PracaGrupypl.praca.dyskusjeZreformujmy ortografię.Dyslektycy łączcie się, bo mnie zaszczekają. › Re: Zreformujmy ortografię.Dyslektycy łączcie się, bo mnie zasz
    From: Maciej Koziński <m...@w...wp.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Zreformujmy ortografię.Dyslektycy łączcie się, bo mnie zasz
    Date: Fri, 09 Sep 2005 18:24:18 +0200

    Piotr wrote:
    > Nie zauważyłem żeby angielska ortografia była szczególnie trudna. Za to polską
    > opanowałem wyłacznie dzięki temu że mam dobrą pamięć wzrokową i poprostu wiem
    > jak powinien wyglądać poprawnie napisany wyraz, reguł nie znam bo i tak nie
    > mogłem znaleźć w nich żadnej logiki.

    Pierwsza uwaga słuszna - wysoki odsetek "dyslektyków" to wynik braku
    kontaktu z książką. Obecne pokolenie młodych wychowane jest na
    telewizji. Efekty widać choćby w postingach.
    Druga uwaga nie wystawia pochlebnego świadectwa albo Tobie, albo Twoim
    nauczycielom z podstawówki. Reguł uczy się właśnie tam, w klasach 4-6.
    Co zaś do samego postulatu "uproszczenia" ortografii - niszczenie
    dziedzictwa językowego i kulturowego w imię wygody leniwych to IMO
    postulat barbarzyński. Obecny kształt języka z jego naleciałościami i
    pozostałościami po dawnych, niewymawianych już dziś zgłoskach to
    dziedzictwo pokoleń. Oczywiście w imię wygody można ograniczyć język do
    kilku tysięcy podstawowych słów, a nauczanie w szkole do podstawowych
    czynności i znaków (np. wyjaśnienie znaczenia trójkąta i kółka w
    szalecie zamiast geometrii i trygonometrii - jakie życie byłoby proste,
    nieprawdaż?), tylko mądrzejsi i lepsi od tego nie będziemy. W czasach,w
    których od ludzi wymaga się coraz lepszego wykształcenia i kwalifikacji,
    bezbłędne posługiwanie się językiem powinno być bezdyskusyjnym
    standardem, choćby ze względu na zdolności komunikacyjne, kulturę
    osobistą i umiejętność doskonałego opanowania podstawowych umiejętności
    (a posługiwanie się językiem polskim w tym kraju do takmich należy).

    Pozdrawiam,
    --
    Maciej Koziński
    http://strony.wp.pl/wp/maciej_kozinski/