PracaGrupypl.praca.dyskusje › składka na ubezpieczenie zdrowotne pracownika

  • 1. Data: 2005-08-04 14:44:34
    Temat: składka na ubezpieczenie zdrowotne pracownika
    Od: Zbyszek Tuźnik <d...@b...pl>

    Witam,

    Ostatnio zaczęło mnie to męczyć.
    Czy składka na ubezpieczenie zdrowotne pracownika jest opłacana z góry
    (za następny miesiąc) czy z dołu (za poprzedni - ten za który pracownik
    otrzymał wynagrodzenie)?

    Przykład:

    Czy jeśli pracownik rozpoczął pracę 1 czerwca br. to z jego
    wynagrodzenia (które otrzymał 30 czerwca) zostanie potrącona składka na
    ubezpieczenie zdrowotne (NFZ) za czerwiec, czy za lipiec? - albo
    inaczej, za który miesiąc będzie miał opłaconą składkę na UZ?
    Załóżmy, że to była umowa o pracę na czas określony (1 miesiąc).

    pozdrawiam

    Zbyszek

    PS. Oczywiście podstawa prawna mile widziana. Najmilej nazwa ustawy i nr
    art.

    FUT pl.praca.dyskusje

  • 2. Data: 2005-08-04 14:55:30
    Od: "makro_studio" <m...@p...fm>

    Użytkownik "Zbyszek Tuźnik" <d...@b...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Zbyszek
    >
    > PS. Oczywiście podstawa prawna mile widziana. Najmilej nazwa ustawy i nr art.

    Do 10 kazdego miesiąca składa się deklarację do ZUS i opłaca składkę za
    pracowników za miesiąc poprzedni. Czyli za czerwiec do 10 lipca, tak
    przynajmniej robiłam do tej pory.
    Tu są wypociny ZUSu na ten temat gdzieś ale nie chce mi się głębiej szukać
    http://www.zus.pl/ref_99/reforma.htm

  • 3. Data: 2005-08-04 15:30:53
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Pewnego słonecznego/deszczowego dnia Zbyszek Tuźnik
    <d...@b...pl> wystukał[a]:
> [...]
    > inaczej, za który miesiąc będzie miał opłaconą składkę na UZ?
    > Załóżmy, że to była umowa o pracę na czas określony (1 miesiąc).

    Chodzi o miesiąc, w którym była *dokonana* wypłata.

    Np. pracownik na umowę o pracę na czas określony 1 miesiąca
    (01.06.2005-30.06.2005)
    Rejestrujemy do ubezpieczenia społ. i zdrowotnego (ZUA) go w ciągu 7 dni
    z datą 01.06.2005.
    Wypłatę dostaje:
    A) 30.06.2005
    B) 08.07.2005

    W przypadku A) kwotę wynagrodzenia pracownika wykazujemu w deklaracji za
    *czerwiec* (w tym miesiącu była wypłata) z kodem pracownika (np. 01 10
    00) [deklarację za czerwiec przekazuje się do zus odpowiednio 5, 10,15
    lipca].

    W przypadku B) - w deklaracji za miesiąc *czerwiec* wykazujemy tego
    pracownika ze stawką 0 (z kodem np. 01 10 00)
    - w deklaracji za miesiąc *lipiec* wykazujemy byłego już pracownika z
    kwotą otrzymanego wynagrodzenia z kodem 30 00 00 [deklaracje za lipiec
    składa się do zus odpowiednio 5,10,15 sierpnia]

    W obydwu przypadkach należy wyrejestrować pracownika z ubezpieczeń
    (ZWUA) w ciągu 7 dni z datą 01.07.2005.

    btw. prawo do świadczeń lekarskich przysługuje jeszcze przez miesiąc po
    rozwiązaniu stosunku pracy (czyli dla tego pracownika jeszcze przez
    lipiec może spokojnie się leczyć za 'darmo')

    Pozdrawiam
    {wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 4. Data: 2005-08-04 16:06:09
    Od: "Maria" <m...@n...pl>

> [...]
    >
    > pozdrawiam
    >
    > Zbyszek
    >
    > PS. Oczywiście podstawa prawna mile widziana. Najmilej nazwa ustawy i nr

    Pracujesz od 01.06 do 30.06 i wylicza się wówczas należne wynagrodzenie, a
    od tego co zarobisz w czerwcu wylicza się składkę i do 15 lipca należy
    wpłacić na konto ZUS składkę od wwnagrodzenia za czerwiec.
    Nie możliwe jest zapłacenie składki za lipiec w czerwcu, bo nie wiadomo
    jakie będzie wynagrodzenie, bo można pracować w akordzie, można chorować
    jakiś czas i dopiero po zakończonym miesiącu wiadomo jakie ktoś osiągnął
    wynagrodzenie i można dopiero od niego naliczać składkę. Tu nie potrzebny
    jest przepis, gdyż inaczej się nie da zrobić i ZUS nie przyjmie deklaracji z
    wyliczoną składką za miesiąc, którego jescze nie było.