PracaGrupypl.praca.dyskusje › praca za granicą a składki na ZUS

  • 1. Data: 2004-11-23 09:36:13
    Temat: praca za granicą a składki na ZUS
    Od: "Viking" <hello@.pl>

    Witam,

    Mam taki problem, chce podjac prace w Norwegii z uzyskanych informacji wiem,
    ze tamtejszy zaklad ubezpieczen nie ma chyba podpisanej umowy z polskim ZUS.
    W związku z tym chcialem znalesc inne rozwiazanie aby miec zapewnione
    odprowadzanie skladki do ZUS. Wymyslilem taki scenariusz, ze zaloze wlasna
    dzialalnosc gospodarcza, ktora bedzie tylko na papierku gdyz ja nie bede jej
    wykonywal. Chodzi mi tylko o odprowadzanie skladki czy to jest mozliwe? Nie
    wiem jak bedzie wygladala sprawa z oplacaniem podatków od takiej
    dzialalnosci gospodarczej w ktorej chcialbym tylko wykazywac straty, tzn.
    opłacałbym tylko i wyłacznie w/wym. skladke. No i teraz jeszcze jedno
    pytanie, czy pracujac za granica (umowa o prace) oraz prowadzac dzialalnosc
    gospodarcza w Polsce musze informowac o tym polski urzad skarbowy,
    ewentualnie ZUS? Norwegia nie jest członkiem Unii Europejskiej wiec jest to
    kraj jakdyby trzeci. Chodzi mi o taka sytuacje, ze gdyby jednak w okresie
    pozniejszym dalo sie skorzystac ze skladek odprowadzanych w Norwegii, czy
    nie bedzie to stalo w sprzecznosci. Cos takiego jak renta zagraniczna.

    z gory dzieki
    pozdrawiam
    t.f.

  • 2. Data: 2004-11-23 09:51:36
    Temat: Re: praca za granicą a składki na ZUS
    Od: krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Tue, 23 Nov 2004 10:36:13 +0100, Viking <hello@.pl> napisał:

    > W związku z tym chcialem znalesc inne rozwiazanie aby miec zapewnione
    > odprowadzanie skladki do ZUS

    Chyba istnieje mozliwosc wplacania "z reki" pieniedzy do zus tak jakbys
    pracowal.
    Nie liczy sie to chyba do stazu pracy, ale do kapitalu, jesli masz
    emeryture "filarowa".
    Cos takiego mi odpowiedziano, gdy dowiadywalem sie o samodzielne zasilanie
    2-o filaru (niemozliwe - tylko poprzez zus). Zadzwon do zus i powiedz, ze
    jestes niepracujacy ale chcesz zasilac fundusz - uzyskasz odpowiedz.
    Niestety, przy takim rozwiazaniu mialbys przy pracy legalnej odprowadzane
    podwojne skladki - u nas i w Norwegii, a przy krotkim pobycie nie
    zyskalbys pewno praw do emerytury stamtad.
    --
    pzdr. Krzysztof
    ## Szczecin - szukam pracy:##

  • 3. Data: 2004-11-23 10:27:17
    Od: "gosc" <s...@w...pl>

    > W związku z tym chcialem znalesc inne rozwiazanie aby miec zapewnione
    > odprowadzanie skladki do ZUS

    alez bardzo proste - istnieje cos takiego jak dobrowolne ubezpieczenie
    spoleczne dla osob pracujacych zagranica - lacznie placi sie co miesiac
    okolo 450 zl - oczywiscie w takiej sytuacji nie zbiera sie strasznie duzo na
    emeryture, ale zawsze jakies grosze (chyba mozna dobrowolnie podywzszyc
    podstawe, ale ja tam nie wierze w emeryturke z zusu wiec bym nie polecal)

    nie wiem tylko czy najpierw nie trzeba jechac do NFZ by zawrzec z nimi
    indywidualna umowe o ubezpieczenie lecznicze, a pozniej pedzi sie z ta umowa
    do zus

    jest tez inna opcja, mozna placic sama skladke zdrowotna i ma sie tylko
    ubezpieczenie gdybys sie rozchorowal przy przyjezdzie do Polski, warto
    rozwazyc (bo jak pisalem nie wierze w emeryturke z zus, moze starczy na
    suchy chleb z mlekiem)

    dzialalnosci gospodarczej nie trzeba zakladac (i nie polecam, same klopoty,
    a jeszcze US zacznie pytac, co to za dzialalnosc i zerowe dochody (lub
    niemal) - calkiem zreszta slusznie wyda sie to podejrzane)

    inna sprawa jest ustalenie zasad placenia podatkow od dochodow...

  • 4. Data: 2004-11-23 10:30:28
    Od: Daniel Rychcik <m...@u...mat.uni.torun.pl>

    In article <opshwwcapk4iukdk@krzysztofc>, krzysztofsf wrote:
    > Chyba istnieje mozliwosc wplacania "z reki" pieniedzy do zus tak
    > jakbys pracowal. Nie liczy sie to chyba do stazu pracy, ale do kapitalu,
    > jesli masz emeryture "filarowa".

    Hmm, a się z ciekawości spytam: jaki to w takim razie ma sens praktyczny?
    (powszechnie wiadomo ile z naszego "kapitału" w ZUS dostaniemy kiedyś z
    powrotem ;-)

    Ja będąc w podobnej sytuacji opłacam tylko III filar, a ZUS mam w..
    głębokim poważaniu.
    Daniel
    --
    \ Daniel Rychcik INTEGRAL Science Data Centre, Versoix/Geneve, CH
    \---------------------------------------------------

  • 5. Data: 2004-11-23 11:02:52
    Od: krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Tue, 23 Nov 2004 11:30:28 +0100, Daniel Rychcik
    <m...@u...mat.uni.torun.pl> napisał:

> [...]
    > powrotem ;-)
    >
    > Ja będąc w podobnej sytuacji opłacam tylko III filar, a ZUS mam w..

    A..to juz inna bajka - pytanie nie dotyczylo zasadnosci zus, tylko checi
    zaslania.
    I tak tak podwyzsza wiek, ze malo kto dozyje emerytury z obecnych 20-40
    latkow :)

    --
    pzdr. Krzysztof
    ## Szczecin - szukam pracy:##

  • 6. Data: 2004-11-23 19:28:47
    Od: Rafał Wawrzycki <rwawrzycki@WYWAL_TOtlen.pl>

    Dnia 23 lis 2004 w liście
    [news:slrncq64a4.3v7.muflon@devil.hell.org] Daniel Rychcik
    [m...@u...mat.uni.torun.pl] napisał(a):

    > Ja będąc w podobnej sytuacji opłacam tylko III filar, a ZUS mam
    > w.. głębokim poważaniu.

    I co? Modlisz się że ci ZUS umorzy zaległości? Czasem się zdarza, ale
    nie liczyłbym na to.

    --
    Pozdrawiam,
    Rafał Wawrzycki

    http://www.redinfo.pl/muck/

  • 7. Data: 2004-11-23 21:16:23
    Od: "gosc" <s...@w...pl>

    > I co? Modlisz się że ci ZUS umorzy zaległości? Czasem się zdarza, ale
    > nie liczyłbym na to.

    o czym ty facet mowisz - jesli pracuje sie zagranica to, poza nielicznymi
    sytuacjami, zus jest dobrowolny, a nie obowiazkowy

  • 8. Data: 2004-11-23 21:51:03
    Od: Daniel Rychcik <m...@u...mat.uni.torun.pl>

    In article <co032a$d0i$3@atlantis.news.tpi.pl>, Rafał Wawrzycki wrote:
    > I co? Modlisz się że ci ZUS umorzy zaległości? Czasem się zdarza, ale
    > nie liczyłbym na to.

    Patrz podkreślenie i temat postu. I moja sygnaturka :)
    Daniel

  • 9. Data: 2004-11-23 23:25:18
    Od: Rafał Wawrzycki <rwawrzycki@WYWAL_TOtlen.pl>

    Dnia 23 lis 2004 w liście
    [news:slrncq7c67.6vk.muflon@devil.hell.org] Daniel Rychcik
    [m...@u...mat.uni.torun.pl] napisał(a):

    > Patrz podkreślenie i temat postu. I moja sygnaturka :)

    He, he. Z zasady nawet nie patrzę na ciąg znaków, który ma udawać
    sygnaturkę. Ale jak się ma taki adres, to można olać ZUS ;).

    I przyznaję: napisałem nie przeczytawszy tematu i nie mając ciągłości
    dyskusji.

    --
    Pozdrawiam,
    Rafał Wawrzycki