PracaGrupypl.praca.dyskusje › kto wyliczy urlop

  • 1. Data: 2003-01-21 18:27:34
    Temat: kto wyliczy urlop
    Od: "Adam" <f...@f...onet.pl>

    1 pracodawca: praca na czas okreslony od 1.10.2000 do 30.5.2002 (w tym urlop
    macierzynski)
    na swiad.pracy: wykorzystane 20 dni za 2002 rok (i tak bylo faktycznie)

    2 pracodawca: praca na czas okreslony od 1.6.2002 do 31.12.2002 i od
    1.1.2003 do 31.1.2003
    zaden urlop nie byl brany a kadrowa mowi, ze sie nalezy 2 dni !

    pracownik po studiach

    Wg mnie to 1.10.2002 pracownik uzyskuje 10lat stazu i tym samym prawo do
    dodatkowych 6 dni urlopu (26-20dni). Za styczen nalezaloby sie [1/12 x
    26]+1=3 dni
    Czy mam racje? Czy pracodawca musi/moze udzielic urlopu ? Czy pracownik musi
    wystapic z wnioskiem? Czy pracodawca moze zmusic do wziecia urlopu. Jesli
    urlop nie bedzie wykorzystany: czy pracownik moze ubiegac sie o zaplate za
    niewykorzystany urlop (w jakim wymiarze) czy tez moze go wykorzystac u
    przyszlego pracodawacy w tym roku?

    Z gory dzieki
    Adam

  • 2. Data: 2003-01-21 18:51:06
    Temat: Re: kto wyliczy urlop
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Tue, 21 Jan 2003 19:27:34 +0100, "Adam"
    <f...@f...onet.pl> zakodował:

    >Wg mnie to 1.10.2002 pracownik uzyskuje 10lat stazu i tym samym prawo do
    >dodatkowych 6 dni urlopu (26-20dni). Za styczen nalezaloby sie [1/12 x
    >26]+1=3 dni
    >Czy mam racje?

    Nie. Przy zmianie pracy w ciągu roku (Rozporzadzenie w sprawie
    szczegolowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i
    wyplacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pienieznego
    za urlop):
    § 3. Pracodawca ustala wymiar proporcjonalnego urlopu wypoczynkowego
    przysługuj?cego pracownikowi w roku kalendarzowym, w którym nabył on u
    tego pracodawcy prawo do urlopu w wyższym wymiarze, uwzględniaj?c
    odrębnie okres przypadaj?cy przed nabyciem prawa do urlopu w wyższym
    wymiarze i odrębnie okres przypadaj?cy po nabyciu prawa do takiego
    urlopu.

    Czyli 3/12*6=1,5, a niepełny dzień zaokrągla sie w górę, wiec wychodzą
    2 dni.

    > Czy pracodawca musi/moze udzielic urlopu ?

    Musi

    > Czy pracownik musi
    >wystapic z wnioskiem?

    Nie musi - wtedy pracodawca ustala, kiedy pracownik idzie na urlop.
    Natomiast podział urlopu na części musi się już odbyć na wniosek
    pracownika.

    >Czy pracodawca moze zmusic do wziecia urlopu.

    Tak. KP:
    Art. 163. § 1. Urlopy powinny być udzielane zgodnie z planem urlopów.
    Plan urlopów ustala pracodawca, w uzgodnieniu z zakładow? organizacj?
    zwi?zkow? (UWAGA! Sformułowanie "w uzgodnieniu z zakładow? organizacj?
    zwi?zkow?" zostanie skre?lone 1 stycznia 2003 r.), bior?c pod uwagę
    wnioski pracowników i konieczno?ć zapewnienia normalnego toku pracy.
    Planem urlopów nie obejmuje się czę?ci urlopu udzielanego pracownikowi
    zgodnie z art. 1672 (UWAGA! Ostatnie zdanie wejdzie w życie 1 stycznia
    2003 r.).
    UWAGA! 1 stycznia 2003 r. wejdzie w życie § 11
    § 11. Pracodawca nie ustala planu urlopów, jeżeli zakładowa
    organizacja zwi?zkowa wyraziła na to zgodę; dotyczy to także
    pracodawcy, u którego nie działa zakładowa organizacja zwi?zkowa. W
    takich przypadkach pracodawca ustala termin urlopu po porozumieniu z
    pracownikiem. Przepis § 1 zdanie drugie i trzecie stosuje się
    odpowiednio.

    > Jesli
    >urlop nie bedzie wykorzystany: czy pracownik moze ubiegac sie o zaplate za
    >niewykorzystany urlop (w jakim wymiarze) czy tez moze go wykorzystac u
    >przyszlego pracodawacy w tym roku?

    Przy rozwiązywaniu umowy pracodawca ma wypłacić ekwiwalent albo
    udzielić urlopu w naturze (może posłać na urlop "na siłę").

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 3. Data: 2003-01-21 19:47:54
    Od: "Adam" <f...@f...onet.pl>

    > Nie. Przy zmianie pracy w ciągu roku (Rozporzadzenie w sprawie
    > Czyli 3/12*6=1,5, a niepełny dzień zaokrągla sie w górę, wiec wychodzą
    > 2 dni.
    czyli 4 dni przepadaja (jesli pracowaloby sie u tego samego pracodawcy)
    Wiec 2 dni za 2002 a za styczen nic czy 3 dni (wg moich obliczen) ???

    > Musi
    a jesli nie udziela?

    > Nie musi - wtedy pracodawca ustala, kiedy pracownik idzie na urlop.
    a jesli nie ustala?

    > Przy rozwiązywaniu umowy pracodawca ma wypłacić ekwiwalent albo
    > udzielić urlopu w naturze (może posłać na urlop "na siłę").
    czyli musi wyplacic ekwiwalen? A jak sie go oblicza (srednia pensja+premia
    czy inaczej?)

    Adam