Specjalista do spraw sprzedaży realizuje plany sprzedażowe podmiotu gospodarczego poprzez utrzymywanie kontaktów ze stałymi partnerami handlowymi oraz pozyskiwanie nowych klientów. Jest osobą, która koncentruje się na sprzedaży produktów i usług (dla klientów indywidualnych oraz firm) znajdujących się w ofercie handlowej przedsiębiorstwa, i aktywnie ją wspiera (organizowanie promocji oraz analiza i przygotowanie optymalnej oferty handlowej). Osoba zatrudniona w tym zawodzie pozyskuje gruntowną wiedzę o rynku, na którym działa przedsiębiorstwo i monitoruje działania konkurencji.
Przeczytaj także:
Ile zarabia specjalista? – finanse, sprzedaż i centra usług wspólnych
Jednym z kluczowych zadań specjalisty ds. sprzedaży jest budowanie bazy klientów oraz realizacja założonych planów sprzedażowych. Poza aktywną sprzedażą zajmuje się również reklamacjami i wspiera klientów w sytuacjach problemowych. Bierze udział w wydarzeniach branżowych, gdzie często jest reprezentantem firmy. Regularnie prowadzi dokumentację sprzedażową i raportuje wyniki sprzedaży przełożonym.
Czym się zajmuje specjalista ds. sprzedaży (Zakres obowiązków):
-
analizowanie rynku i ofert konkurencji
-
realizowanie planów sprzedażowych
-
sprzedawanie produktów branżowych
-
obsługa klienta
-
pozyskiwanie nowych klientów
-
utrzymywanie kontaktów z dotychczasowymi partnerami handlowymi
-
sporządzanie raportów, analiz i prognoz dotyczących sprzedaży
-
reprezentacja firmy
-
przyjmowanie reklamacji
Wymagania
Specjalista do spraw sprzedaży powinien mieć wykształcenie minimum średnie, ale najlepiej legitymować się wykształceniem wyższym ekonomicznym i studiami podyplomowymi z zakresu zarządzania sprzedażą. Wskazana jest znajomość języków obcych na poziomie B2 i wyżej, umiejętność obsługi komputera oraz posiadanie prawa jazdy kat. B. Do wykonywania zawodu preferowane jest co najmniej dwuletnie doświadczenie w dziale sprzedaży. Wskazane jest doskonalenie kompetencji na specjalistycznych kursach z obszaru nowoczesnych technik i form sprzedaży, negocjacji, metod budowania długotrwałych relacji z klientem oraz z zakresu ochrony danych osobowych.
Ważnymi cechami specjalisty ds. sprzedaży są komunikatywność, samodzielność w działaniu i przedsiębiorczość.
Zarobki
Premia stanowi średnio 13% pensji całkowitej specjalisty ds. sprzedaży, natomiast 87% to pensja zasadnicza.
Zarobki specjalisty ds. sprzedaży można sprawdzić pod adresem:
http://www.firma.egospodarka.pl/zarobki/sprzedaz/specjalista-ds-wspierania-sprzedazy/