PracaGrupypl.praca.dyskusje › [kodeks] nadgodziny 50% i 100%

  • 1. Data: 2006-08-02 15:11:47
    Temat: [kodeks] nadgodziny 50% i 100%
    Od: "B" <b...@W...gazeta.pl>

    W kodeksie pracy są dwa paragrafy dot. nadgodzin. Par. 1 jest w miarę jasny.
    Ale czego dotyczy ten drugi? Przecież w praktyce jak ktoś zostaje po godzianch
    to automatycznie przekracza normę tygodniową.
    Jak więc pracodawca powinien zapłacić za "wolną sobotę"? 50 % a po okresie
    rozliczeniowym dopłacić do tych 100 %. Czego w tym nie rozumiem?

    § 1. Za pracę w godzinach nadliczbowych, oprócz normalnego wynagrodzenia,
    przysługuje dodatek w wysokości:

    1) 100% wynagrodzenia - za pracę w godzinach nadliczbowych przypadających:

    a) w nocy,

    b) w niedziele i święta niebędące dla pracownika dniami pracy, zgodnie z
    obowiązującym go rozkładem czasu pracy,

    c) w dniu wolnym od pracy udzielonym pracownikowi w zamian za pracę w
    niedzielę lub w święto, zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy,

    2) 50% wynagrodzenia - za pracę w godzinach nadliczbowych przypadających w
    każdym innym dniu niż określony w pkt 1.

    § 2. Dodatek w wysokości określonej w § 1 pkt 1 przysługuje także za każdą
    godzinę pracy nadliczbowej z tytułu przekroczenia przeciętnej tygodniowej
    normy czasu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym, chyba że przekroczenie
    tej normy nastąpiło w wyniku pracy w godzinach nadliczbowych, za które
    pracownikowi przysługuje prawo do dodatku w wysokości określonej w § 1.

  • 2. Data: 2006-08-02 21:22:27
    Temat: Re: [kodeks] nadgodziny 50% i 100%
    Od: Dariusz Tarczoń <t...@i...pl>

    B napisał(a):
    > W kodeksie pracy są dwa paragrafy dot. nadgodzin. Par. 1 jest w miarę jasny.
    > Ale czego dotyczy ten drugi?
    wyjasnione ponizej.. :)

    Przecież w praktyce jak ktoś zostaje po godzianch
    > to automatycznie przekracza normę tygodniową.
    > Jak więc pracodawca powinien zapłacić za "wolną sobotę"?
    Jak nizej... drugie pyt. kiedy dostajesz wyplate, jak jestes rozliczany,
    jaki masz system pracy, ile dni miales pracujacych

    50 % a po okresie
    > rozliczeniowym dopłacić do tych 100 %. Czego w tym nie rozumiem?

    Albo od razu calosc (pracodawca rozlicza stricte od dolu, po skonczonym
    m-cu) lub calosc pozniej (dostajesz pensje np 25, a nadgodziny wyszly np
    30)

    A wiec:

> [...]
    > przysługuje dodatek w wysokości:
    > 1) 100% wynagrodzenia - za pracę w godzinach nadliczbowych przypadających:
    Dostajesz 100% za nadgodziny w nocy (zawsze)

    > b) w niedziele i święta niebędące dla pracownika dniami pracy, zgodnie z
    > obowiązującym go rozkładem czasu pracy,
    Jak kaza przyjsc w wolna niedziele (lub swieto) do pracy, a wczesniej
    miales wolne

    > c) w dniu wolnym od pracy udzielonym pracownikowi w zamian za pracę w
    > niedzielę lub w święto, zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy,
    jak dostales dzien wolny za niedziele (lub swieto) i kazali ci w tym
    dniu przyjsc do pracy

    > 2) 50% wynagrodzenia - za pracę w godzinach nadliczbowych przypadających w
    > każdym innym dniu niż określony w pkt 1.
    Czyli za pozostale nadgodziny zaplaca ci 50 %, chyba ze zajdzie § 2:

> [...]
    > tej normy nastąpiło w wyniku pracy w godzinach nadliczbowych, za które
    > pracownikowi przysługuje prawo do dodatku w wysokości określonej w § 1.
    Jezeli przecietnie (w okresie rozliczeniowym) pracowales srednio ponad 5
    dni w tygodniu, to dostajesz dodatek w wys. 100% (chyba ze juz go dostales)

    PS nie ma wolnych sobot, bo rownie dobrze moga to byc wolne
    poniedzialki.. ;) (KP mowi tylko o pieciodniowym tyg. pracy i wolnej 1
    na 4 niedziel)

    Pozdrawiam..

  • 3. Data: 2006-08-03 15:17:03
    Od: "B" <b...@N...gazeta.pl>

    Dariusz Tarczoń <t...@i...pl> napisał(a):

    > Jezeli przecietnie (w okresie rozliczeniowym) pracowales srednio ponad 5
    > dni w tygodniu, to dostajesz dodatek w wys. 100% (chyba ze juz go dostales)

    Dzięki, wyjaśniłeś tak jasno, że chyba nawet mój dyrektor to też zrozumie :-)

    Sytuacja w mej firmie jest dość prosta, bo norma tygodniowa jak w biurze, od
    pn-pt po 8 h. Pensja miesięczna, płacona z dołu, jak już wszystko policzone
    więc nie powinno być kłopotu. Ale okres rozliczeniowy wynosi 4 miesiące.
    Rozumiem więc, że dopiero po 4 miesiącach będzie wiadomo, że za owe nadgodziny
    to powinni pracownicy dostać 100 %. I wtedy pracodawca ma dopiero obowiązek
    zapłacić (czy raczej dopłacić) do 100% ?

    No i druga wątpliwość, która się od razu pojawia.
    Jak ktoś jest na urlopie (np. 1 dzień w tygodniu) to mu norma tygodniowa
    spada? Czy średnią mu się liczy jakby był w pracy? Czy analogocznie jest jak
    jest na zwolnieniu lekarskim?

  • 4. Data: 2006-08-03 20:47:06
    Od: Dariusz Tarczoń <t...@i...pl>

    B napisał(a):

    > Dzięki, wyjaśniłeś tak jasno, że chyba nawet mój dyrektor to też zrozumie :-)

    Prosze.. :)

> [...]
    > Rozumiem więc, że dopiero po 4 miesiącach będzie wiadomo, że za owe nadgodziny
    Wg mnie, Twoj okres rozliczeniowy skonczy Ci sie w sierpniu (ostatniego
    dnia) [maj-sierpien]

    I wtedy pracodawca ma dopiero obowiązek
    > zapłacić (czy raczej dopłacić) do 100% ?

    Dopiero wtedy tak naprawde wyjdzie czy przekroczyles norme
    sredniotygodniowa, czy tez nie.

    > No i druga wątpliwość, która się od razu pojawia.
    > Jak ktoś jest na urlopie (np. 1 dzień w tygodniu) to mu norma tygodniowa
    > spada?
    Nie, traktuja Cie jakbys 'byl w pracy'.

    Czy analogocznie jest jak
    > jest na zwolnieniu lekarskim?
    w duzej mierze tak :)

  • 5. Data: 2006-08-29 18:25:47
    Od: "B." <b...@N...gazeta.pl>

    Powrócę jeszcze do tego samego tematu.
    Mam 4-miesięczny okres rozliczeniowy (i nic ponadto w regulaminie nie pisze
    kiedy się zaczął, kiedy skończy), więc przypuszczam że z końcem sierpnia
    powinny być ostatecznie wypłacone nadgodziny. A także powinno nastąpić
    wyrównanie, za te, które były zapłacone tylko w wysokości 150% do wys. 200%.
    Bo wiadomo czy została przekroczona średnia norma i wiadomo, że nie zostały
    nadgodziny odebrane przez pracowników w formie wolnego.
    Dobrze kombinuję???

    I teraz pojawia się kolejne pytanie, bo pojawi się kolejny okres
    rozliczeniowy. Czy pracodawca ma obowiązek płacić za nadgodziny przy każdej
    wypłacie co miesiąc? Czy może sobie czekać z wypłatą kolejne 4 miesiące? W
    kodeksie niewiele na ten temat jest. W zasadzie nic.
    Na zdrowy rozum, przynajmniej w moim przypadku, to pracodawca w dużym stopniu
    prawdopodobieństwa może przewidzieć sytuację, więc:
    - może zapłacić za każdą nadgodzinę od razu ?
    - musi zapłacić za każdą nadgodzinę od razu ?
    - nie może płacić przed zakończeniem okresu rozliczeniowego?
    (Może to ostatnie brzmi dziwnie, ale pracodawca tak ostatnio coś przebąkiwał
    zasłaniając sie opiniami z PIP). Bardzo prosze o wskazówki, jak to jest w
    praktyce.