PracaGrupypl.praca.dyskusje › umowa zlecenie - zaswiadczenie o zatrudnieniu

  • 1. Data: 2006-05-19 17:01:44
    Temat: umowa zlecenie - zaswiadczenie o zatrudnieniu
    Od: "Tomek" <xanis[bezxspamu]@op.pl>

    Witam

    Pracuje na umowe o prace (zarabiam wiecej niz 900 zl)
    Z innym pracodawca podpisalem umowe zlecenie. Czy ma prawo wymagac ode mnie
    zaswiadczenie z zakladu pracy ze pracuje i zarabiam wiecej niz 900zl lub
    zaswiadczenia o zatrudnieniu i zarobkach?
    Przy wczesniejszych umowach zlecenia (z innym pracodawca) niczego takiego
    nie musialem skladac.
    Rozumiem ze chodzi o nienaliczanie skladek do ZUS'u, ale to przeciez sam ZUS
    wie czy pracuje i ile zarabiam.

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2006-05-19 17:13:30
    Temat: Re: umowa zlecenie - zaswiadczenie o zatrudnieniu
    Od: "Tomek" <xanis[bezxspamu]@op.pl>

> [...]
    > nie musialem skladac.
    > Rozumiem ze chodzi o nienaliczanie skladek do ZUS'u, ale to przeciez sam

    Dodam ze umowe zlecenie podpisalem z poprzednim pracodawca i mam wrazenie ze
    w tem sposob chce sie dowiedziec ile u obecnego pracodawcy zarabiam

  • 3. Data: 2006-05-19 18:03:40
    Od: "Marcin" <h...@o...pl>

    Użytkownik "Tomek" <xanis[bezxspamu]@op.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > mnie zaswiadczenie z zakladu pracy ze pracuje i zarabiam wiecej niz 900zl
    > lub zaswiadczenia o zatrudnieniu i zarobkach?

    nie jestem szpecem i nie znam odpowiednich paragrafow, ale u nas wystarcza
    samo oswiadczenie pracownika, ze nie osiaga dochodow powyzej najnizszego
    wynagrodzenia (czy jakos tak). zaswiadczenie z zakladu pracy nigdy nie bylo
    potrzebne.
    pozdrowienia.

  • 4. Data: 2006-05-20 10:31:50
    Od: "Tomek" <xanis[bezxspamu]@op.pl>

    Użytkownik "Marcin" <h...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > samo oswiadczenie pracownika, ze nie osiaga dochodow powyzej najnizszego
    > wynagrodzenia (czy jakos tak). zaswiadczenie z zakladu pracy nigdy nie

    Tez tak mi sie wydawalo.
    Ale kadrowka wymaga ode mnie takiego oswiadczenie twierdzac ze musi je
    zlozyc w ZUSie

  • 5. Data: 2006-05-20 15:56:13
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Witam,
    do zawarcia umowy zlecenia w firmie B wystarczy Twoje oświadczenie o
    wynagrodzeniu z tytułu umowy o pracę w firmie A tylko zawierające
    informację, czy to wynagrodzenie jest:
    1) co najmniej równe lub wyższe od wynagrodzenia minimalnego (899,10
    zł brutto miesięcznie),
    2) mniejsze od wynagrodzenia minimalnego.
    Firma B nie powinna wymagać oświadczenie lub zaświadczenia o dokładnej
    wysokości Twego wynagrodzenia w firmie A.
    W sytuacji 1) ubezpieczenia E i R są dobrowolne (składasz oświadczenie
    czy chcesz lub nie chcesz podlegać).
    W sytuacji 2) ubezpieczenia E i R są obowiązkowe, Ch są dobrowolne.
    I tylko do tego celu zleceniodawcy B jest potrzebne Twoje oświadczenie
    o wynagrodzeniu w firmie A.
    Oświadczenie pozostaje u zleceniodawcy, a w ZUS zleceniodawca składa
    deklarację ZUS ZZA (zgłoszenie tylko do ubepieczenia zdrowotnego) lub
    ZUS ZUA (zgłoszenie do ubezpieczenia E, R, Zdr i ewentualnie Ch i
    Wypadk.)

    wa

  • 6. Data: 2006-05-21 06:19:39
    Od: "Tomek" <xanis[bezxspamu]@op.pl>

    Użytkownik "wektor" <w...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > deklarację ZUS ZZA (zgłoszenie tylko do ubepieczenia zdrowotnego) lub
    > ZUS ZUA (zgłoszenie do ubezpieczenia E, R, Zdr i ewentualnie Ch i

    Dzieki

    A moglbys mi do tego podac podstawe prawna?
    Mnie to przekonuje, ale obawiam sie ze kadrowke nie uda mi sie tym przekonac

  • 7. Data: 2006-05-21 17:42:46
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Witam,

    sposób postępowania przy zawieraniu umowy zlecenia z osobą fizyczną
    wynika z ustawy
    z dnia 13 października 1998 roku o systemie ubezpieczeń społecznych
    (Dz.U. Nr 137 poz. 887 z późń. zm.).
    W ustawie są podane zasady podlegania ubezpieczeniom, natomiast nie są
    opisane dokładnie szczegółowe procedury przy zawieraniu umowy
    zlecenia, nie ma też wzoru oświadczenia, które musi złożyć
    zleceniobiorca.
    Jednak wiadomo, że muszą w tym oświadczeniu być podane dane
    identyfikacyjne zleceniobiorcy, adres, NIP, PESEL, adres urzędu
    skarbowego, oświadczenie o chronie danych osobowych, status
    zleceniobiorcy: bezrobotny (zarejestrowany w PUP, niezarejstrowany w
    PUP), zatrudniony u innego pracodawcy: 1) z wynagrodzeniem mniejszym
    od minimalnego czy 2) co najmniej równym minimalnemu, student do 26
    lat, rencista, emeryt, pobierający świadczenie przedemerytalne itp.
    Odnośnie wynagrodzenia: dla zgłoszenia zleceniobiorcy do ubezpieczeń w
    ZUS istotne jest czy pobiera wynagrodzenie miesięczne mniejsze niż
    minimalne czy co najmniej równe minimalnemu (dokładna kwota nie jest
    do niczego potrzebna, a domaganie się takiej informacji od
    zleceniobiorcy świadczy o nieuprawnionym wścibstwie zleceniodawcy). Za
    prawdziwość danych w ośwaidczeniu odpowiedzialność ponosi
    zleceniobiorca, któwy zobowiązany jest do natychmiastowego złożenia
    aktualnego oświadczenia, jeśli zmienią się dane podane w oświadczeniu
    (np. student przestanie być studentem, bezrobotny podejmie pracę na
    umowę o pracę, pracujący na umowę o pracę zostanie zwolniony w trakcie
    wykonywania umowy zlecenia itp.).
    Nigdzie w ustawie o ubezpieczeniach społecznych nie ma zapisu, że do
    zgłoszenia do ZUS jest konieczne zaświadczenie o dokładnym
    wynagrodzeniu zleceniobiorcy.
    Pani kadrowa mogłaby odbyć jakieś szkolenie lub przynajmniej troszkę w
    Internecie poszukać komentarzy lub zapytać na forum, zwłaszcza że nowe
    przepisy o ubezpieczeniach ZUS obowiązują od 1999 r., z większą zmianą
    wprowadzoną chyba w 2000 lub 2001 r.

    wa