PracaGrupypl.praca.dyskusje › Jak zadbać o emeryturę?

  • 1. Data: 2006-02-19 10:38:26
    Temat: Jak zadbać o emeryturę?
    Od: Dawid Pytel <g...@o...pl>

    Witam

    Mam okazję pracować zdalnie dla firmy z zagranicy. Dostawałbym co
    miesiąc ustalone wynagrodzenie na umowę o dzieło. Musiałbym jedynie
    pomyśleć o emeryturze i ubezpieczeniu zdrowotnym.
    w zwiazku z tym mam kilka pytan:

    - czy moge oplacac tylko swiadczenia za opieke zdrowotna?
    - czy istnieje mozliwosc aby wplacac pieniadze bezposrednio na fundusz
    emerytalny, jezeli tak to ktory to filar i jaka stawke miesiecznie
    byloby sensownie wplacac?

    Bede bardzoe wdzieczny za pomoc

    Pozdrawiam
    Dawid

  • 2. Data: 2006-02-19 15:16:51
    Temat: Re: Jak zadbać o emeryturę?
    Od: darek <c...@s...pl>

    Dawid Pytel napisał(a):
> [...]
    > - czy istnieje mozliwosc aby wplacac pieniadze bezposrednio na fundusz
    > emerytalny, jezeli tak to ktory to filar i jaka stawke miesiecznie

    Poza zalozeniem DG nic nie przychodzi mi do glowy.

    Pozdrawiam
    Darek

  • 3. Data: 2006-02-19 15:58:35
    Od: Marek <n...@p...tu>

    > - czy moge oplacac tylko swiadczenia za opieke zdrowotna?

    tak

    > - czy istnieje mozliwosc aby wplacac pieniadze bezposrednio na
    > fundusz emerytalny, jezeli tak to ktory to filar i jaka stawke
    > miesiecznie byloby sensownie wplacac?

    Trzeci. Pierwszy to ZUS a drugi fundusze emerytalne.
    Jak ci zależy na emeryturze większej, to nie kupuj z
    ubezpieczeniem na życie. Są też fundusze inwestycyjne i jakieś
    IKE - indywidualne konta emerytalne, ale podobno to nie bardzo
    wypaliło. Poszukaj namiarów na kilka firm ubezpieczeniowych, to
    ci w każdej dadzą jakieś propozycje - coś z tego wybierzesz, ale
    musisz uważać, bo różnie to bywa.

    --
    M.

  • 4. Data: 2006-02-19 16:15:18
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Marek napisał(a):

> [...]
    > ubezpieczeniem na życie. Są też fundusze inwestycyjne i jakieś
    > IKE - indywidualne konta emerytalne, ale podobno to nie bardzo

    Czy IKE wypaliło, czy nie wypaliło to osobna kwestia, natomiast w tym
    przypadku dobrze jest się mu przyjrzeć bliżej.

    Zasada jest taka, że można wpłacać kwoty na IKE, a zyski - jeśli
    zrealizuje się je po 60 roku życia - będą zwolnione z podatku od zysków
    kapitałowych. Maksymalne roczne wpłaty na IKE wynoszą 150% średniej
    pensji (w tym roku około 3600zł).

    Dla wielu osób sam fakt zwolnienia z zysków kapitałowych jest
    niewystarczający - nie wiadomo wszak czy podatek ten będzie w czasie,
    kiedy osoba zainteresowana przejdzie na emeryturę. Mimo to lokowanie na
    IKE posiada również inne zalety:

    - jest zwolnione z podatku spadkowego,
    - przy lokowaniu w fundusze inwestycyjne podatek belkowy nie jest
    pobierany podczas konwersji jednostek, przez co po wykonaiu tej operacji
    można zakupić więcej jednostek nowego funduszu, np.:

    Zakupiłem jednostek A za 1000zł, po osiągnięciu 1500zł przeprowadziłem
    konwersję na fundusz B. W przypadku normalnego lokowania (np. SFI)
    mógłbym zakupić jednostek za 1500-(500*19%)zł, tymczasem w przypadku IKE
    można zakupić za całe 1500zł i, z tego co wiem, zysk ten (zakup większej
    ilości jednostek) nie przepada nawet w przypadku wcześniejszej
    rezygnacji z IKE.

    Po roku lokowania na IKE można z niego się wycofać, choćby i przed
    osiągnięciem wieku emerytalnego, nie ponosząc żadnych kosztów - jedynie
    podatek od ewentualnych zysków. Po dotrwaniu w IKE do wieku emerytalnego
    (60 lat - w każdym przypadku, lub 55 lat, jeśli w tym wieku nabędzie się
    prawa do emerytury) podatek od zysków kapitałowych nie jest naliczany -
    przynajmniej w obecnym stanie prawnym.

    Ze swojej strony polecam IKE w mbanku - zwłaszcza lokowanie w fundusze
    inwestycyjne (mBank posiada trzy rodzaje IKE - w formie lokaty bankowej,
    w formie funduszy inwestycyjnych oraz trzecią opcję - połączoną z
    ubezpieczeniem na życie). Jako jedna z nielicznych tego typu ofert na
    rynku, IKE w mbanku nie pobiera prowizji od dokonywanych wpłat.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 5. Data: 2006-02-19 17:27:21
    Od: Wojciech Bańcer <p...@p...pl>

    Liwiusz napisał(a):

    [...]

> [...]
    > można zakupić za całe 1500zł i, z tego co wiem, zysk ten (zakup większej
    > ilości jednostek) nie przepada nawet w przypadku wcześniejszej

    Jesteś pewny? W takim układzie dałoby się bardzo łatwo uniknąć belkowego,
    bo wystarczyłoby przed wykupieniem jednostek, dokonać konwersji.

    [...]

> [...]
    > ubezpieczeniem na życie). Jako jedna z nielicznych tego typu ofert na
    > rynku, IKE w mbanku nie pobiera prowizji od dokonywanych wpłat.

    Tylko że wybór wśród IKE jest znacznie mniejszy niż wśród zwykłych FI, co
    powoduje że nie mamy takich możliwości rozłożenia środków, by zabezpieczyć
    się choćby w minimalnym stopniu przed dużymi spadkami. Aczkolwiek jako
    jeden z instrumentów (nie jako jedyny), to są ok. :)

    --
    Wojciech 'Proteus' Bańcer
    p...@p...pl

  • 6. Data: 2006-02-19 17:51:58
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Wojciech Bańcer napisał(a):
    > Liwiusz napisał(a):
    >
    > [...]
    >

    > Jesteś pewny? W takim układzie dałoby się bardzo łatwo uniknąć belkowego,
    > bo wystarczyłoby przed wykupieniem jednostek, dokonać konwersji.

    Tak myślę, jeśli jest inaczej, to będę jak mnie ktoś uświadomi,
    powołując się na wiarygodne źródła. Naliczenie podatku od zysków jest
    możliwe tylko w przypadku likwidacji IKE. Konwersja nie jest uznawana za
    likwidację (tzn. zwrot).

    W przypadku mBanku i IKE prowadzonego w funduszach Skarbca w
    regulaminie IKE (par. 8 ust. 7 p. 4) jest napisane, iż konwersja jest
    traktowana jak wypłata transferowa
    http://www.mbank.com.pl/download/pdf/ike_skarbiec_re
    gulamin.pdf

    Zgodnie z art. 42 ustawy o IKE z podatku zwolnione są "dochody z
    tytułu oszczędzania na IKE uzyskane w związku z ... c) wypłatą transferową"

    Konwersja jednostek przed likwidacją IKE spowodowałaby późniejsze
    naliczenie podatku od różnicy między wartością funduszy w dniu
    likwidacji i sumą wpłaconych kwot, więc - co do zasady - nie ochorniła
    by zysków sprzed konwersji.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 7. Data: 2006-02-19 18:48:18
    Od: "Tomek" <k...@o...pl>

> [...]
    > - czy istnieje mozliwosc aby wplacac pieniadze bezposrednio na fundusz
    > emerytalny, jezeli tak to ktory to filar i jaka stawke miesiecznie

    Jak pracujesz zdalnie to pewno jesteś jeszcze młody. Popatrz na swoją rodzinę,
    ile w niej przecietnie żyli ludzie. Dołoż do tego że jak Ty będziesz szedł na
    emeryturę to będziesz miał z 75 lat albo i więcej. Zastanów się czy dożyjesz. Bo
    mnie wychodzi że ludzie tyle nie żyją, zwłaszcza faceci. Jak Ci wyjdzie że
    przeniesiesz się do krainy wiecznych łowów w okolicach wieku emerytalnego to
    odpuść sobie emerytury. Będziesz tylko pasł swoją krwawicą oszustów. Jak masz
    trochę kasy to kupuj złoto, brylanty albo coś niedużego i ponadczasowego.
    Takiego co łatwo sprzedać i w razie czego komornik nie znajdzie. Z takimi
    rzeczami jest różnie. Raz są drogie a raz tanie. Może akurat trafisz że jak
    będziesz chciał sprzedać to będą drogie. Masz przynajmniej szansę pół na pół że
    coś zarobisz. Przy ubezpieczeniach można tylko stracić. Możesz opłacaś tylko
    zdrowotne. Tomek

  • 8. Data: 2006-02-19 19:54:36
    Od: Dawid Pytel <g...@o...pl>

    Witam

    Tomek napisał(a):
    > [...]

    W pewnym sensie masz racje i tez mysle w takich kategoriach :) Akurat w
    rodzinie mam osoby, ktore w wiekszosci przechodza na wczesna emeryture i
    moze dlatego patrze na siebie i zastanawiam sie kiedy ja na nia przejde
    i jak na nia odkladac.
    Zapoznam sie z ofertami funduszy emerytalnych, przekalkuluje sobie
    wszsytko i wtedy podejme decyzje co zrobic.

    Dziekuje za opinie

    Pozdrawiam
    Dawid

  • 9. Data: 2006-02-20 14:11:34
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Tomek" <k...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Jak masz
    > trochę kasy to kupuj złoto, brylanty albo coś niedużego i
    ponadczasowego.

    ewentualnie nieruchomości :) Nawet na kredyt.

    entrop3r

  • 10. Data: 2006-02-20 17:20:56
    Od: "Tomek" <k...@v...pl>

    > Użytkownik "Tomek" <k...@o...pl> napisał w wiadomości

    > ponadczasowego.
    >
    > ewentualnie nieruchomości :) Nawet na kredyt.
    >
    > entrop3r

    Nieruchomości niedobre. Bo jak nie będziesz płacił srusu to komornik zabierze. I
    cała intryga psu pod ogon sie nadaje. Tylko Bank Ziemski. Tomek