PracaGrupypl.praca.dyskusje › umowa-zlecenie -> ZUS - urlop macierzyński

  • 1. Data: 2006-01-27 08:35:36
    Temat: umowa-zlecenie -> ZUS - urlop macierzyński
    Od: jerry <g...@i...pl>

    Witam serdecznie,
    Jeżeli ktoś z Państwa zna doskonale zasady wypłaty świadczeń z ZUS
    uprzejmie proszę o pomoc.
    Btw, dzwoniłem do ZUS ale tam... nie wiedzą
    ROTFL
    Spróbuję więc na tej grupie:
    Spodziewamy się ż Żoną dzidziusia ;) . Żona w firmie gdzie pracuje (ups.
    Ona nie pracuje - wykonuje zlecenie - niektórych drażni takie
    sformułowanie, więc się poprawiam) podpisuje co miesiąc umowę- zlecenie.
    Dobrowolnie opłaca sobie składkę chorobową i po pół roku nabędzie prawo
    do chorobowego. Dowiedziałem się w ZUS (choć tyle), że ZUS pokrywa do
    182 dni tegoż chorobowego nawet mimo wygaśnięcia kolejnej umowy zlecenie
    (która jak wspomniałem podpisywana jest zawsze na 1 miesiąc).

    Co natomiast z urlopem macierzyńskim? Czy opłacając tę dobrowolną
    składkę chorobową Żona nabędzie także prawo do urlopu macierzyńskiego?
    Jeżeli nie to jakie wymagania musi spełnić aby takie prawo nabyć?

    z góry dziękuję za informację,
    pozdrawiam

  • 2. Data: 2006-01-27 19:26:03
    Temat: Re: umowa-zlecenie -> ZUS - urlop macierzyński
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Witam,

    Zleceniobiorca nie ma prawa do urlopu macierzyńskiego. Może tylko
    skorzystać z zasiłku macierzyńskiego, ale pod warunkiem, że w dniu
    porodu będzie zleceniobiorcą.
    W opisanej sytuacji, gdy umowy zlecenia zawierane są tylko na 1
    miesiąc, będzie to trudne. Żona kiedyś skorzysta z zasiłku chorobowego
    (może korzystać przez 182 dni, nawet po rozwiązaniu umowy zlecenia), a
    z chorą osobą zleceniodawca nie będzie zawierał kolejnej umowy
    zlecenia.
    Problem można rozwiązać, zawierając umowę zlecenie na dłuższy okres,
    obejmujący datę porodu.
    Informacja w ZUS działa bardzo dobrze, w tej sprawie należy pytać w
    informacji zasiłkowej.

    wa