PracaGrupypl.praca.dyskusjeUmowa o współpracę z firmą outsourcingową - chyba zrobili mnie w jajo (długie) › Re: Umowa o współpracę z firmą outsourcingową - chyba zrobili mnie w jajo (długie)
    From: mihau <m...@g...com>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Umowa o współpracę z firmą outsourcingową - chyba zrobili mnie w
    jajo (długie)
    Date: Wed, 12 Aug 2009 03:53:05 -0700 (PDT)

    On Aug 12, 10:13 am, "MariuszM" <Mariusz[WYTNIJ]Michalski[TO]
    @poczta.onet.pl> wrote:

    > 1) Czy mam w ogóle szanse o coś powalczyć i gdzie? Gdyby to była normalna
    > umowa o pracę, poszedłbym do sądu pracy i myślę, że sprawę miałbym wygraną.
    > To jest jednak umowa współpracy między dwoma firmami. Obawiam się, że sąd
    > pracy nie jest tutaj dobrym adresem.

    Możesz ich podać do sądu. Zwykłego sądu. Sąd pracy to nie ta działka i
    jako przedsiębiorcy nie przysługuje Ci żadna dodatkowa ochrona, którą
    otoczeni są etatowcy. Czy się uda? Nie wiadomo. Na pewno szybko i
    łatwo nie będzie.

    To, że nie wystawiłeś jeszcze faktury za lipiec, może mieć pozytywne
    konsekwencje. Tzn. nie będziesz musiał zapłacić podatku za pieniądze,
    których nie zobaczysz.

    Może warto zażądać całej kwoty za lipiec, który przecież
    przepracowałeś, a dodatkowo próbować dogadać się na jakąś część
    zapłaty za sierpień, np. 75% według stawki za "skorygowane" zlecenie.
    Jeśli Twój klient prowadzi w biurze kasę, to warto zażądać
    bezpośredniej wymiany: Ty przynosisz fakturę, a oni wypłacają Ci
    gotówkę. W ten sposób unikniesz czekania na przelew i podstawowego
    stresu drobnego przedsiębiorcy ("zapłacą czy nie zapłacą?").

    > 2) Czy dobrze rozumiem zapisy umowy i czy firma outsourcingowa zgodnie z
    > umową jest zobowiązana do końca września zapewnić mi pracę i płacę?

    To interpretacja wg. KP, który was nie obowiązuje. Sam zapis umowy "ze
    skutkiem na koniec miesiąca kalendarzowego" jest mocno niejasny.

    > 5) Co by było gdybym to ja się nie wywiązał z umowy i bez żadnego
    > wypowiedzenia nie przyszedł sobie do pracy? Co by było, gdybym naraził firmę
    > outsourcingową na jakieś kary umowne, bo pracownik, który był
    > zakontraktowany olał sobie pracę?

    Nie jesteś pracownikiem. Jesteś podwykonawcą.
    O ile w swojej umowie nie masz zapisanych kar umownych, mogliby
    dochodzić swojej racji w sądzie. Podobnie jak Ty teraz.

    > Prowadzę DG i takie zachowanie firmy outsourcingowej też naraża mnie na
    > konkretne wymierne straty finansowe.

    To taka przypadłość DG. Ryzyko trzeba wkalkulować w cenę usługi,
    podobnie jak wakacje, za które przecież nikt Ci nie zapłaci.

    > 6) Czy mogę już teraz podjąć inną pracę, skoro jestem z nimi związany umową
    > i teoretycznie powinienem być do ich dyspozycji, dopóki nie wygaśnie umowa?

    A kto Ci broni? Jesteś przecież przedsiębiorcą, masz własną firmę.
    Nawet jak robiłeś coś dla nich, mogłeś wystawiać pierdyliard innych
    faktur. Nie ich sprawa przecież, czy Ty w nocy śpisz czy robisz coś
    innego, czy podzlecasz koledze ze studiów czy zatrudniasz zdalnie 250
    programistów w New Delhi.

    > 7) Zaproponowali mi rozwiązanie umowy za porozumieniem stron. Ponoć to jest
    > lepsze dla mojej firmy. Tylko ja nie widzę dlaczego miało ty by być lepsze.
    > Myślę raczej, że jak rozwiążę umowę za porozumieniem stron, to mogę
    > zapomnieć o jakimkolwiek formalnym dochodzeniu swoich praw.

    Hmm, czy Ty wiesz co oznacza słowo "porozumienie"?
    To znaczy tyle, że dogadujecie się na rozwiązanie, które w równym
    stopniu (nie)zadowala obie strony. Inaczej mówiąc: kompromis.

    Na pewno jest to rozwiązanie najlepsze, bo nie zmusza do kierowania
    sprawy do sądu. Trzeba tylko wypracować dobre porozumienie. Np. że
    zapłacą Ci za te dwa miesiące i pisemnie potwierdzą, że nie będą
    dochodzić żadnych ewentualnych roszczeń z tytułu zakazu konkurencji
    (czy co tam miałeś w tej umowie). Jak nie przyjmą propozycji, to może
    zgodzą się na 100% za lipiec + 75% za sierpień? Negocjuj.

    > Proszę poradźcie mi co mogę w tej sytuacji zrobić? Czy odpuścić i dać sobie
    > spokój, czy walczyć?

    Żadne "odpuścić sobie"! Nie po to pracujesz, żeby jakiejś firmie robić
    z Twoich pieniędzy prezent. Męcz ich, aż oni odpuszczą.

    Zastanów się, dla jakich pieniędzy jesteś gotów kierować sprawę do
    sądu. I jako dolną granicę w negocjacjach przyjmij pełną stawkę za
    lipiec i sierpień pomniejszoną o tą kwotę.

    Powodzenia!

    PS: I nie daj się czarować bzdurami o "niedogadanym numerku" pomiędzy
    tamtymi firmami. Rozliczasz się tylko z firmą, z którą podpisałeś
    umowę, a ich wewnętrzny burdel to nie Twój problem. Możesz im to
    bezpośrednio powiedzieć.

    --
    mihau