PracaGrupypl.praca.dyskusje › rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia

  • 1. Data: 2009-09-14 16:26:31
    Temat: rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia
    Od: <r...@i...pl>

    Witam
    Mój znajomy chce rozwiązać umowę bez wypowiedzenia. Pracodawca nie zapłacił
    mu wynagrodzenia za lipiec (pozew jest już w sądzie) oraz za sierpień.
    Termin zapłaty w/g regulaminu pracy jest do 10 następnego miesiąca. Znajomy
    jest obecnie na zwolnieniu lekarskim ale chce w dniu skończenia zwolnienia
    wypowiedzieć umowę pracodawcy w trybie art 55 par 1 (1) podając jako
    przyczynę
    cięzkie naruszenie podstawowych obowiązków wobec pracownika : nie płacenie
    wynagrodzenia. Znajomy chce wysłać wypowiedzenie listem poleconym w dniu w
    którym powinien stawić się w pracy po upłynięciu zwolnienia. Czy jest to
    dostateczna forma czy powinien zadzwonić i jeszcze powiadomić pracodawcę.
    Generalnie w tej akurat sytuacji można się spodziewać ze strony pracodawcy
    wszelkich krętactw zatem wolę się upewnić że znajomy zrobi wszystko
    poprawnie.
    Przeczytałem w jakimś artykule: "Pracownik, wobec którego pracodawca
    dopuścił się ciężkiego naruszenia podstawowego obowiązku, nie może z nim
    jednak rozstać w każdej dogodnej dla siebie chwili. Rozwiązanie umowy o
    pracę w trybie natychmiastowym przez pracownika nie może bowiem nastąpić po
    upływie 1 miesiąca od uzyskania przez niego wiadomości o okoliczności
    uzasadniającej rozwiązanie umowy." Nie znalazłem tego wymogu w zapisach
    kodeksu pracy ale zakłądając że to prawda czy można powiedzieć że skoro
    pracodawca ponownie nie zapłacił wynagrodzenia (tym razem za sierpień)
    możemy mówić o tym że z dniem 11 września powstała okoliczność uzasadniająca
    rozwiązanie umowy?
    Z góry dziekuję za pomoc.
    Pozdrawiam
    Robert

  • 2. Data: 2009-09-14 19:21:39
    Temat: Re: rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:h8lqrm$9e0$1@achot.icm.edu.pl r...@i...pl
    <r...@i...pl> pisze:

> [...]
    > Generalnie w tej akurat sytuacji można się spodziewać ze strony
    > pracodawcy wszelkich krętactw zatem wolę się upewnić że znajomy zrobi
    Dziwaczne kombinacje.
    Wysłać pismo poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru natychmiast, na
    nic nie czekać.
    Albo lepiej posłać z pismem do pracodawcy kogoś z rodziny czy znajomego (np.
    ciebie, chyba że twój znajomy to ty sam ;)), żądać potwierdzenie wpłynięcia
    na kopii i tyle.
    Dopilnować terminowości wydania świadectwa pracy, jego prawidłowości i
    prawdziwości zawartych w nim danych.

    --
    Jotte