PracaGrupypl.praca.dyskusje › student a prawo

  • 1. Data: 2004-11-26 19:12:30
    Temat: student a prawo
    Od: ThauthiM <u...@i...pl>

    Witam wszystkich,

    mam pytanko na ktore odpowiedz ciezko mi gdziekolwiek znalezc. Moze
    ktos z Was bedzie orientowal sie w tym temacie i bedzie w stanie mi pomoc.
    Mianowicie... jak sie ma sprawa podpisania umowy o dzielo ze studentem.
    Podobno student ZUSu nie placi... to prawda? Tak wiec... placi tylko 19%
    podatku od dochodow. Jednakze slyszalem, ze ten podatek jest studentowi po
    jakims czasie zwracany. To rowniez prawda? Jak ta sprawa dokladnie
    wyglada? Mozna sie w tym temacie czegos wiecej dowiedziec...?

    Milo by bylo w ogole poczytac o calej procedurze podpisywania umowy o
    dzielo przez studenta z dana firma... moze jest ktos w stanie mi cala ta
    kwestie opisac.

    z gory dziekuje za pomoc

  • 2. Data: 2004-11-26 23:10:19
    Temat: Re: student a prawo
    Od: Mo <l...@n...pl>

    Ktoś (ThauthiM, a któżby!) wyklepał:

> [...]
    > Mianowicie... jak sie ma sprawa podpisania umowy o dzielo ze studentem.
    > Podobno student ZUSu nie placi... to prawda? Tak wiec... placi tylko 19%

    Od umowy o dzieło w ogóle się nie płaci ZUS-u. Zależnie od rodzaju pracy
    można więc też podpisać umowę-zlecenie, od tego też jako student nie
    płacisz ZUS-u (chyba, że coś się przez ostatni rok zmieniło..)

    > podatku od dochodow. Jednakze slyszalem, ze ten podatek jest studentowi po
    > jakims czasie zwracany.

    Jest zwracany, jeśli nie przekroczysz jakiegoś progu, który sie ładnie
    nazywa "dochód nieopodatkowany" albo coś w tym stylu. W zeszłym roku
    wyniósł ok. 2800PLN (rocznie, oczywiście)

    > Milo by bylo w ogole poczytac o calej procedurze podpisywania umowy o
    > dzielo przez studenta z dana firma... moze jest ktos w stanie mi cala ta
    > kwestie opisac.

    No wiesz, z mojego doświadczenia cała procedura wygląda tak, że ...
    bierzesz i podpisujesz! Powodzenia

    M.

    Gdyż rodzaj ludzki w swej niedoli rozporządza jedną naprawdę skuteczną
    bronią [...] Nic nie może się przeciwstawić *napadowi śmiechu* (Mark Twain)

  • 3. Data: 2004-11-27 13:29:54
    Od: ThauthiM <u...@i...pl>

    > Jest zwracany, jeśli nie przekroczysz jakiegoś progu, który sie ładnie
    > nazywa "dochód nieopodatkowany" albo coś w tym stylu. W zeszłym roku
    > wyniósł ok. 2800PLN (rocznie, oczywiście)

    rozumiem, ze prog ten dotyczy kwoty, ktora wplaciles panstwu? tzn w
    przypadku gdy mam 6 umow o dzielo na kwote 1000PLN kazda, place urzedowi
    skarbowemu 190PLN za jedna umowe. Czyli rocznie nie moge przekroczyc progu
    2800PLN? Czyli w moim przypadku 6*190PLN = 1140PLN, czyli progu nie
    przekroczylem, a wiec zwrot dostaje. Dobrze rozumiem?

  • 4. Data: 2004-11-27 15:06:56
    Od: "Artur R. Czechowski" <a...@h...pl>

    On 2004-11-27, ThauthiM <u...@i...pl> wrote:
    > rozumiem, ze prog ten dotyczy kwoty, ktora wplaciles panstwu? tzn w
    Nie.
    Uzasadnienie: rozważ różnicę znaczeniową słów: podatek i dochód.
    I przeczytaj uważnie jeszcze raz.

    Pozdrawiam
    Czesiu
    --
    opadły mgły i miasto ze snu się budzi, góra czmycha już noc
    ktoś tam cicho czeka by ktoś powrócił, do gwiazd jest bliżej niż krok

  • 5. Data: 2004-11-27 15:11:05
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Sat, 27 Nov 2004 13:29:54 +0000, ThauthiM <u...@i...pl>
    wrote:

> [...]
    >2800PLN? Czyli w moim przypadku 6*190PLN = 1140PLN, czyli progu nie
    >przekroczylem, a wiec zwrot dostaje. Dobrze rozumiem?
    www.pity.pl -
    1. poczytaj jaki PIT powinienes wypelnic
    2. sciagnij stosowny program do rozliczen
    3. wklep swoje dane rozliczeniowe do stosownego pita
    4. przeczytaj wynik na ostatniej stronie pita

    WAM
    --
    Sylwester 2004!
    Może nad morze?

  • 6. Data: 2004-11-27 15:22:05
    Od: "Pawel Sikorski" <p...@l...plATAKZETO>

> [...]
    > 2800PLN? Czyli w moim przypadku 6*190PLN = 1140PLN, czyli progu nie
    > przekroczylem, a wiec zwrot dostaje. Dobrze rozumiem?

    Nie, ten próg dotyczy dochodu...

  • 7. Data: 2004-11-27 17:27:04
    Od: "DooMiniK" <bachus20[WYTNIJ]@poczta.wp.pl>

    ThauthiM <u...@i...pl> zapodał(a):

> [...]
    > 2800PLN? Czyli w moim przypadku 6*190PLN = 1140PLN, czyli progu nie
    > przekroczylem, a wiec zwrot dostaje. Dobrze rozumiem?

    przyp. a) Podpisujesz umowę opiewającą na kwotę 2000zł - nie przekraczasz progu,
    od tego 380zł odciągnięto Ci podatku. Potem te pieniążki odzyskujesz.

    przyp. b) Podpisujesz umowę opiewającą na kwotę3000zł - przekraczasz;
    Odciągnięto Ci 570zł (więc na rękę 2430zł). Tych 570zł już nie zobaczysz
    no chyba, że w postaci dróg, dobrze wyposażonych szpitali, etc. (czarny humor?)

    --
    Dominik Siedlak (bachus)
    bachus(@)irc(.)pl

  • 8. Data: 2004-11-28 15:44:40
    Od: Mo <l...@n...pl>

    Ktoś (DooMiniK, a któżby!) wyklepał:

    > przyp. b) Podpisujesz umowę opiewającą na kwotę3000zł - przekraczasz;
    > Odciągnięto Ci 570zł (więc na rękę 2430zł). Tych 570zł już nie zobaczysz

    Jak to nie zobaczy? Dostanie zwrot podatku od kwoty nieopodatkowanej,
    czyli w sumie jeśli zarobił 3000 zabierają mu 570, ale w rozliczeniu
    rocznym:
    " 37.024(podstawa) => (podatek wynosi) 19% podstawy obliczenia minus
    kwota 530 zł 08 gr". [z broszury na 2003 rok]

    Wiec podatku powinien zapłacić 39,92, a zapłacił 570. Reszta mu się wróci.

    No, wyjdzie trochę inaczej, bo tam jeszcze jakieś składki, koszty itp.,
    ale zwrot dostanie.

  • 9. Data: 2004-11-28 23:10:52
    Od: ThauthiM <u...@i...pl>

> [...]
    >
    > No, wyjdzie trochę inaczej, bo tam jeszcze jakieś składki, koszty itp.,

    nie wiem czy dobrze rozumiem, ale przykladowo:

    zarobilem w ciagu roku 3000PLN. 570PLN poszlo do panstwa. Po roku dostaje
    19% z kwoty nieopodatkowanej (jakies 19%*2800PLN)? no minus jakies tam
    koszty...

    czyli zwrot jakis tam zawsze dostaje (mniejszy badz rowny ok. 530PLN)...
    czy tak?