PracaGrupypl.praca.dyskusje › wymowienie

  • 1. Data: 2003-07-13 22:42:56
    Temat: wymowienie
    Od: "Wojtek" <w...@g...pl>

    Czy wymowienie umowy (w ktorej wyraznie mowi sie, ze takowe moze nastapic
    tylko w formie pisemnie) przeslane faksem bedzie mialo moc prawna?

  • 2. Data: 2003-07-14 06:42:18
    Temat: Re: wymowienie
    Od: "terrorysta" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Wojtek" <w...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Czy wymowienie umowy (w ktorej wyraznie mowi sie, ze takowe moze nastapic
    > tylko w formie pisemnie) przeslane faksem bedzie mialo moc prawna?

    W Polsce jeszcze nie. Co Ci szkodzi wyslac list polecony?
    pozdrawiam wybuchowo
    t.

  • 3. Data: 2003-07-14 08:39:06
    Od: "Alicja" <a...@o...pl>

    > W Polsce jeszcze nie. Co Ci szkodzi wyslac list polecony?
    > pozdrawiam wybuchowo

    A niepprawda
    Faks jest dokumentem. Poza tym najlepiej w takim faksie poprosic o
    potwierdzenie jego otrzymania rowniez faksem. Jak dostaje sie potwierdzenie
    to wiadomo ze dotarlo.
    Co do poleconego to tez nie ma gwarancji ze dojdzie. Najpewniejsza formą
    jest list ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru.

  • 4. Data: 2003-07-14 10:25:15
    Od: "terrorysta" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Alicja" <a...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Co do poleconego to tez nie ma gwarancji ze dojdzie. Najpewniejsza formą
    > jest list ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru.

    1/ wyslij w takim razie, prosze, PIT faksem i powiadom grupe o rezultatach.

    2/Sad moze uznac faks za dowod, ale nie musi.

    3/List polecony odnotowuje sie w dok. firmy- korespondencja przychodzaca.
    Jesli masz dowod nadania a nie zostalo to odnotowane to ich sprawa.

    4/ List ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru tez jest listem poleconym.
    Dlatego tez jest na nim "R" z cyferkami. R=list polecony- od francuskiego
    "lettre recommandee" (nad przedostatnim e akcent) co znaczy list polecony.

    pozdrawiam wybuchowo
    t.

  • 5. Data: 2003-07-14 10:53:57
    Od: "Alicja" <a...@o...pl>

    > 1/ wyslij w takim razie, prosze, PIT faksem i powiadom grupe o
    rezultatach.
    Nie rozmawialismy o PITach lecz o wypowiedzeniu umowy a to roznica, gdyz na
    PIT sa z gory narzucone pewne procedury. Trzeba go wyslac do US listem
    poleconym lub odobiście a pracownikowi dostarczyć tak, aby mieć
    potwwierdzenie odbioru. Tu jest mowa o formie pisemnej.

    > 2/Sad moze uznac faks za dowod, ale nie musi.
    Nieprawda, jesli masz dowód nadania faksu to sąd praktycznie zawsze uznaje
    to za dowód. Jesli masz notatkę z rozmowy telefonicznej w książce telefonów
    to też. Podobnie e-mail.

    > 3/List polecony odnotowuje sie w dok. firmy- korespondencja przychodzaca.
    Ten list ma wyslac pracownik. Nie kazda firma prowadzi książki
    korespondencji.

    > Jesli masz dowod nadania a nie zostalo to odnotowane to ich sprawa.
    Niezupelnie list mogl zaginac a wtedy nalezy zlozyc reklamacje na poczcie i
    dostaje sie odpowiedz: jesli zostal odebrany kto podpisal odbior jesli nie
    to propozycja zwrotu kosztow.

    > 4/ List ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru tez jest listem poleconym.
    > Dlatego tez jest na nim "R" z cyferkami. R=list polecony- od francuskiego
    > "lettre recommandee" (nad przedostatnim e akcent) co znaczy list polecony.
    Jest listem poleconym ja nie napisalam, ze tak nie jest.
    W sumie chodzi o to aby Wojtek

  • 6. Data: 2003-07-14 12:19:36
    Od: "terrorysta" <t...@p...onet.pl>

> [...]
    ---
    > Nieprawda, jesli masz dowód nadania faksu to sąd praktycznie zawsze uznaje
    faks za dowód.
    ---
    Czy "praktycznie zawsze" oznacza "musi"?
    Nie. Wiec nie "nieprawda' a prawda.
    ---
    pozdrawiam wybuchowo
    t.

  • 7. Data: 2003-07-15 08:17:43
    Od: "Alicja" <a...@o...pl>

    > faks za dowód.
    > ---
    > Czy "praktycznie zawsze" oznacza "musi"?
    > Nie. Wiec nie "nieprawda' a prawda.

    Idąc tą drogą to list polecony też może nie zostać uznany. W Sądzie
    przedstawia się właściwość dowodu i potwierdzenie jego wiarygodności. Takie
    potwierdzenie jest jego uwiarygodnieniem. Tak jak e-mail jesli masz na niego
    odpowiedź, jest przyjmowany jako dowód. Jeśli jeden sąd taki dowód uznaje to
    inny też musi.
    Mam wrazenie, że mimo wszystko chcesz postawić na swoim.
    Ty wiesz swoje, ja swoje, a Wojtek zrobi jak uważa.
    Alicja

  • 8. Data: 2003-07-15 08:52:52
    Od: Flyer <f...@p...gazeta.pl>

    Alicja napisał:

> [...]
    > odpowiedź, jest przyjmowany jako dowód. Jeśli jeden sąd taki dowód uznaje to

    Nic nie musi - w Polsce prawem stanowionym są przepisy, a nie kazusy.
    To, że sąd uznaje e-mail [wysyłany poza siecią korporacyjną?], to
    kwestia jego "nieuctwa", bo podszyć się, a nawet włamać do konta nie
    jest trudno. Pracodawca ma prawo nie uznać oświadczenie woli wyrażonego
    za pomocą nienajlepszego jakościowo faksu [większość] w "trosce" o dobro
    pracownika. ;)
    Mankamentem faksu nie jest sama forma, ale to, że na dokumencie nie ma
    orginalnego i odręcznego podpisu umożliwiającego udowodnienie, że jest
    to prawdziwe oświadczenie woli wysyłającego [lub osoby pod niego się
    podszywającej] - co innego w sytuacji listu poleconego.

    A co powiesz na sytuację - faks doszedł, był "nieczytelny", został
    wyrzucony do smieci [pracodawca nie ma obowiązku dzwonić do nadawcy z
    prośbą o ponowną wysyłkę!], a kolega poleci z 52?

    Flyer

  • 9. Data: 2003-07-15 09:09:17
    Od: "Alicja" <a...@o...pl>

    > A co powiesz na sytuację - faks doszedł, był "nieczytelny", został
    > wyrzucony do smieci [pracodawca nie ma obowiązku dzwonić do nadawcy z
    > prośbą o ponowną wysyłkę!], a kolega poleci z 52?

    Jak doszedl nieczytelny, to przecież nikt nie potwierdzi jego dotarcia, bo
    nawet tego nie przeczyta:)

  • 10. Data: 2003-07-15 09:28:35
    Od: Flyer <f...@p...gazeta.pl>

    Flyer napisał:

    > A co powiesz na sytuację - faks doszedł, był "nieczytelny", został
    > wyrzucony do smieci [pracodawca nie ma obowiązku dzwonić do nadawcy z
    > prośbą o ponowną wysyłkę!], a kolega poleci z 52?

    Uzupełniając z Kc i Kp

    Art. 60. Kc
    Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, wola osoby
    dokonującej
    czynności prawnej może być wyrażona przez każde zachowanie się tej
    osoby, które
    ujawnia jej wolę w sposób dostateczny, w tym również przez ujawnienie
    tej woli w
    postaci elektronicznej (oświadczenie woli).

    ALE

    Art. 29. Kp
    § 1. Umowa o pracę powinna być zawarta na piśmie,

    WIĘC

    Art. 77. Kc
    Jeżeli umowa została zawarta na piśmie, jej uzupełnienie, zmiana albo
    rozwiązanie
    za zgodą obu stron, jak również odstąpienie od niej powinno być
    stwierdzone pismem.

    CZYLI

    Art. 78. Kc
    §1. Do zachowania pisemnej formy czynnooeci prawnej wystarcza złożenie
    własnoręcznego podpisu na dokumencie obejmującym treoeć ooewiadczenia
    woli. Do zawarcia umowy wystarcza wymiana dokumentów obejmujących
    treoeć ooewiadczeń woli, z których każdy jest podpisany przez jedną ze
    stron
    lub dokumentów, z których każdy obejmuje treoeć ooewiadczenia woli
    jednej
    ze stron i jest przez nią podpisany.
    §2. Ooewiadczenie woli złożone w postaci elektronicznej opatrzone
    bezpiecznym
    podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego
    kwalifikowanego certyfikatu jest równoważne formie pisemnej.

    Czyli - z prostej i na szybko analizy aktów prawnych wynika BEZSPORNIE,
    że do ważności oświadczenia woli, jakim jest odstąpienie od zawartej
    umowy, wymagana jest forma pisemna lub elektroniczna z podpisem
    cyfrowym.

    CBDU

    A OT - polecam Acrobat Reader'a 6 - na razie nie CE [robaczki zamiast
    polskich liter] - m.in. nowa wyszukiwarka [z listą znalezionych pozycji]
    i możliwość dowolnego zaznaczania tekstu. I chodzi na starszych
    systemach - mi poszła na Win Meeee - jeszcze ani razu nie padła, tak jak
    to drzewiej [w przypadku 4 i 5] bywało.

    Flyer