eGospodarka.pl

PracaSłownik pojęć rynku pracy › Stosunek pracy

Stosunek pracy

Przeczytaj także: Umowa zlecenia i o dzieło a stosunek pracy

Więź prawna łącząca pracownika i pracodawcę, na mocy której obie strony zobowiązują się do określonych zachowań – pracownik do wykonywania pracy na rzecz pracodawcy, pracodawca natomiast do wypłaty określonego wynagrodzenia.

Aby można było mówić o stosunku pracy, spełnione muszą być wszystkie z następujących warunków:
  • określone zostały zadania do wykonania przez pracownika,
  • określone zostały miejsce i czas wykonywania pracy,
  • ustalono wysokość wynagrodzenia,
  • występuje relacja podporządkowania (przydzielony zwierzchnik).
W przypadku spełniania wszystkich czynników nie ma znaczenia rodzaj zawartej umowy – nawet jeśli jest to umowa zlecenie czy umowa o dzieło, mamy do czynienia ze stosunkiem pracy. Warto jednak zaznaczyć, że zgodnie z prawem powinna być w takim wypadku zawarta umowa o pracę.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Polecane oferty pracy

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: