PracaGrupypl.praca.dyskusje › od jakiej stawki pracodawca odprowadza ZUS?

  • 1. Data: 2002-02-07 11:07:32
    Temat: od jakiej stawki pracodawca odprowadza ZUS?
    Od: "duronek" <d...@a...btk>

    Jestem studentem i jeszcze nie poznalem wiekszosci niuansow zwiazanych z
    umowami o prace skladkach ZUS itp...
    Mam przyjaciela, ktory pracuje jako robotnik fizyczny. Oficjalnie po 8h na
    dzien. nieoficjalnie zdarzalo sie i 12h.
    Pracodawca w papierkach wpisuje zawsze 8 i za reszte godzin doklada mu iles
    tram premii do podstawowej stawki. Tu sie pojawia moje pytanie: czy ZUS,
    który pracodawca odprowadza jest od calosci czy tylko podstawy?
    Jak ta sytuacja ma sie z prawnego punktu widzenia?
    Kumpel ma podpisana umowe na 2 lata (na czas okreslony).

    Z gory dziekuje za wszelka pomoc.

    PS: tak na marginesie, czy jest gdzies w internecie w wersji elektronicznej
    KP ?
    Sylwek, s...@e...pw.edu.pl

  • 2. Data: 2002-02-07 23:37:03
    Temat: Re: od jakiej stawki pracodawca odprowadza ZUS?
    Od: "Cezary Farynowski" <c...@i...pl>

> [...]
    ZUS,
    > który pracodawca odprowadza jest od calosci czy tylko podstawy?

    Trudno zgadywać. Należy się zapoznać z RMUA.

    CEZ

  • 3. Data: 2002-02-08 00:25:48
    Od: "Efro" <w...@w...edu.pl>

    "Cezary Farynowski" <c...@i...pl> wrote in message

    > 8h na
    > mu iles
    > ZUS,
    >
    > Trudno zgadywać. Należy się zapoznać z RMUA.
    >

    > CEZ

    Ujme to tak, jest to uklad korzystny dla obu stron, pracodawcy bo jest w
    stanie wogole zatrudnic pracownika i moc mu zaplacic ewwentualnie wiecej,
    pracownika ze ma wieksza pensje. Bo niestety pracodawca moze zaplacit tyle i
    tylko tyle. Np. powiedzmy ze pracodawca moze przeznaczyc na pracownik max.
    1500zl. Z jego punktu widzenia nie ma znaczenia czy bedzie uczciwy wobec
    pracownika czy wobec panstwa, tzn. nie wazne gdzie ta kase wcisnie. Zalozmy
    ze jest uczciwy wobec panstwa, to policzmy ile dostanie pracownik: umowa
    musialaby byc podpisana na okolo 1000zl brutto, od tego potracany jest
    podatek jakies 100zl, od pensi brutto jest liczone ubezpieczenie
    (48,5%)czyli 485zl, robotnik dostanie za prace 1000zl-180zl=820zl do reki.
    Zauwazmy ze pracodawce pracownik kosztuje znacznie wiecej 1000zl+480zl, =
    1480zl do tego nalezy jeszcze doliczyc koszty administracyjne.
    Przeanalizujmy drugi przypadek:
    umowa na minimum brutto czyli ok 760zl, potracmy podatek ok. 120zl
    760-120=640zl , od brutto ZUS ok 370zl. Calkowity koszt placy oficjalnej
    760+370=1140
    Pracownik dostaje roznice 1480-1140=340zl dodac 640 = 980

    Jak widac 980 jest to znaczniej wiecej od 840. Oczywiscie dysproporcje te
    beda rosly dla wiekszych pensji. Wiec wybor nalezy do ciebie pracowniku,
    jezeli nie pasuje ci ten uklad to popros pracodawce, zeby pralil za ciebie
    caly ZUS kosztem twojej pensji, bo on przeciez nie moze doplacac do
    interesu.

  • 4. Data: 2002-02-08 08:34:08
    Od: "nebe" <n...@p...onet.pl>

> [...]

    > stanie wogole zatrudnic pracownika i moc mu zaplacic ewwentualnie wiecej,

    No, ale pytanie chyba nie dotyczylo tego, dla kogo i w jakim stopniu jest to
    oplacalne, czy nie.
    Chodzilo raczej o to, czy od tej "premii" jest odprowadzana skladka ZUS.
    Mysle, ze wszystko zalezy od tego, czy ta premia zostala wykazana w
    przychodach, a czy byla wyplacona "na lewo". Rzeczywiscie RMUA, czyli
    dokument, który pracownik dostaje co miesiac, ewentualnie wyciag z listy
    plac, powinien wyjasnic sprawe. Jesli premia zostala tam wykazana (pensja
    brutto byla wieksza niz zwykle), to od niej takze powinien byc odprowadzony
    ZUS.

    nebe

  • 5. Data: 2002-02-08 19:16:32
    Od: g_r_o_z_n_y_@_w_i_z_j_a_._n_e_t (Limfo)

    On Thu, 7 Feb 2002 12:07:32 +0100, "duronek" <d...@a...btk> wrote:

    [ciach...]
    >PS: tak na marginesie, czy jest gdzies w internecie w wersji elektronicznej
    >KP ?

    portal.pl zakladka prawo lub prawo.hoga.pl

    Pzdr
    Limfo