PracaGrupypl.praca.dyskusje › podatki a prawa autorskie

  • 1. Data: 2002-05-08 22:01:49
    Temat: podatki a prawa autorskie
    Od: "adams" <a...@p...onet.pl>

    firma zatrudniła mnie na umowę o dzieło.
    pracuję jako programista, po wypełnieniu umowy
    na firmę przechodzą osobiste i majątkowe prawa
    autorskie. W związku z tym powiedziano mi
    ze w zeznaniu podatkowym mam wpisac
    tylko 50% kwoty z umowy. Czy to ma sens?
    Czy rzeczywiście tak jest i na jakiej podstawie
    prawnej? Wiem ze umowa o dzielo nie
    podlega pod Kodeks Pracy, więc co to reguluje?

  • 2. Data: 2002-05-08 22:52:54
    Temat: Re: podatki a prawa autorskie
    Od: ".Barman" <b...@P...MIELONKI.barman.biz.pl>

    Użytkownik "adams" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > firma zatrudniła mnie na umowę o dzieło.
    <ciach!>

    Ustawa o PIT.
    Faktycznie koszt uzyskania, przy zbyciu praw autorskich wynosi 50%. Do PITa
    wpisujesz przychod: 10.000, koszt uzyskania: 5.000 (50%), dochod: 5.000
    (50%). De facto placisz wiec od praw autorskich 10% podatku dochodowego (20%
    od przykladowych 5.000).

    Pzdr.

    Marcin/.Barman

  • 3. Data: 2002-05-09 00:39:02
    Od: "glos" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik .Barman <b...@P...MIELONKI.barman.biz.pl> w wiadomości
    do grup dyskusyjnych napisał:abcbj0$d61$...@n...tpi.pl...

> [...]
    > (50%). De facto placisz wiec od praw autorskich 10% podatku dochodowego (2

    Uzupelnilbym tylko, ze pod koniec roku musisz dostac z tej firmy PIT 8B i be
    dziesz mial w nim uwzglednione 50% koszty uzyskania przychodu (autorska umow
    a o dzielo), co w praktyce oznacza, ze opodatkowane bedzie tylko 50% zarobio
    nej kwoty (tylko 50% zarobionej kwoty bedzie dochodem w sensie prawnym). Waz
    ne - czekaj z rozliczeniem rocznym na papier z firmy, nic "na gebe", wszystk
    o na podstawie papierow...

    --
    pozdrawiam,

    glos

  • 4. Data: 2002-05-09 08:36:12
    Od: "Konrad Brywczyński" <b...@w...pdi.net>

    Użytkownik <g...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > zarobionej kwoty bedzie dochodem w sensie prawnym). Waz ne - czekaj
    > z rozliczeniem rocznym na papier z firmy, nic "na gebe", wszystk o

    Ponadto w umowie faktycznie musi mieć pokrycie takie rozliczenie
    (czyli
    przeniesienie praw oraz AFAIK tzw. pola eksploatacji w rozumieniu
    ustawy
    o ochronie praw autorskich). Przy drobnych kwotach US się nie czepia,
    ale przy większej mogą chcieć podkładki potwierdzającej stan
    faktyczny.

    --
    Konrad Brywczyński
    http://www.brywczynski.tk/

  • 5. Data: 2002-05-09 23:31:37
    Od: Sławomir Szyszło <s...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 9 May 2002 00:01:49 +0200, "adams" <a...@p...onet.pl>
    wklepał(-a):

> [...]
    >Czy rzeczywiście tak jest i na jakiej podstawie
    >prawnej? Wiem ze umowa o dzielo nie
    >podlega pod Kodeks Pracy, więc co to reguluje?

    BTW, na firmę mogą przejść tylko *majątkowe* prawa autorskie. Jeśli w umowie
    napisano *wszystkie* bądź *osobiste* to niewątpliwie należy to poprawić, bo
    prawa osobiste (to, że jesteś autorem itd.) są niezbywalne.

    Karate Klub NATAN http://www.karate.iq.pl/