PracaGrupypl.praca.dyskusje › zakaz konkurencji

  • 1. Data: 2009-03-02 22:21:09
    Temat: zakaz konkurencji
    Od: "budo" <b...@i...pl>

    Witam,

    czy ktos z grupowiczow posiadajacy praktyke w kodeksie pracy (sad) moglby mi
    podpowiedziec czy zgodnie z zapisem umowy, ktory cytuje ponizej jestem
    zobowiazany przestrzegac zakazu konkurencji przez 6 miesiecy czy tez nie.

    sprawa bardzo pilna i gardlowa.

    Przemek

    Zakaz Konkurencji oraz Klauzula dotycząca konkurencji
    1. W okresie obowiazywania niniejszej umowy, Pracownik zobowiazuje sie, iz
    nie bedzie sie angazowal w jakikolwiek rodzaj dzialalnosci sprzecznej z
    interesami Pracodawcy, a w szczegolnosci do:

    a) nie podejmowania zatrudnienia na umowe o prace ani nie nawiazywania
    zadych innych stosunkow prawnych w spolkach konkurencyjnych

    b) nie przyjmowania funkcji w instytucjach zarzadczych spolek
    konkurencyjnych, jak rowniez funkcji doraznych w tego typu spolkach,

    c) nie uczestniczenia w konkurencyjnych przedsiewzieciach lub podmiotach, a
    w szczegolnosci poprzez wniesienie wkladu, nabywanie lub subskrybcje akcji
    lub udzialow,

    d) nie angazowania sie w prowadzenie wlasnej dzialanosci gospodarczej lub
    dzialanosci osoby trzeciej, jesli wspomniany rodzaj dzialanosci ma charakter
    konkurencyjny w stosunku do dzialalnosci Pracodawcy

    2. zakaz konkurencji, o ktorym mowa w tresci paragrafu 1, zachowa pelna moc
    prawna przez okres 6 miesiecy od daty rozwiazania lub wygasniecia Umowy

    3. Przedsiebiorstwem konkurencyjnym lub dzialanoscia konkurencyjna bedzie
    dowolne przedsiebiorstwo lub dzialanosc prowadzona w Polsce lub za granica,
    niezaleznie od formy prawnej, ktora obejmuje cel przedsiebiorstwa
    Pracodawcy.

  • 2. Data: 2009-03-03 06:30:01
    Temat: Re: zakaz konkurencji
    Od: "Jackare" <...@s...uk.de.pl>

    Punkt 3 jest bzdurny i głupi. W przypadku procesów o złamanie zakazu
    konkurencji pozywający musi udowodnić straty poniesione na skutek Twojej
    działalności. Życzę powodzenia w wykazywaniu strat na skutek zatrudnienia
    się zagranicą. Punkt 1a stoi w sprzeczności z pkt 3. 1a zakazuje
    zatrudniania się TYLKO W SPÓŁKACH i jest to rzecz kótrej może czepić się
    prawnik jeżeli ztrudnisz się np w firmie niebędącej spółką:). Punkt 3 być
    może rozszerza ten zakaz, ale to temat dla prawnika czy tak jest czy nie
    jest. Zakaz ma charakter podmiotowy dotyczy przedsiebiorstw i przedsięwzięć
    nie obejmuje przedmiotu zatrudnienia czyli sytuacji w której zatrudnisz się
    jako sprzątacz w firmie konkurencyjnej :)
    Jeżeli to cała treść umowy dotycząca zakazu konkurencji, to można ją uznac
    za nieważną gdyż nie zawiera zapisu o odszkodowaniu ze strony pracodawcy za
    powstrzymanie się od działalności konkurencyjnej. Jest to minimum 25%
    miesięcznego wynagrodzenia. Działa to tak: pracodawca nie zapłaci Ci
    odszkodowania - Ciebie z automatu przestaje obowiązywać zakaz, więc trzebaby
    było odczekać ten jeden miesiąc i zoboaczyć co się stanie.
    --
    Jackare

  • 3. Data: 2009-03-03 07:44:04
    Od: "grom@x" <gromax@_USUN_.interia.pl>

> [...]
    > zapłaci Ci odszkodowania - Ciebie z automatu przestaje obowiązywać
    > zakaz, więc trzebaby było odczekać ten jeden miesiąc i zoboaczyć co się

    swoją drogą ciekawym zagadnieniem jest bieżąca praca. czy w ramach umowy
    o niekonkurencji nie powinno być odpowiedniej rubryki na "pasku"? w
    sumie w większości opinii mowa jest jedynie o wynagrodzeniu po ustaniu
    umowy, natomiast jak to się ma do bieżącej pracy? rozumiem, że
    wynagrodzenie które zostało wynegocjowane zawiera w sobie własnie taki
    dodatek, tylko że na pasku go nie widać

  • 4. Data: 2009-03-03 07:50:25
    Od: Jarosław Postawa <d...@a...pl>

    Jackare pisze:
    > Jeżeli to cała treść umowy dotycząca zakazu konkurencji, to można ją
    > uznac za nieważną gdyż nie zawiera zapisu o odszkodowaniu ze strony
    > pracodawcy za powstrzymanie się od działalności konkurencyjnej.

    Wybacz, ale to bzdura. Jeśli w umowie nie zostało to zdefiniowane, to
    nie wyklucza to ważności umowy, a płaci się według ustawy. Bardziej
    istotny już jest fakt, że nie podano, co to jest działalność
    konkurencyjna. Według orzecznictwa SN nie można użyć takiego
    sformułowania. W praktyce jednak jest to trochę skomplikowane ze względu
    na znajdujące się w ustawie o ochronie konkurencji zapisy o aktach
    założycielskich, statutach itp. (czyli pewnie jak się uprzeć, to wpis w
    KRS również).

    Pozdrawiam,
    Jarek

  • 5. Data: 2009-03-03 08:48:36
    Od: "Jackare" <...@s...uk.de.pl>

    Użytkownik "Jarosław Postawa" <d...@a...pl> napisał w wiadomości

    > Wybacz, ale to bzdura. Jeśli w umowie nie zostało to zdefiniowane, to nie
    > wyklucza to ważności umowy, a płaci się według ustawy.

    Przepraszam - miałem na myśli odniesienie się do faktów dokonanych w
    przyszłości. Jeżeli pracodawca nie zapłaci odszkodowania zakaz przestaje
    obowiązywać.
    --
    Jackare

  • 6. Data: 2009-03-03 08:56:21
    Od: "Emka" <e...@o...eu>

    Użytkownik "Jackare" <...@s...uk.de.pl> napisał w wiadomości

    > W przypadku procesów o złamanie zakazu konkurencji pozywający musi
    > udowodnić straty poniesione na skutek Twojej działalności.

    Z czego wynika ta zasada?

    Pozdrawiam
    Emka

  • 7. Data: 2009-03-03 09:11:34
    Od: "Jackare" <...@s...uk.de.pl>

    > Z czego wynika ta zasada?

    Z tego że przed sądem dochodzi się odszkodowania wyrażonego w konretnej
    sumie pieniężnej, więc pozywający musi wykazać że taką stratę poniósł. W
    Polsce sąd nie przyznaje odszkodowania za straty potencjalne lub
    niezaistniałe.
    Aby taką stratę udowodnić, musi jeszcze wykazać bezpośredni związek
    zatrudnienia byłego pracownika w przedsiębiorstwie konkuencyjnym z
    powstaniem tej straty. Poza przypadkami ewidentnymi (handlowiec "zabiera" ze
    sobą klientów, inżynier przekazuje tajmenicę technologii itp) wykazanie tego
    jest ak prawdopodobne jak to, że w przysżłym tygodniu skolonizujemy marsa i
    jest to opinia dwóch znajomych prawników - praktyków sądowych, adwokata i
    radcy prawnego.

    Można oczywiście wpisać karę umowną do umowy za samo jej złamanie, ale nie
    jestem pewien czy jest to zgodne z KP- chyba nie.
    --
    Jackare

  • 8. Data: 2009-03-03 09:44:34
    Od: "Emka" <e...@o...eu>

    > Można oczywiście wpisać karę umowną do umowy za samo jej złamanie, ale nie
    > jestem pewien czy jest to zgodne z KP- chyba nie.

    No więc ja myślałam, że to w taki właśnie sposób funkcjonuje.

    Bo jeśli tak, jak piszesz wyżej, czyli w oparciu o udowodnienie strat
    faktycznych, to jest to po prostu utopia i sens wymogu podpisywania takich
    "lojalek" jest imho zerowy. Przypuszczalnie największe straty, jakie
    pracodawca może ponieść w związku z zatrudnieniem pracownika u konkurencji,
    to straty moralne i ujma na honorze ;-)

    Pozdrawiam
    Emka

  • 9. Data: 2009-03-03 09:52:54
    Od: "Jackare" <...@s...uk.de.pl>

> [...]
    > pracodawca może ponieść w związku z zatrudnieniem pracownika u
    > konkurencji, to straty moralne i ujma na honorze ;-)

    Niekoniecznie. Było kilka lat temu głośno o specjaliście techlogii
    ceramicznych ktory złamał zakaz konkurencji i przeszedł z Koła do Cersanitu
    lub odwrotnie - nie pamiętam, a być może były to inne firmy. Chodziło o
    wyniesienie wiedzy technologicznej, co zostało udowodnione i wykazane jako
    strata o konretnej wartości. Człowiek musiał zapłacić jakieś poważne
    pieniędzie tytułem odszkodowania i naprawienia szkód. Tam było kilka
    ewidentnych szczegółów, jak np zatrudnienie w konkurencji na podobnym
    stanowisku o zbliżonym zakresie obowiązków itp.
    --
    Jackare