PracaGrupypl.praca.dyskusje › Jak wystawić legalny rachunek ??

  • 1. Data: 2005-02-07 17:19:47
    Temat: Jak wystawić legalny rachunek ??
    Od: "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy" <a...@j...w.stopce.pl>

    Człowiek pracuje na 1/1 etatu. Zarabia 1900 zł brutto Pracodawca odprowadza
    wszelkie niezbędne składki ZUSowskie itp.
    Człowiek ma mozliwośc dorobienia nieregularnie a to 100 zł, a to 300 zł, to
    znów 50 zł innym razem 500 zł.
    Gdyby zarejestrował działalnośc gospodarczą i odprowadzał co miesiąc składkę
    zdrowotną ok. 150 zł co daje rocznie ok. 1800 zł to w zasadzie w skali roku
    razem z tym dorabianiem wyszedłby na zero lub dopłacił do imprezy.

    Rachunek musi być, bo usługi są na rzecz firmy i firma wrzuca sobie te
    usługi w koszty, tak więc nie przejdzie robienie tego na lewo.
    Firma nie chce umów zlecenia, ani o dzieło bo to dodatkowa biurokracja...
    odprowadzanie składek i zaliczek na podatek... itp.

    jak więc umożliwić etatowcowi dorabianie do pensji ?

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy
    kw1618[WALSPAM]@interia[WALSPAM].pl < wytnij co nie co gdy będziesz pisać
    http://zycz.3mam.net/

  • 2. Data: 2005-02-07 17:41:36
    Temat: Re: Jak wystawić legalny rachunek ??
    Od: "jarmulowicz krzysztof" <j...@p...fm>

    Ale zaplacona skladke zdrowotna odliczasz od podatku!!! Tak wiec placisz w
    sumie mniejszy podatek o nia.

  • 3. Data: 2005-02-07 18:53:49
    Od: "Berthli McHarvey" <b...@o...pl>

    > jak więc umożliwić etatowcowi dorabianie do pensji ?

    Umowa zlecenie w tej samej firmie, w której pracownik ma etat odpada, gdyż
    są dodatkowe koszty (bo tak wszyscy pracowaliby za najniższą krajową, a
    resztę mieli poprzez zlecenia).

    Skoro rozważasz założenie DG przez pracownika, to może warto, żebyś to Ty
    założył drugą firmę. I z tej drugiej realizował umowę-zlecenie lub dzieło.
    Daje to dodatkowo możliwość manewrowania kosztami pomiędzy obiema firmami.
    Nie zrozumiem argumentu, że to dodatkowa biurokracja. Przecież DG pracownika
    to też biurokracja. Wszystko zależy, jaki jest rząd liczby pracowników:
    kilku, kilkunastu czy kilkudziesięciu? Jesteś uczciwym pracodawcą, więc
    zrozumiesz, że lepiej żebyś Ty miał kilkanaście dodatkowych papierków niż
    dziesięciu pracowników po kilka dodatkowych papierków.

    Można także spróbować w postaci bonów lub dać pieniądze na szkolenie i nie
    sprawdzać na co zostały wydane.

    Przychodzi mi do głowy jeszcze trochę naciągany pomysł. Jeżeli któryś z
    pracowników ma syna/córkę studenta <26 to może niech umowa zlecenie będzie
    na dziecko.

    Ha, a może po prostu umowa zlecenie na matkę, żonę lub kochankę -
    kogokolwiek komu pracownik ufa, a kto nie ma u Ciebie etatu.

    Pozdr. B

  • 4. Data: 2005-02-07 18:54:18
    Od: "Berthli McHarvey" <b...@o...pl>

  • 5. Data: 2005-02-07 20:11:45
    Od: "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy" <a...@j...w.stopce.pl>

    Przepraszam, ale zaszło nieporozumienie, źle przedstawiłem sytuację.
    Pracownik Pan X ma etat w firmie A, natomiast to firma B chce dać
    pracownikowi możliwość dorobienia.
    Firma B stwarza problemy, nie chce pisać Panu X umów zleceń lub o dzieło bo
    to dodatkowa biurokracja i dodatkowa obsługa składek, podatków a na koniec
    roku PITów 8B itd.

    Pan X natomiast, nie chce wtajemniczać szefa z A w swoje dorabianie w B mimo
    iż nie ma konfliktu interesów, nie ma naruszenia zakazu konkurencji.

    Pozdrawiam
    kw1618

  • 6. Data: 2005-02-07 20:30:01
    Od: "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy" <a...@j...w.stopce.pl>

    Użytkownik "jarmulowicz krzysztof" <j...@p...fm> napisał w
    wiadomości news:cu89gg$ske$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > Ale zaplacona skladke zdrowotna odliczasz od podatku!!! Tak wiec placisz
    > sumie mniejszy podatek o nia.

    Od podatku? czy od dochodu ?

    Etat (obliczenia roczne):
    przychód 22.800 koszt uzysk 1.227 dochód 21573 podatek 3568,79
    pomijam inne odliczenia

    i teraz tak, gość Pan X ma DG i dorobił w ciągu roku 1000 zł w sumie,
    kosztów uzyskania tego przychodu nie ma, bo nie ma, ale od dochodu odejmuje
    składkę zdrowotną roczną 1800 zł:

    przychód 23.800 koszt uzysk 1.227+1.800=3.027 dochód 20.773 podatek 3.416,79
    czyli nieco ponad 100 zł wychodzi na czysto

    jeśli coś źle policzyłem to prosze mnie poprawić.

    Pozdrawiam
    kw1618

  • 7. Data: 2005-02-07 21:49:39
    Od: "Berthli McHarvey" <b...@o...pl>

    Użytkownik "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy" <a...@j...w.stopce.pl> napisał
    w wiadomości news:5YPNd.34328$2e4.18046@news.chello.at...
> [...]
    mimo
    > iż nie ma konfliktu interesów, nie ma naruszenia zakazu konkurencji.

    Hmm... Firma B nie chce na czarno, bo nie ma kosztów. Nie chce też umowy
    zlecenia, bo to papierkowa robota. Mam nadzieję, że firma B nie chce też
    pracownika wykiwać.

    Przypuszczam, że umowa zlecenie to najlepsze wyjście. W takiej sytuacji
    zaoszczędza się pewną kwotę, i o to się rozchodzi. Gwarantuję, że za połowę
    tej kwoty znajdzie się księgowa, która (na zlecenie!) zajmnie się papierkową
    robotą. I wszyscy szczęśliwi :-)

    Tylko, kto zajmie się wystawieniem papierków dla niej samej... Ona sama??
    chyba???

    Mam przypuszczenie, że właściciel lub księgowa tej firmy B, dobrze znają się
    na możliwościach obejścia przepisów (zaoszczędzenia pieniędzy) lub
    przynajmniej dobrze kombinują. A w takiej sytuacji, taka umowa-zlecenia i
    rozliczenia PIT-ów, to dla nich pikuś. Zwłaszcza, że są na pewno programy,
    które robią to same.

    I dalej uważam, że takie rozliczenie, jest łatwiejsze, niż zakładanie DG
    przez pana X. Prawdopodobnie księgowa firmy B i tak musiałaby panu X pomóc w
    rozliczaniu DG. Poza tym to rozwiązanie jest droższe.

    Jako biznesmen doskonale rozumiesz, że czasami, żeby zaoszczędzić (a więc
    zarobić) trochę $ trzeba poświęcić trochę czasu (pracy)

    Pozdr. B

  • 8. Data: 2005-02-08 07:51:47
    Od: "jarmulowicz krzysztof" <j...@p...fm>

    > Od podatku? czy od dochodu ?

    Zobacz sobie deklaracje pit5- od podatku

    > Etat (obliczenia roczne):
    > przychód 22.800 koszt uzysk 1.227 dochód 21573 podatek 3568,79
    SKLADKA NA ZDROWOTNE NIE JEST KOSZTEM.

> [...]
    > 3.416,79
    czyli nieco ponad 100 zł wychodzi na czysto
    BEZ SKLADKI ZDROWOTNEJ

    > jeśli coś źle policzyłem to prosze mnie poprawić.
    PRZYCHOD-KOSZT=DOCHOD - ZUS = PODSTAWA OPODATKOWANIA x19% - ULGA PODATKOWA
    530,08=PODATEK - UBEZPIECZENIE ZDROWOTNE = PODATEK DO ZAPLATY

  • 9. Data: 2005-02-08 07:59:31
    Od: "jarmulowicz krzysztof" <j...@p...fm>

    Ale dla 1.000 pln zakladac firme?? to chyba nie jest dobry pomysl

  • 10. Data: 2005-02-08 16:49:14
    Od: "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy" <a...@j...w.stopce.pl>

    Użytkownik "jarmulowicz krzysztof" <j...@p...fm> napisał w
    wiadomości news:cu9rp2$d9n$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > Ale dla 1.000 pln zakladac firme?? to chyba nie jest dobry pomysl

    w takim razie wskaż inny pomysł, aby zarobić i firma zlecająca mogła to
    sobie wrzucić w koszty.
    tego dotyczy ten wątek