PracaGrupypl.praca.dyskusje › "tymczasowy zapis w umowie o prace" - zmiana i brak porozumienia.

  • 1. Data: 2006-10-30 16:45:22
    Temat: "tymczasowy zapis w umowie o prace" - zmiana i brak porozumienia.
    Od: Robotronic <r...@k...terror404.net>

    Witajcie,
    tak sie sklada, ze w umowie o prace podpisanej z moim pracodawca, znalazl
    sie pewien istotny zapis zwiazany z wynagrodzeniem. Mianowicie, czesc
    wynagrodzenia zostala ujeta w formie opartej o dosc proste warunki premii,
    natomiast zostal umieszczony rowniez zapis, traktujacy o tym ze po
    okreslonym czasie warunki ulegna zmianie i premia zostanie przyznawana
    w oparciu o ustalone na nowo warunki. Za jakis czas minal wspomniany
    termin i przyszlo do ustalenia nowych zasad. Co /niestety/ nie jest
    chyba wieksza niespodzianka, okazalo sie ze propozycja pracodawcy
    jest w bardzo prosty sposob cwana - wygodniejsze warunki dla niego,
    bo jasno wynika ze sposob premiowania bedzie gorszy dla mojej kieszeni.
    Po prostu pracodawca ustalil kryteria nie do spelnienia w rzeczywistosci,
    co wiecej, na ktore nie mam po prostu wplywu (mowiac w skrocie,
    aby osiagnac satysfakcjonujacy, przynajmniej podobny do dotychczasowego
    pulapu premii, spelnienie warunku zalezy od pracy osob na ktora i ktore
    nie mam zadnego wplywu).

    Co jest oczywiste, nie zgadzam sie na taka zmiane no i mamy impas
    bo "pracodawca nie widzi tez tego inaczej". Na chwile obecna efekt
    jest taki ze nie jest mi naliczana premia w zaden sposob, w oparciu
    o zadna z metod - dotychczasowej badz "nowej". Ja czuje sie na tyle
    pokrzywdzony bo wiem ze robie dobra robote za ktora inni dostaja
    premie na lepszych zasadach (podobnych jak na dotychczas) a zachowanie
    pracodawcy postrzegam jako nie-fair probe "znalezienia slabszego punktu".
    Oczywiscie moje uwagi na ten temat kwitowane sa niepowazna odpowiedzia
    ze napewno na tym dobrze wyjde - dosc dziecinna rozmowa wobec oczywistosci
    faktu ze tak nie jest.

    Moje pytanie jest nastepujace - czy istnieje jakies np. prawne podparcie,
    iz np. w sytuacji gdy w umowie jest zawarta promesa zmiany warunkow
    zatrudnienia (zeby bylo ciekawiej, umieszczona w znaczeniu polepszenia
    warunkow), a w oparciu o moje merytoryczne argumenty strony wciaz
    nie umieja sie porozumiec, by wowczas wrocic do sytuacji np. z poczatku
    trwania umowy. Mowie o solidnym podparciu najlepiej w przepisach
    badz procedensach, bo jak widac, zadna argumentacja nie skutkuje,
    widac ze pracodawca nie musi ich sluchac bo ma na celu spelnienie
    swojego zalozenia - korzystnego dla siebie w bardzo krotkowzroczny
    sposob. Naturalnie idealnie bedzie jesli ze spelnieniem korzystnego
    dla mnie warunku otrzymam rowniez "zalegla" premie.

    Pomysly typu "no to im podziekuj i wypowiedz umowe" biore pod uwage
    wylacznie w sytuacji jesli faktycznie nie dojdzie do zadnego rozsadnego
    porozumienia , wiec chwilowo za nie dziekuje ;).

  • 2. Data: 2006-11-01 13:27:14
    Od: Jakub Lisowski <j...@S...kofeina.net>

    Dnia Mon, 30 Oct 2006 17:45:22 +0100, Robotronic <r...@k...terror404.net>
    w <P...@h...mcnet.p
    l> napisał:

> [...]
    > w oparciu o ustalone na nowo warunki. Za jakis czas minal wspomniany
    > termin i przyszlo do ustalenia nowych zasad. Co /niestety/ nie jest

    Mocno mi się wydaje, że jest to zmiana warunków pracy i płacy, która
    powinna zostać przedstawiona na piśmie i zaakceptowana przez obie
    strony.
    Jeżeli ci to nie odpowiada, to powinieneś porozmawiać z prawnikiem -
    prawdopodobnie u ciebie w zakładzie nie ma związków, ale może jest
    jakieś przedstawicielstwo w mieście, idź, zapytaj się, możliwe że mają
    kogoś dobrze oblatanego w prawie pracy, bo możliwe, że pracodawca i tak
    będzie się musiał z tego tłumaczyć.
    A takie rzeczy to powinny być w regulaminie wynagradzania a nie w umowie
    o pracę.
    Jeżeli jest regulamin i tam są fajniejsze warunki wynagradzania, to
    możesz ugryźćsytuacjęod strony nierównego traktowania pracowników.

    [ ... ]
> [...]
    > premie na lepszych zasadach (podobnych jak na dotychczas) a zachowanie
    > pracodawcy postrzegam jako nie-fair probe "znalezienia slabszego punktu".

    Zdecydowanie równe traktowanie się kłania.
    Dodatkowo - jeżeli masz dostawać premię, i to nie ejst premia uznaniowa
    tylko jakaś inna, masz prawo dowiadywaćsię, dlaczego jej nie dostajesz.

    > Oczywiscie moje uwagi na ten temat kwitowane sa niepowazna odpowiedzia
    > ze napewno na tym dobrze wyjde - dosc dziecinna rozmowa wobec oczywistosci
    > faktu ze tak nie jest.

    Pismo, sekretariat, potwierdzenie odbioru, stawiając sprawę na ostrzu
    noża słowa "Sąd Pracy" mogą pomóc w wydobyciu jakiejś reakcji.

    [ ... ]

    No to masz nauczkę, aby nie wierzyć w premie z ruchomą podstawą.

    Pogadaj z prawnikiem.
    Radca prawny zatrudniony przez pracodawcę odpada bo może mieć konflikt
    interesów albo robić ci wbrew.
    Zdecydowanie prawnik supportowany przez związki zawodowe byłby
    najlepszy.

    ja czyli jakub
    Revoke.