PracaGrupypl.praca.dyskusje1300 brutto + 0-50% premii uznaniowej › Re: 1300 brutto + 0-50% premii uznaniowej
    From: Immona <c...@n...gmailu>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: 1300 brutto + 0-50% premii uznaniowej
    Date: Sat, 07 Oct 2006 19:51:11 +1300

    Jotte wrote:

    > W wiadomości news:slrneid6dh.aeh.jakub@jakub.kofeina.net Jakub Lisowski

    > Porównaj z KC

    KC dotyczy jednak znacznie szerszej dziedziny zycia i zawierania
    licznych rodzajow umow "na rozny temat", a KP dotyczy tylko jednego
    rodzaju umowy.

    Zreszta rzecz tak naprawde nie w grubosci, a w ilosci przepisow,
    wyjatkow od nich, przypadkow szczegolnych itd. - we wszystkim, co czyni
    te galaz prawa skomplikowana. Jest to szkodliwe m.in. dlatego, ze
    przecietny pracownik nie jest w stanie tego objac i nie wie, co
    dokladnie mu przysluguje, a co nie, w jakiej sytuacji itp.

    Jesli czytasz po angielsku, mozesz porownac poziom zlozonosci polskiego
    prawa pracy z http://www.ers.dol.govt.nz/

    > Pozostawiając na boku ogólniki, to co właściwie widzisz złego w umowach
    > na czas określony zwłaszcza wobec istniejących regulacji wobec tej formy
    > zatrudnienia?

    Ja widze jedna podstawowa wade - zroznicowanie zwiazanych z nimi
    praw/obowiazkow powoduje, ze wybor umowy jest o wiele czesciej
    podyktowany poszukiwaniem korzysci w tych dziedzinach, a nie
    rzeczywistym dopasowaniem rodzaju umowy do rodzaju pracy.

    W normalnych warunkach umowe na czas okreslony podpisuje sie wtedy, jak
    sie dokladnie wie, ze pracownika bedzie sie potrzebowalo na tyle a tyle
    czasu - np. sprzedawca akcesoriow swiatecznych wie, ze przez dwa
    miesiace przed Bozym Narodzeniem potrzebuje jednej osoby wiecej, a potem
    juz nie bedzie jej potrzebowal albo budowa nowego obiektu jest
    zaplanowana na czas dwoch lat i wszelkiego rodzaju specjalisci do niej
    potrzebni beda potrzebni wlasnie przez tyle. Jest zrozumiale samo przez
    sie, ze te osoby beda musialy szukac nowej pracy po zakonczeniu
    kontraktu niezaleznie od tego, jak swietnie sie sprawdzaly. Jesli
    natomiast potrzebuje sie kogos teraz, ale nie wie sie, przez ile czasu
    sie go bedzie potrzebowac (bo trudno przewidziec rynek, losy firmy itd),
    to sie zatrudnia na czas nieokreslony, a jesli przestaje byc potrzebny -
    zwalnia. W warunkach polskich jest oczywiscie jedna roznica: zwalniajac
    zatrudnionego na umowe na czas nieokreslony trzeba podac powod, o ktory
    mozna sie potem klocic w sadzie, a w przypadku umowy na czas okreslony
    nie trzeba podawac powodu (gdy w umowie jest zastrzezony okres
    wypowiedzenia). Zrownanie tych form umow pod tym wzgledem (i to
    obojetnie w ktora strone) spowodowaloby duzo wzrost dopasowania formy
    umowy do jej rzeczywistego celu, a to uwazam za korzystne dla calego
    rynku - jesli mi kazesz tlumaczyc, dlaczego tak sadze, to wytlumacze,
    ale sadze, ze rozumiesz, o co mi chodzi.

    I.

    --
    http://nz.pasnik.pl
    mieszkam w Nowej Zelandii :)