PracaGrupypl.praca.dyskusje › kasa za urlop

  • 1. Data: 2007-03-01 22:33:22
    Temat: kasa za urlop
    Od: Ra <...@s...pl>

    Jak jest wyliczana pensja w przypadku zwykłego urlopu płatnego. Gdzieś
    wyczytałem ze pod uwagę brana jest średnia za ostatnie 3 miesiące, ale
    kadry mi powiedziały że to dotyczy zwolnień lekarskich
    Z drugiej strony w poprzedniej pracy pensja składała się głównie z
    premii która była liczona za każdy dzień pracy u klienta i nie pamiętam
    żeby była jakoś wyraźnie mniejsza kiedy miałem urlop

  • 2. Data: 2007-03-01 22:40:34
    Temat: Re: kasa za urlop
    Od: " Nixe" <n...@f...pl>

    X-No-Archive:yes
    W wiadomości <news:45e7405c$0$13179$f69f905@mamut2.aster.pl>
    Ra <...@s...pl> pisze:

    > Jak jest wyliczana pensja w przypadku zwykłego urlopu płatnego.

    Pierwszy raz słyszę, by to się jakoś specjalnie wyliczało.
    Dostajesz tyle, ile masz w angażu. Jaka tu filozofia? :)
    No chyba, że o czymś nie wiem, ale u nas nigdy nie było żadnego "wyliczania"
    pensji urlopowych.

    --
    Nixe

  • 3. Data: 2007-03-01 22:58:50
    Od: Ra <...@s...pl>

    Nixe napisał(a):
> [...]
    > Dostajesz tyle, ile masz w angażu. Jaka tu filozofia? :)
    > No chyba, że o czymś nie wiem, ale u nas nigdy nie było żadnego

    no to ok, a jak jest w przypadku wszelkich ph którzy mają min krajowe +
    duże prowizje którzy biorą miesiąc urlopu. Dostają min. krajowe ?

  • 4. Data: 2007-03-02 06:19:33
    Od: Marcin <k...@o...pl>

    Polecam wpisac w google wynagrodzenie urlopowe a dostaniesz konkretną
    odpowiedź. Jest mechanizm wyliczania tego wynagrodzenia i patrzy się na
    3 miesiące wstecz lub nawet 12.

    Pozdrawiam
    Marcin

  • 5. Data: 2007-03-02 07:31:40
    Od: Artur <s...@r...pbz>

    Dnia Thu, 01 Mar 2007 23:33:22 +0100, Ra napisał(a):

    > Jak jest wyliczana pensja w przypadku zwykłego urlopu płatnego.

    Przepis art. 172. Kodeksu pracy stanowi, że: "Za czas urlopu pracownikowi
    przysługuje wynagrodzenie, jakie by otrzymał, gdyby w tym czasie pracował".
    Natomiast szczegółowe wytyczne dotyczące sposobu ustalania wynagrodzenia za
    czas urlopu zawiera wspomniane przez nas na początku rozporządzenie[2].
    Co uwzględniać?
    W omawianym rozporządzeniu nie ma wymienionych składników wynagrodzenia,
    które powinny zostać uwzględnione przy obliczaniu wynagrodzenia za urlop.
    Natomiast w § 6 zostały wymienione wynagrodzenia i inne świadczenia ze
    stosunku pracy, których nie uwzględnia się przy ustalaniu wynagrodzenia
    urlopowego. Wymieniono tu:

    * jednorazowe lub nieperiodyczne wypłaty za spełnienie określonego
    zadania bądź za określone osiągnięcie;
    * wynagrodzenia za czas gotowości do pracy oraz za czas niezawinionego
    przez pracownika przestoju;
    * gratyfikacje (nagrody) jubileuszowe;
    * wynagrodzenia za czas urlopu wypoczynkowego, a także za czas innej
    usprawiedliwionej nieobecności w pracy;
    * ekwiwalent pieniężny za urlop wypoczynkowy;
    * dodatkowe wynagrodzenia radcy prawnego z tytułu zastępstwa sądowego;
    * wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub
    odosobnienia w związku z chorobą zakaźną;
    * nagrody z zakładowego funduszu nagród, należności przysługujące z
    tytułu udziału w zysku lub w nadwyżce bilansowej;
    * odprawy emerytalne lub rentowe albo inne odprawy pieniężne;
    * wynagrodzenia i odszkodowania przysługujące w razie rozwiązania
    stosunku pracy.

    Jak uwzględniać?

    Przy ustalaniu wynagrodzenia za urlop stosuje się opisane poniżej zasady.

    Stałe składniki wynagrodzenia

    Zgodnie z paragrafem 7 rozporządzenia przy ustalaniu wynagrodzenia za urlop
    składniki wynagrodzenia określone w stawkach miesięcznych w stałych
    wysokościach takie, jak np. wynagrodzenie zasadnicze, dodatek za staż
    pracy, dodatek funkcyjny, dodatek za warunki szkodliwe czy dodatek za
    palenie w piecach, uwzględnia się w wysokości należnej pracownikowi w
    miesiącu wykorzystywania urlopu, czyli w takich kwotach, jakie pracownik
    otrzymałby, gdyby w miesiącu wykorzystania urlopu pracował.

    Praktycznie oznacza to, że elementy stałe wynagrodzenia pracownik za czas
    urlopu otrzymuje tak, jakby pracował - bez żadnych zmian ani przeliczeń.
    Zmienne składniki wynagrodzenia

    Paragraf 8 rozporządzenia stanowi, że oprócz elementów stałych za czas
    urlopu pracownik otrzymuje część wynagrodzenia za urlop wynikającą ze
    zmiennych elementów wynagrodzenia takich, jak na przykład premie, czy
    godziny nadliczbowe.
    W podstawie wymiaru tej części wynagrodzenia za urlop składniki zmienne
    uwzględnia się w łącznej wysokości wypłaconej pracownikowi w okresie 3
    miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc rozpoczęcia urlopu. Gdy
    wysokości tych składników znacznie się wahają, to składniki te przy
    ustalaniu wynagrodzenia urlopowego mogą być uwzględnione w łącznej
    wysokości wypłaconej pracownikowi w okresie dłuższym, ale nie
    przekraczającym 12 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc
    rozpoczęcia urlopu.
    Jeżeli przez cały okres przyjęty do ustalenia podstawy wymiaru
    poprzedzający miesiąc wykorzystywania urlopu wypoczynkowego lub przez okres
    krótszy, lecz obejmujący pełny miesiąc kalendarzowy lub pełne miesiące
    kalendarzowe pracownikowi nie przysługiwały zmienne składniki
    wynagrodzenia, o których mowa w §8 rozporządzenia, to przy ustalaniu
    podstawy wymiaru uwzględnia się najbliższe miesiące, za które pracownikowi
    przysługiwały takie składniki wynagrodzenia.
    W sytuacji, gdy przed rozpoczęciem urlopu wypoczynkowego pracownik otrzymał
    wynagrodzenie za okres krótszy niż przyjęty do ustalenia podstawy wymiaru
    (3 miesiące), to do podstawy wymiaru przyjmuje się składniki wynagrodzenia
    wypłacone pracownikowi za okres faktycznie przepracowany.
    Jak policzyć wynagrodzenie za urlop?

    Wynagrodzenie za urlop, czyli takie, jakie pracownik otrzymałby, gdyby w
    tym czasie pracował, składa się zatem ze stałych składników wynagrodzenia w
    wysokości należnej pracownikowi w miesiącu wykorzystywania urlopu i z
    części zmiennej obliczonej ze zmiennych składników wynagrodzenia.
    Jak już ustaliliśmy, elementy stałe (wynagrodzenie zasadnicze, dodatek za
    staż pracy, dodatek funkcyjny itp.) pracownik otrzymuje tak, jakby
    pracował. Nie ma więc konieczności przeprowadzania żadnych przeliczeń.
    Należy natomiast ustalić wysokość wynagrodzenia za urlop wynikającą z
    elementów zmiennych wynagrodzenia.
    Najpierw należy ustalić podstawę wymiaru tej części wynagrodzenia w sposób
    opisany w poprzednim rozdziale.
    Podstawę tę dzieli się przez przypadającą w okresie, z którego ustalono
    podstawę, liczbę dni, w czasie których pracownik wykonywał pracę (wliczając
    przepracowane przez niego niedziele i święta). Otrzymana kwota stanowi
    stawkę dzienną wynagrodzenia za urlop wynikającą z elementów zmiennych.
    I tak ustaloną stawkę za 1 dzień pracy mnoży się przez liczbę dni pracy,
    jakie by pracownik przepracował w czasie urlopu w ramach normalnego,
    obowiązującego go czasu pracy, gdyby nie korzystał z urlopu.

    Przykład - wynagrodzenie za urlop

    Poniżej przedstawimy przykład naliczenia wynagrodzenia za urlop
    wypoczynkowy osoby zatrudnionej na stanowisku księgowego, która korzysta z
    urlopu od 2 do 27 lipca (20 dni roboczych).

    1. Załóżmy, że osobie tej przysługuje:
    1. 1350 zł wynagrodzenia zasadniczego,
    2. 270 zł dodatku za wysługę lat,
    3. 310 zł dodatku funkcyjnego.
    2. Ponadto w trzech kolejnych miesiącach: czerwcu, maju i kwietniu
    pracownik otrzymał premie w wysokości odpowiednio: 270,00 zł, 202,00 zł i
    230,00 zł.

    Zgodnie z tym, co zostało ustalone, nie ma potrzeby specjalnego wyróżniania
    wynagrodzeń stałych (zasadniczego, za wysługę, funkcyjnego), więc w lipcu
    wypłacimy pracownikowi te składniki po prostu tak, jakby pracownik
    pracował.

    Natomiast otrzymane przez pracownika premie za kwiecień maj i czerwiec
    musimy zsumować:

    270 + 202 + 230 = 702 zł,

    a następnie podzielić przez 59 dni, które pracownik faktycznie przepracował
    (18 dni kwietnia, 21 maja i 20 czerwca):

    702/59 ~ 11,90 zł/za 1dzień urlopu

    W lipcu pracownik otrzyma więc:

    * 1350 zł wynagrodzenia zasadniczego,
    * 270 zł dodatku za wysługę,
    * 310 zł dodatku funkcyjnego,
    * 238 zł wynagrodzenia urlopowego z premii (11,90zł * 20 dni urlopu).

    Ekwiwalent za urlop

    Jak pisaliśmy w poprzednim Doradcy, ekwiwalent za urlop wypoczynkowy
    nauczycieli ustala się praktycznie w ten sam sposób, co wynagrodzenie za
    urlop. Natomiast ekwiwalent za urlop wypoczynkowy dla pracowników
    administracji i obsługi liczy się w nieco inny sposób niż wynagrodzenie za
    urlop. Oprócz ewentualnej konieczności "uzupełniania" wynagrodzenia
    zmiennego dochodzi konieczność ustalenia tzw. współczynnika ekwiwalentu.

    Przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop dla pracowników
    administracji i obsługi uwzględnia się te same składniki wynagrodzeń, co
    przy ustalaniu wynagrodzenia za urlop, ale wysokości niektórych składników
    ustala się inaczej. A mianowicie:

    1. Składniki wynagrodzenia określone w stawkach miesięcznych w stałych
    wysokościach uwzględnia się w wysokości należnej pracownikowi w miesiącu
    nabycia prawa do ekwiwalentu.
    2. Ze zmiennych składników wynagrodzenia przysługujących pracownikowi za
    okresy miesięczne oblicza się średnią z okresu 3 miesięcy poprzedzających
    miesiąc nabycia prawa do ekwiwalentu. W wypadku, gdy pracownik nie
    przepracował okresu pełnych trzech miesięcy, a przysługują mu zmienne
    składniki wynagrodzenia wypłacane za okresy nie dłuższe niż 1 miesiąc, to
    należy jak gdyby uzupełnić wynagrodzenie. W tym celu wynagrodzenie
    faktycznie uzyskane przez pracownika w okresie przez niego przepracowanym
    dzieli się przez liczbę dni pracy, za które przysługiwało to wynagrodzenie.
    Następnie otrzymany wynik mnoży się przez liczbę dni, jakie pracownik
    przepracowałby w ramach normalnego czasu pracy, zgodnie z obowiązującym go
    rozkładem czasu pracy.
    3. Średnią wysokość ustala się również ze składników wynagrodzenia
    przysługujących pracownikowi za okresy dłuższe niż 1 miesiąc. Uwzględnia
    się składniki wypłacone w okresie 12 miesięcy bezpośrednio poprzedzających
    miesiąc nabycia prawa do ekwiwalentu.

    Jak policzyć ekwiwalent?

    Jak podaje omawiane przez nas rozporządzenie[2]: "Ekwiwalent za nie
    wykorzystany przez pracownika urlop wypoczynkowy oblicza się mnożąc
    ekwiwalent za 1 dzień urlopu przez liczbę dni tego urlopu".

    A zatem najpierw trzeba policzyć ekwiwalent za 1 dzień urlopu. W tym celu
    wszystkie składniki wynagrodzenia ustalone w opisany powyżej sposób sumuje
    się ze sobą. Otrzymaną kwotę dzieli się następnie przez współczynnik
    określony w § 19 cytowanego rozporządzenia[2].

    Wspomniany współczynnik ustala się odrębnie w każdym roku kalendarzowym. Od
    liczby dni w danym roku kalendarzowym odejmuje się łączną liczbę
    przypadających w tym roku niedziel (od 1 maja 2001 r. również i sobót),
    świąt oraz dodatkowych dni wolnych od pracy, a otrzymany wynik dzieli się
    przez 12.

    W = ilość dni w roku - dni wolne od pracy / 12(miesięcy)

    Przy założeniu, że rozkład czasu pracy wynika z pięciodniowego tygodnia
    pracy w 2001 r. współczynnik ten wynosi:

    W = 365-52-52-9 / 12 = 21

    Na koniec przedstawimy jeszcze sposób obliczenia ekwiwalentu za
    niewykorzystane 20 dni urlopu, do którego pracownik nabył prawo w lipcu
    2001 r.

    Posłużmy się danymi o wynagrodzeniach pracownika z poprzedniego przykładu.

    Najpierw musimy wyznaczyć stawkę ekwiwalentu za 1 dzień urlopu, czyli:

    Sumujemy stałe składniki wynagrodzeń z poprzedniego przykładu
    (wynagrodzenia pracownika w lipcu: 1350 + 270 + 310), co daje kwotę 1930
    zł.

    Następnie musimy policzyć średnią ze zmiennych składników wynagrodzenia z
    okresu ostatnich trzech miesięcy, czyli:

    702 zł/3 = 234 zł.

    Otrzymaną sumę (1930 + 234 = 2164 zł) dzielimy przez współczynnik, który w
    2001 r. wynosi 21:

    2164 zł/21 = 103,05

    W ten sposób policzyliśmy stawkę ekwiwalentu za 1 dzień urlopu. A zatem
    kwota ekwiwalentu za 20 dni urlopu wyniesie:

    103,05 * 20 =2061 zł

    Źródło:
    http://www.vulcan.edu.pl/doradca/14/wynagrodzenie.ht
    ml

  • 6. Data: 2007-03-02 12:03:19
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    przy urlopie bierze się 3 miesiące pod uwagę, przy zwolnieniu lekarskim 12
    miesięcy sprzed pierwszego zwolnienia w danym roku kalendarzowym.
    Do tego dochodzą regulaminy wynagrodzeń, które mogą nie uwzględniać premii
    przy wynagrodzeniu urlopowym.
    M.in dla tego jest możliwość korzystania ze świadczenia urlopowego z ZFŚS,
    tzw "wczasy pod gruszą" lub "gruszki" jeżeli bierzesz jednorazowo 14 dni
    kalendarzowych urlopu. Od niedawana dobrowolna. Jeżeli jest stosowana, to
    wysokość świadczenia jest zależna terytorialnie (np na Śląsku jest wyższa).
    Tak więc możesz stracić premię, ale otrzymać świadczenie urlopowe
    --
    Jackare