PracaGrupypl.praca.dyskusje › nauka języków obcych

  • 11. Data: 2003-06-12 14:40:38
    Temat: Re: nauka języków obcych
    Od: " leszek" <s...@N...gazeta.pl>

    Bremse <bremse{usun.to}@wp.pl> napisał(a):

    > Doświadczenia tylko ze szkoły (podstawówka i ogólniak)

    Mogę się podzielić z tobą własnymi doświadczeniami - ale z nauki
    angielskiego.

    1. Znalazłem w domu książkę z tzw. "phrasal verbs" - w angielskim często
    spotykane typu: find out, look for, pick up - wszyscy znają. Podzielone były
    na takie grupy po sześć wyrazów - z przykładowymi zdaniami. Zawsze się
    uczyłem grupy sześciu zdań wieczorem przed snem i potem rano, przed wyjściem
    do pracy. Zwroty powtarzałem sobie idąć spać i jadąć do pracy. W ciągu około
    3 miesięcy przeleciałem całą książke (jakie 400-500 wyrazów), zaś jak
    powtórzyłem dwa razy, to po 9 miesiącach umiałem te wyrazy na blachę. Bardzo
    mi to pomogło, gdyż spotykam te wyrazy w każdym tekście i w każdej
    wypowiedzi. Ostatnio nabyłem książkę z idiomami - przynajmniej jedną stronę
    dziennie staram się zaliczyć - nie w sensie uczenia się na pamięć, bo nie da
    rady, ale dokładnego, kilkakrotnego przeczytania z pełnym rozumieniem,

    2. W internecie bbc.world.learningenglish (coś takiego) znalazłem takie
    krótkie newsy. Tekst i radio. Czas słuchania około minuty. W ciągu dnia, jak
    miałem chwilę przerwy - to tam wskakiwałem. Najpierw kilkakrotnie
    odsłuchiwałem tekst starająć się zrozumieć ile się da, potem patrzyłem na
    tekst i za pomocą słownika tłumaczyłem czego się nie domyśliłem. Potem
    ponownie odsłuchiwałem tekst (teraz z pełnym rozumieniem) i starałem sie
    naśladować lektora, żeby ćwiczyć wymowę.

    3. Nigdy nie używam słownika polsko-angielskiego i odwrotnie. Posługuję się
    słownikiem, gdzie wyrazy tłumaczone są objasnieniami po angielsku.
    Rozumienie trwa dłużej, ale uczysz sie więcej.

    4. Cały czas czytałem i czytam literaturę po angielsku. Przynajmniej kilka
    stron dziennie. Czytam bardzo dokładnie - wyraz po wyrazie, wszystko
    sprawdzam w słowniku (patrz punkt 3), dokładnie przyglądam się zdaniom,
    staram się dobrze rozpoznawać struktury gramatyczne. Czytanie idzie powoli,
    ale uczysz się więcej. Najlepiej czytać klasykę - w moim przypadku to Twain
    i Orwell. Zauważyłem, że Tomek Sawyer lepiej wychodzi po angielsku niż po
    polsku.

    5. Nabyłem i dokładnie przeleciałem gramatykę języka. Głupia sprawa - ale
    bez gramatyki ani rusz. Angielski, wbrem potocznym wyobrażeniom, ma w 90 %
    charakter regularny, niemiecki tym bardziej. Wyuczanie się reguł jest
    nużące, trzeba się zawziąć, ale jak się zapoznasz, to dalej idzie łatwiej.

    6. Nabyłem kasety (kosztują grosze) z jakimiś tekstami i słucham w
    samochodzie. Do kaset dołączona jest książka z jakimiś lekcjami i tekstem.
    Zawsze staram się zapoznać z tekstem, z lekcjami i potem słuchac z pełnym
    zrozumieniem. Dużo daje.

    7. Słuchanie telewizji angielsko języcznej. Moim zdaniem słuchanie bez
    rozumienia nic nie daje - szkoda czasu. To jest dobre dopiero jak coś
    umiesz - rozpoznajesz wyrazy i struktury gramatyczne. Pożytek jednak z tego
    niewielki - nic nowego się nauczysz.

    8. Ogólna uwaga: bierne metody nauki - czyli słuchanie - nic ci nie dadzą.
    Nie ma nauki bez wysiłku czy starań.

    9. Ważną rzeczą jest systematyczność - codziennie przynajmniej pól godziny
    czy godzina aktywnej nauki.

    10. Jeśli chodzi o mnie, to w przeciągu połtorej roku takiej nauki,
    wychodząć ze szkolnej znajomości angielskiego, poziom FCE osiągnąłem -
    testy na tym poziomie rozwiązuję bez problemów. Gorzej niestety z mówieniem -
    bo nie bardzo mam do kogo.

    11. Jesli możesz, to zdecydowanie zachęcam jednak do zapisania się na jakiś
    kurs. Unikniesz problemu z punktu 10. Sądzę, że taki kurs w połączeniu z
    aktywną nauką przynajmniej godzinę dziennie pozwoli ci spokojnie w ciągu
    roku - półtorej osiągnąć jakiś nienajgorszy poziom.

    Pozdrawiam i życzę powodzenia.

  • 12. Data: 2003-06-12 15:11:03
    Od: "TMK" <t...@p...onet.pl>

    > 2. W internecie bbc.world.learningenglish (coś takiego) znalazłem takie
    > krótkie newsy. Tekst i radio.
    Hm.. nie otwiera sie mozesz podac dokladny adres?
    TMK

  • 13. Data: 2003-06-12 15:47:25
    Od: " leszek" <s...@N...gazeta.pl>

    TMK <t...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Hm.. nie otwiera sie mozesz podac dokladny adres?
    > TMK

    http://www.bbc.co.uk/worldservice/learningenglish/in
    dex.shtml

    To o czym pisałem to news english i latest.

    Jak ktoś się uczy angielskiego, to cała strona jest bardzo ciekawa. BBC jest
    znane z dużej poprawności językowej.

  • 14. Data: 2003-06-13 09:42:59
    Od: w...@o...pl

> [...]
    >
    > To o czym pisałem to news english i latest.
    >
    > Jak ktoś się uczy angielskiego, to cała strona jest bardzo ciekawa. BBC jest

    Od godz. 22.00 do 23.00 i 5.50-6.00 na RdC jest BBC po polsku i tez sa lekcje
    angielskiego z Polka i Anglikiem. Sa fajne. Kilka razy powtarzaja i wyjasniaja
    i sa cwiczenia - trzeba samemu potem odpowiedziec. Mozna sobie nagrywac, jak
    ktos chce. Tylko ta Polka, jak dla mnie ma za ostry glos. I jeszcze w jakims
    radiu sa lkecje, tez innych jezykow. Od 10.00 rano i powatrzaja ok. 19.00

  • 15. Data: 2003-06-17 10:06:39
    Od: "marcin.d19" <m...@w...pl>

    do niedawna było w "bis" ale pory nie znam

    http://www.gazeta.pl/usenet/