PracaGrupypl.praca.dyskusje › umowa o pracę czy dzieło - dylemat

  • 1. Data: 2003-11-09 17:19:09
    Temat: umowa o pracę czy dzieło - dylemat
    Od: "Anik" <a...@t...pl>

    witam,

    moja sytuacja przedstawia się tak, że aktualnie studiuję
    zaocznie i niedawno pojawiła się możliwość podjęcia tej
    pierwszej wymarzonej pracy

    mam teraz dwie możliwości przed sobą i nie za bardzo wiem
    co zrobić. szukałam troszkę w sieci, ale nadal pozostaje
    mętlik w głowie

    na początek pensja nie będzie zbyt wysoka, więc pracodawca
    dał mi 2 możliwości do wyboru: albo umowa o pracę
    z opłaconym zusem i ubezpieczeniem, albo umowa o dzieło i
    pieniądze "zaoszczędzone" na ubezpieczeniach idą dla mnie

    z tego co się orientuję studiując mam zapewniony dostęp do
    bezpłatnej opieki medycznej, a czas studiów liczy mi się
    do stażu (a może się mylę?), czy są więc jakieś poważne
    "przeciw" za wybraniem którejś z tych opcji, jako że muszę
    przyznać, że opcja umowy o dzieło i większych pieniędzy
    (przynajmniej na razie) trochę bardziej do mnie przemawia

    dzięki za wszystkie opinie
    Anka

  • 2. Data: 2003-11-09 17:42:56
    Temat: Re: umowa o pracę czy dzieło - dylemat
    Od: "Andrzej Woźniak" <w...@g...pl>

    Użytkownik "Anik" <a...@t...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > przyznać, że opcja umowy o dzieło i większych pieniędzy
    > (przynajmniej na razie) trochę bardziej do mnie przemawia

    Ot taka uwaga....

    Osoba podpisująca umowę o dzieło odpowiada za jakość wykonanego dzieła.
    Dlatego może się zdażyć (w skrajnym przypadku), że zleceniodawca dopatrzy
    się jakichś nieprawidłowości w wykonaniu dzieła, i wtedy może zlecić komu
    innemu - na Twój koszt - jego poprawę.

    To ryzyko nie występuje w przypadku umowy zlecenia, która mówi tylko o
    wykonywaniu (nie zaś wykonaniu) pewnych czynności przez jakiś określony
    czas.

    pozdr
    AW

  • 3. Data: 2003-11-09 19:19:03
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Sun, 9 Nov 2003 18:19:09 +0100, "Anik"
    <a...@t...pl> zakodował:

    >przyznać, że opcja umowy o dzieło i większych pieniędzy
    >(przynajmniej na razie) trochę bardziej do mnie przemawia

    Pamiętaj, że przy umowie o dzieło (ani zleceniu) nie masz całej
    ochrony, którą daje KP. Do tego tracisz urlop, odprawę, ZFŚS, ochronę
    wynagrodzenia, w sytuacjach spornych musisz iść do sądu cywilnego
    (płatnego, w przeciwieństwie do sądu pracy dla pracownika) i kilka
    innych drobiazgów (ot, choćby ochrona pracy kobiet - zajdziesz w
    ciążę, to przy umowie o pracę pracodawca nie może Cię zwolnić).
    Generalnie finansowo umowa o dzieło/zlecenie wychodzi lepiej dla
    studenta. Ale ryzyko w różnych nieprzewidzianych sytuacjach
    nieporównywalnie większe.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 4. Data: 2003-11-10 12:02:16
    Od: "Kania" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > przyznać, że opcja umowy o dzieło i większych pieniędzy
    > (przynajmniej na razie) trochę bardziej do mnie przemawia

    Z autopsji:
    1. przeczytaj dobrze umowe, zwroc uwage na terminy i ew. kary.
    2. zwroc umowe na elementry umowy dotyczace gwarancji i rekojmi.
    3. przy umowie o dzielo nie otrzymujesz swiadectwa pracy, ale mzesz dostac
    referencje

    Ogolnie mysle, ze umowa o dzielo jest dla studentow najlepsza :)

    Kania