Jak zostać CEO?
2006-04-07 13:49
Przeczytaj także: Jak być wielkim szefem
Nie da się oszczędzać na ludziach i oszczędzać pieniędzy jednocześnie. Ludzie to majątek, który daje cenny zwrot kosztów inwestycji. Zarabiasz właśnie na nich. Jeśli jakaś lokata w banku dawałaby ci 20 procent rocznie od kapitału, to czy "ciąłbyś koszty" - wycofywał kapitał? Oczywiście, że nie. Jeszcze zwiększyłbyś lokatę.
Powiedzie ci się o wiele lepiej, jeśli będziesz miał pod sobą kilku wyjątkowych ludzi zarabiających więcej, niż powinni, niż gdybyś wydawał tyle samo, a nawet mniej na pensje, a zatrudnił więcej osób.
Nie da się oszczędzać na ludziach i oszczędzać pieniędzy jednocześnie.
Nie daj się zniechęcić mordercom pomysłów
W firmach aż się roi od morderców pomysłów. Morderca pomysłów może przybrać postać każdej osoby, na każdym stanowisku, każdej postury i wyglądu. Mordercy pomysłów mówią: "no tak, ale myśmy już tego próbowali", "góra tego nie kupi", "na to nas nie stać" i wygłaszają sto innych uwag zniechęcających do podjęcia ryzyka. Jedną z najczęściej powtarzanych jest: "to nie zadziała". Właśnie to zdanie jest szczególnie frustrujące, bo zazwyczaj pada z ust ludzi stojących nad tobą i doświadczonych. Młodzi ludzie, którym nic nie wiadomo o tym, że danej rzeczy nie można zrobić, załamują się. Zwolennicy wygodnictwa, którzy robią, co mogą, aby ich proroctwo się spełniło, napawają się ocalonym status quo.
Podczas kryzysu naftowego w latach siedemdziesiątych i wynikłych z niego dążeń do zmniejszenia zużycia paliwa w samochodach, jeden z największych producentów samochodów polecił swoim głównym inżynierom radykalnie zmniejszyć masę pojazdów. Główni inżynierowie, przykuci do starego sposobu myślenia, orzekli, że produkcja lżejszych samochodów jest niewykonalna, za droga i rodzi problemy związane z bezpieczeństwem. Firma więc ich zwolniła i zatrudniła wielu młodych niedoświadczonych inżynierów. Nowi inżynierowie odciążyli samochody z setek kilogramów zbędnej wagi, bo po prostu "nie znali się na rzeczy".
Morderców pomysłów traktuj jednak jako zjawisko pozytywne, bodziec. Niech ich negatywne podejście będzie zachętą do wgłębienia się w problem. Popracuj ciężej nad tym, co konieczne, żeby twój pomysł wypalił.
Nie poddawaj się. Nie rezygnuj. To ludzie z pomysłami budują firmy.
fot. mat. prasowe
Artykuł jest fragmentem książki Jeffrey'a J. Fox'a "Jak zostać CEO?" wydanej przez Vocatio.
Nie poddawaj się. Nie rezygnuj. To ludzie z pomysłami budują firmy. To budowniczy dochodzą na szczyt. Niech mordercy pomysłów nie zepchną cię do przeciętności. Myśl śmiało. Pracuj z zapałem. Walcz z bezwładem w firmie. Nawet niewielki sukces przyciągnie do ciebie współpracowników i zwolenników z każdego zakątka firmy.
oprac. : Jeffrey J. Fox / Vocatio
Przeczytaj także
-
5 błędów, których nie powinien popełniać lider
-
O czym warto pamiętać w Dzień Szefa (i nie tylko)?
-
Dobry szef czyli jaki?
-
Jak być dobrym szefem?
-
Czy ufamy pracodawcy?
-
Jak zarobić duże pieniądze w swojej firmie
-
Co w trudnych czasach daje przywództwo?
-
5 kluczowych kompetencji niezbędnych do zarządzania zespołem na odległość
-
Bezrobocie, inflacja, zmiany klimatu i hakerzy. Tego boją się polscy CEO