PracaGrupypl.praca.dyskusje › prosba o rade co do wymowienia umowy

  • 1. Data: 2002-06-02 20:07:15
    Temat: prosba o rade co do wymowienia umowy
    Od: "ph" <n...@p...pl>

    Witajcie.

    Mam prosbe aby ktos kto przerabial podobny "temat" udzielil mi paru rad.

    Pracuje w firmie od niecalych dwoch lat.
    Staz pracy ogolny to okolo lat 11

    Zamierzam rozwiazac umowe o prace z obecnym pracodawca ze wskazaniem jego
    winy, czyli niedotrzymania warunkow umowy.

    Jako podstawe chce podac zaleglosci i nieterminowosc w wyplacaniu swiadczen.

    Mam do Was pytanie. Czy takie zastrzezenie wystarczy aby rozwiazac umowe o
    prace i podac pracodawce jako winnego? Czy w zwiazku z tym przysluguje mi
    odprawa? Co z niewykorzystanym urlopem?
    Czy po wypowiedzeniu umowy obowiazyuje mnie jeszcze jakies "odbebnienie"
    czynnosci dla pracodawcy?

    Przepraszam jezeli to co ponizej napisze okaze sie smieszne i malo
    rzeczywiste ale czy taki scenariusz jest prawnie w porzadku:?

    skladam wymowienie, wskazuje pracodawce jako winnego i zadam trzymiesiecznej
    odprawy.

    prosilbym zyczliwe dusze o odpoiwedzi na priv.

    pozdr
    phl

  • 2. Data: 2002-06-02 21:13:53
    Temat: Re: prosba o rade co do wymowienia umowy
    Od: Stanisław Pikul <k...@w...pl>

    Użytkownik "ph" <n...@p...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > rzeczywiste ale czy taki scenariusz jest prawnie w porzadku:?
    >
    > skladam wymowienie, wskazuje pracodawce jako winnego i zadam

    Generalnie tak możesz zrobić, ale musisz mieć bardzo poważne argumenty
    w ręku, bo jeżeli nie po dobroci to sprawa oprze się o Sąd Pracy.
    Wbrew pozorom nie zawsze pracownicy wygrywają. Trudna sytuacja na
    rynku (o ile opóźnienie w wypłatach nie wynika ze złośliwości) może
    być pewnym usprawiedliwieniem ze strony pracodawcy przed Sądem i Sąd
    oceni, czy tak drastyczne posuniecie z Twojej strony jest zgodne z
    zasadami współżycia społecznego (proszę nie pisać, że coś takiego nie
    obowiązuje w polskim prawodawstwie).
    Wszystkie świadczenia Ci przysługują : za urlop - ekwiwalent - nie
    może Cię zmusić do jego wykorzystania (z wyjątkiem tego, który masz
    wpisany w plan urlopów i przypada w okresie wypowiedzenia), dodatkowo
    2 dni na poszukiwanie pracy, odprawa też. Pamiętaj jednak, że jesteś
    jego pracownikiem do ostatniego dnia wypowiedzenia - wskazana
    poczwórna uwaga na dyscyplinę, posłuszeństwo, rzetelność itd. z Twojej
    strony. Wszystkie uchybienia mogą być wykorzystane przeciwko Tobie -
    możesz otrzymać świadectwo pracy ze zwolnieniem dyscyplinarnym.
    Przemyśl to porządnie - jak masz gdzie odejść może łatwiej będzie za
    porozumieniem stron, jeżeli nie - to ?.

    Kotewka
    k...@w...pl

  • 3. Data: 2002-06-02 21:14:34
    Od: "Piotr Zajac" <z...@p...onet.pl>

    > Witajcie.
    >
    > Mam prosbe aby ktos kto przerabial podobny "temat" udzielil mi paru rad.
    >[...]
    > pozdr
    > phl

    Co prawda nie przerabialem tego ale duzo info na ten temat znalazlem na:
    http://www.pip.gov.pl/prewen/Pyt/SPIS.htm

    Pozdrowionka
    Piotr

  • 4. Data: 2002-06-02 21:29:45
    Od: "ph" <n...@p...pl>

> [...]
    > możesz otrzymać świadectwo pracy ze zwolnieniem dyscyplinarnym.
    > Przemyśl to porządnie - jak masz gdzie odejść może łatwiej będzie za

    dziekuje za odpowiedz.

    sprawa przedstawia sie nastepujaco:
    opoznienia to w wyplacaniu normalnosc w mojej firmie.
    pracodawca nie moze mi nic zarzucic (ba! stale nadgodziny, dyspozycyjnosc w
    weekendy, terminowsco wykonywania obowiazkow jest zawsze przed niego
    podkreslana jako powod do chluby.)
    mam gdzie odejsc (a raczej wole dzialac na wlasna reke) wiec tego sie nie
    obawiam
    urlopu nie wykorzystalem za ten rok, ba! jeszcze pare dni pozostalo z roku
    ubieglego..

    decyzje juz po mojej stronie zapadla, a odpowiedzi na moje pytanie maja
    jedynie upewnic mnie ze ta forma prawna jaka sobie obmyslilem zda egzamin.
    zdaje sobie sprawe z tego ze to moze utknac w sadzie pracy ale jestem gotow
    na to isc.

    pytanie jeszcze jedno: czy ktos posiada wzor wymowienia umowy o prace bez
    wypowiedzenia przez pracownika?

    pozdr
    ph

  • 5. Data: 2002-06-03 07:56:26
    Od: "Kaizen" <x...@c...sz>

    > opoznienia to w wyplacaniu normalnosc w mojej firmie.

    Czyli narusza podstawowe obowiązki pracodawcy (art. 55 par. 1.1 KP).

    Art. 55. Par. 1. Pracownik może rozwi?zać umowę o pracę bez wypowiedzenia,
    jeżeli zostanie wydane orzeczenie lekarskie stwierdzaj?ce szkodliwy wpływ
    wykonywanej pracy na zdrowie pracownika, a pracodawca nie przeniesie go w
    terminie wskazanym w orzeczeniu lekarskim do innej pracy, odpowiedniej ze
    względu na stan jego zdrowia i kwalifikacji zawodowych.
    Par. 1.1. Pracownik może rozwi?zać umowę o pracę w trybie okre?lonym w Par.
    1 także wtedy, gdy pracodawca dopu?cił się ciężkiego naruszenia podstawowych
    obowi?zków wobec pracownika; w takim przypadku pracownikowi przysługuje
    odszkodowanie w wysoko?ci wynagrodzenia za okres wypowiedzenia, a jeżeli
    umowa o pracę została zawarta na czas okre?lony lub na czas wykonania
    okre?lonej pracy - w wysoko?ci wynagrodzenia za okres 2 tygodni.
    Par. 2.O?wiadczenie pracownika o rozwi?zaniu umowy o pracę bez wypowiedzenia
    powinno nast?pić na pi?mie, z podaniem przyczyny uzasadniaj?cej rozwi?zanie
    umowy. Przepis {art. 52 Par. 2} stosuje się odpowiednio.
    Par. 3.Rozwi?zanie umowy o pracę z przyczyn okre?lonych w Par. 1 i 1.1
    poci?ga za sob? skutki, jakie przepisy prawa wi?ż? z rozwi?zaniem umowy
    przez pracodawcę za wypowiedzeniem.

    2000.04.04wyrokSN I PKN 516/99Pr.Pracy 2000/9/36
    Obowi?zkiem pracodawcy jest terminowe wyp?acanie wynagrodze˝, a nie
    uzyskiwanie na nie ťrodkˇw. Pracodawca, ktˇry ťwiadomie nie wyp?aca w
    terminie wynagrodze˝ w pe?nej wysokoťci narusza w sposˇb umyťlny swˇj
    podstawowy obowi?zek.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 6. Data: 2002-06-04 06:38:07
    Od: No Name <v...@w...pl>

    Użytkownik Stanisław Pikul napisał:
> [...]
    > oceni, czy tak drastyczne posuniecie z Twojej strony jest zgodne z
    > zasadami współżycia społecznego (proszę nie pisać, że coś takiego nie
    (...)

    Art. 8. KP: "Nie można czynić ze swego prawa użytku, który byłby
    sprzeczny ze społeczno-gospodarczym przeznaczenim tego prawa lub
    zasadami współżycia społecznego. Takie działanie lub zaniechanie
    uprawnionego nie jest uważane za wykonywanie prawa i nie korzysta z ochrony"

    Typowy paragraf 22. Jeżeli uznać, że "społeczno-gospodarczym
    przeznaczeniem prawa" jest, by pracodawca się bogacił (wynika to np. z
    zasad współżycia społecznego), to pobieranie wynagrodzenia jest Twoim
    prawem, ale nie możesz z niego "czynić użytku". Ponieważ określenie
    "zasad współżycia społecznego" jest nieprecyzyjne i może być
    interpretowane dowolnie - trafiając na głupka można mieć problemy.

    Dogbert

  • 7. Data: 2002-06-04 19:48:52
    Od: "Jag" <j...@w...pl>

    Użytkownik "ph" <n...@p...pl> napisał

    :
    : pytanie jeszcze jedno: czy ktos posiada wzor wymowienia umowy o prace bez
    : wypowiedzenia przez pracownika?

    1. Nieterminowe wypłaty wynagrodzenia są wystarczające do rozwiązania umowy
    o pracę bez wypowiedzenia z winy pracodwacy.
    2. Napisz po prostu, że z dniem dzisiejszym rozwiązujesz umowę o pracę ze
    skutkiem natychmiastowym z powodu nieterminowego wypłacania wynagrodzenia.

    --
    Jag