PracaGrupypl.praca.dyskusje › faktura za granice

  • 1. Data: 2002-06-11 07:02:29
    Temat: faktura za granice
    Od: "Kim" <s...@p...fm>

    Cze!

    CHcialbym sie dowiedziec jak to jest z fakturowaniem jakiejs uslugi za
    granice tzn wykonanej w Polsce na zlecenie kogos z zagranicy kto chcialby
    miec jakiss dokument ???

    Posiadam wlasna firme i trafilo mi sie zlecenie z za granica (panstwo w
    europie)
    jak moge wiec wystawic im fakture ???

    CZy moja firma moze zarejestrowac dzialalnosc gospodarcza za granica
    slyszalem ze mozna to zrobic bez wielkiego problemu, czy to prawda ???

    A co jest z fakturowaniem czegos tam do krajow z poza europy , lub moze z
    rejestrowaniem dzialalnosci np w USA,Kanadzie,Australii ????

    DZieki

  • 2. Data: 2002-06-11 22:22:44
    Temat: Odp: faktura za granice
    Od: "glos" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik Kim <s...@p...fm> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:ae4785$dgk$...@n...tpi.pl...
> [...]
    > miec jakiss dokument ???
    >
    > Posiadam wlasna firme i trafilo mi sie zlecenie z za granica (panstwo w

    imho zwykla fa vat z adresem zagr. kontrahenta + zwykla procedura exportu
    (sad). Export - wiec oszczedzasz vat.

    --

    pozdrawiam,

    glos

  • 3. Data: 2002-06-11 22:35:35
    Temat: Re: faktura za granice
    Od: <l...@p...onet.pl>

    a bardziej szczegółowo ??

    :::M:::

  • 4. Data: 2002-06-11 23:24:32
    Od: "glos" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik <l...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:5...@n...onet.pl...
    > a bardziej szczegółowo ??

    Wg mojej orientacji (nie jestem 100% pewien - lepiej sie upewnic w Urzedzie
    Celnym i US):
    - wystawiasz zwykla fa vat z danymi zagr odbiorcy (na wszystko stawka vat 0%
    albo zwolniona - nie pamietam),
    - wystawiasz dokument SAD (export-import),
    - bierzesz program na cd, sad, fa i idziesz do urzedu celnego,
    - odprawiasz plytke z softem
    - dolaczasz sad do fa vat w dokumentach ksiegowych

    Procedure mozna uproscic, korzystajac z pomocy jakiejs agencji celnej, choc
    to nieco kosztuje. Tam tez mozesz podstepnie ;) zasiegnac informacji
    odnosnie procedury.

    Odnosnie - przeslania oprogramowania bezposrednio przez net, z pominieciem
    fizycznego nosnika - nie orientuje sie. Prawdopodobnie nie ma mozliwosci
    dokonania wtedy odprawy celnej - luka prawna.

    --

    pozdrawiam,

    glos

  • 5. Data: 2002-06-12 10:55:18
    Od: <j...@p...onet.pl>

    Mam podobny problem. Robię tłumaczenia dla firmy np. w Hiszpanii- czy mogę
    sama przetłumaczyc dla nich fakturę (bez VAT), czy może być w dwóch wersjach
    językowych? Jak to rozwiązać?
    Pozdrawiam,
    Journalist

  • 6. Data: 2002-06-12 18:08:54
    Od: "glos" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik <j...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:ae79bd$465$...@n...onet.pl...
    > Mam podobny problem. Robię tłumaczenia dla firmy np. w Hiszpanii- czy mogę
    > sama przetłumaczyc dla nich fakturę (bez VAT), czy może być w dwóch
    wersjach
    > językowych? Jak to rozwiązać?

    nie wiem :(

    Przejrzalem Ustawe o PTU oraz Rozporzadzenie wykonawcze MF i - brak
    informacji nt. Jest tylko info, ze na fa eksportowej nie musi byc ani nr
    identyfikacyjnego, ani podpisu nabywcy, wystarczy czytelne wpisanie
    nazwy/nazwiska (art. 35, art. 36 ust.2 pkt.1). Wynikaloby z tego, ze fa
    nalezy sporzadzic w jezyku polskim jako urzedowym w Pl. Inaczej moga byc
    klopoty z US ("Co mi Pan tu pokazuje? Co tu jest napisane?").

    Przy imporcie sprawa wyglada tak: fa jest sporzadzana w jezyku eksportera i
    przy odprawie celnej nalezy dostarczyc tlumaczenie na "nasze" (mialem do
    czynienia z fa z usa, rfn, gb i paru innych). Prawdopodobnie w innych
    krajach moze byc podobnie.

    Resumujac - zalecam sporzadzenie fa w jezyku polskim, ew. pozycje tytulujac
    dwoma jezykami: "Fa nr / Invoice No", itd. Najlepiej jednak spytac nabywce,
    co potrzebuje - jakie sa w jego kraju warunki odprawy celnej.

    btw - poszukalem info nt stawki VAT dla eksportu i dotarlem - dla eksportu
    jest stawka 0%, przy zastrzezeniu, ze ma sie: "dokument potwierdzający wywóz
    towaru poza państwową granicę Rzeczypospolitej Polskiej" (art. 18 ust 1 i
    dalsze). Mysle, ze bedzie to na przyklad list przewozowy spedytora, ew.
    dowod nadania paczki zagr. Oczywiscie, nalezy posiadac rowniez SAD i
    przeprowadzic wczesniej odprawe.... Oczywiscie, niezaleznie soft moze
    powedrowac inetem - bedzie szybciej ;) . Nie znam, niestety, dokladnie
    procedur eksportowych, importowe - owszem.

    Mysle, ze wiecej dokladniejszych informacji mozna uzyskac na grupie:
    pl.soc.prawo.podatki. Udzielaja sie tam naprawde niezli ksiegowi - praktycy
    :)

    --

    pozdrawiam,

    glos

  • 7. Data: 2002-06-14 08:52:19
    Od: "Adii" <s...@a...com.pl>

    Witam

    Faktura eskportowa dla potrzeb polskiego prawa musi być w języku polskim! A
    dla odbiorcy w jego języku, lub języku umownym np. Angielskim. Najczęściej
    stosowane są obujęzyczne.
    Stawka VAT dla eskportu jest rzeczywiście 0% ale po spełnieniu kilku
    warunków.
    Po pierwsze trzeba sprecyzować co eksportujemy. Jerzeli jest to towar, wyrób
    ( itp. ) czyli rzecz materialna to jak Kolega napisał odparwiamy w UC
    dostajemy SAD, który jest zaświadczeniem ze towar wyszedł z Polskiego
    Obszaru celnego i możemy zastosować ulgow stawkę VAT 0%.
    Inaczej jest w przypadku usług.
    Trzeba się zastanowić czy program jest przedmiotem, który można odprawić.
    Sam nośnik przedstawia niewielką wartość, a celnik nie może oclić tego co
    jest zapisane na nośniku, w takiej sytuacji na Sadzie pojawiłaby się wartość
    odprawianego towaru np. 4 czy 5 zł. a to oczywiście bzdura i tak być nie
    może!
    Program możne również przesłać internetem a wtedy nie mamy nic do odprawy,
    zatem napisanie programu nie zawsze podlega odprawie. Do tego są bardzo
    szczegółowe przepisy jakie programy są usługą a jakie są towarem. W
    przypadku kiedy piszemy program, na zamówienie konkretnego odbiorcy ( w 1
    egzemplarzu tylko dla tego jednego odbiorcy ) wtedy jest to usługa. A
    ponieważ z definicji usługi wiemy ze usługą eksportową przy której stosujemy
    o% vat jest usługa wykonana poza terytorium Rzeczpospolitej i nie na
    potrzeby Reazydenta wiec napisanie programu w Polsce jest z reguły usługa
    krajową opodatkowaną 22% vat.
    Pamiętajmy jeszcze że inaczej stosuje się przepisy do BAZ DANYCH. ( stawki i
    terminy odliczeń )
    To na prawde bardzo dużo szczegółowych przepuisów i każdy przypadek
    rozpatruje się dodzielnie. W razie pytań proszę na priva.

    Pozdrawiam

    Adrianna

  • 8. Data: 2002-06-14 16:21:30
    Od: "Peem" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > To na prawde bardzo dużo szczegółowych przepuisów i każdy przypadek
    > rozpatruje się dodzielnie. W razie pytań proszę na priva.

    Bez sensu to wszystko. Kiedys próbowałem przebic sie przez amortyzacje, a
    ktorejs stronie dalem sobie spokój.
    Proponowałbym napisać wszystkie przepisy od nowa, z zastrzezeniem, by nie
    przekroczyły 5%obecnej objetości i to bez tego bełkotu "prawniczego". Może
    powinni nas uczyć, obok zwykłej, "prawniczej" logiki na studiach?

    W przypadku eksportu, czy nie mogłoby być po prostu napisane, że wszelkie
    towary i usługi eksportowane za granicę są zwolnione z Vat? Po co tak
    mieszać? Koszty przez to są większe od korzysci...

    Zdegustowany
    :(

  • 9. Data: 2002-06-15 12:08:08
    Od: kobartek <k...@p...fm>

    >To na prawde bardzo dużo szczegółowych przepuisów i każdy przypadek
    >rozpatruje się dodzielnie. W razie pytań proszę na priva.

    Witam,

    chcialbym skorzystac ale:

    ... while talking to phoenix.ai.com.pl.:
    <<< 550 5.1.1 <s...@a...com.pl>... User unknown
    550 5.1.1 <s...@a...com.pl>... User unknown

    pzdr
    Bartek

  • 10. Data: 2002-06-17 06:06:21
    Od: "Adii" <s...@a...com.pl>

    >chcialbym skorzystac ale:
    >
    >... while talking to phoenix.ai.com.pl.:
    ><<< 550 5.1.1 <s...@a...com.pl>... User unknown
    >550 5.1.1 <s...@a...com.pl>... User unknown

    ojej, zaraz to poprawię
    s...@a...com.pl