PracaGrupypl.praca.dyskusjeUmowa o pracę na 1/64 etatu › Re: Umowa o pracę na 1/64 etatu
    Date: Fri, 14 Sep 2012 11:30:55 +0200
    From: MarKust71 <...@...a>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Umowa o pracę na 1/64 etatu
    <504fac62$0$1218$65785112@news.neostrada.pl>
    <c1.01.3XHB0g$1Io@mike.oldfield.org.pl>
    <5050fc66$0$1228$65785112@news.neostrada.pl>
    <c1.01.3XHngW$1J0@mike.oldfield.org.pl>

    Następnym razem uprzedź, bo albo wkładasz mi coś w usta, albo wyciągasz
    kolejne wątki.

    > Ponieważ obecne koszty banków sa na poziomie 5% przepływów. Koszty OFE,

    Ciekaw jestem Twojej arytmetyki i źródeł pochodzenia tych "5%
    przepływów", bo wystarczy spojrzeć w ogólnie dostępne dokumenty
    największego rodzimego banku detalicznego, żeby zobaczyć, że na obecny
    moment chwali się prowadzeniem 6,126 mln rachunków (dla porównania ZUS
    obsługuje chyba 4,5-5 mln emerytów), a w roku 2011 z tytułu opłat i
    prowizji związanych z ich prowadzeniem wraz, nawet, z operacjami
    kasowymi pobrał od swoich klientów 1,077 mln zł.
    Bank: 6 mln klientów - 1 mln (milion) kosztów obsługi rocznie
    ZUS: 5 mln klientów - 4 mld (miliardy) kosztów obsługi rocznie
    Naturalnie ZUS podobno jeszcze czymś tam poza pośredniczeniem w
    przelewaniu kasy się zajmuje, ale trudno oczekiwać, że wypłacanie
    świadczeń jest jego marginalną działalnością.

    > czyli prywatnych firm prowadzących działalność podobną do ZUS - na poziomie
    > 8-9%.

    Obawiam się, że powinieneś trochę odświeżyć sobie wiedzę nt.
    funkcjonowania tzw. systemu ubezpieczeń społecznych, bo doszukiwanie się
    podobieństw pomiędzy OFE a ZUS mocno śmieszy. Wcale mocno nie
    upraszczając ZUS zabiera pieniądze obecnym pracującym, żeby rozdać ją
    obecnym świadczeniobiorcom, w przeważającej części emerytom. OFE mają za
    zadanie (miały, dopóki nie nastąpił skok na kasę w maju 2011 kiedy
    większość środków przeznaczonych dla OFE też poszła do ZUS) gromadzić
    środki i je inwestować w zakresie opisanym prawem, czyli coś z nimi
    robić, a nie tylko przelewać z konta na konto, i za to "coś" pobierają
    opłaty. Ich skuteczność to jeszcze inna sprawa, przekraczająca tematykę
    tej dyskusji.
    W ZUS żegnasz się z kasą natychmiast i żyjesz nadzieją, że kiedyś ktoś
    na Ciebie też będzie tak płacił. W OFE obowiązkowo odkładasz pieniądze,
    z nadzieją, że przez lata nie stracą za wiele na wartości, żeby z nich
    później skorzystać albo przekazać potomnym, gdyby Ci się plan doczekania
    zakończenia aktywności zawodowej nie powiódł.

    --
    Marek