PracaGrupypl.praca.dyskusjeŻeby się młodzieży z branży IT w dupach nie poprzewracało... › Re: Żeby się młodzieży z branży IT w dupach nie poprzewracało...
    From: "Any User" <a...@m...com>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Żeby się młodzieży z branży IT w dupach nie poprzewracało...
    Date: Tue, 26 Sep 2006 16:46:32 +0200
    <ef0ntt$jmo$1@nemesis.news.tpi.pl> <ef0ve8$hae$1@inews.gazeta.pl>
    <s...@e...elsat.net.pl>
    <ef113k$2nmo$1@news2.ipartners.pl> <ef81fh$qtf$1@news.onet.pl>
    <ef825u$ea2$1@news2.ipartners.pl> <ef82s5$qtf$3@news.onet.pl>
    <ef839l$f04$1@news2.ipartners.pl> <ef83mv$4v2$1@news.onet.pl>
    <ef84f1$fn2$1@news2.ipartners.pl>
    <1...@i...googlegroups.com>
    <ef985r$15hl$1@news2.ipartners.pl>
    <1...@i...googlegroups.com>

    > Są programy które mogą być pisane byle jak i takie których
    > tworzenie byle jak się po prostu nie opłaca. Nie wiem czy ty
    > pisałeś kiedyś program w grupie jak niby sobie wyobrażasz pisanie
    > aplikacji byle jak w takim zespole? No niby się da ale taka praca jest
    > mniej efektywna jeśli chodzi o czas (bo ciągle się coś nie zgadza i
    > nie chce działać). A jak ktoś odejdzie z zespołu to się wszystko
    > wali.

    Oczywiście, że pisałem. A nawet kilkoma zespołami kierowałem.

    > Naprawde rozbudowane systemy muszą dużo kosztować. Oczywiście wiele
    > firm chce zaoszczędzić na takich systemach kierując się tylko
    > ceną. (...) W efekcie okazuje się że stworzenie finalnej wersji
    > (o ile w ogóle klient się wcześniej nie zniechęci) kosztuje dużo
    > więcej niż zlecenie tego pożądnej firmie piszącej software (która
    > ma realne ceny).

    Zgadzam się, to oczywiste. Ale skoro już tak daleko doszliśmy z wnioskami,
    to warto wspomnieć o jeszcze jednym, bardzo ważnym czynniku, jakim jest
    podział kosztów.

    To, czy coś się komuś opłaca, czy nie, zależy przede wszystkim od metody
    podziału kosztów w firmie, oraz metody kontroli wykorzystania budżetu. Np.
    dział hurtowy chce sobie zamówić system do wspomagania pewnych działań w
    wewnętrznym dziale programistów, administrowany później przez wewnętrzny
    dział IT. Jeśli ma do wyboru system za 10000 i prognozowane koszty
    administracji/poprawek/zmian 80000 (w perspektywie X lat), oraz system za
    30000 i prognozowane koszty na poziomie 20000, to co wybierze?

    Otóż jeśli koszty prognozowane wchodzą w budżet działu hurtowego, to
    oczywiście wybierze on wersję drugą, ale jeśli wchodzą one w jeden wielki
    worek działu IT, to wybierze wersję pierwszą. Mimo, że dla "firmy" jako
    całości, jest ona prawie dwukrotnie droższa.

    W tej sytuacji zdanie "wiele firm chce zaoszczędzić na takich systemach
    kierując się tylko ceną" nabiera nowego znaczenia, prawda?

    Tak jak już pisałem, wszystkim rządzą pieniądze - i nie spostrzeżesz motywów
    działania firmy i poszczególnych osób decyzyjnych (a nawet handlowców i
    marketingowców), patrząc z perspektywy szeregowego programisty.