PracaGrupypl.praca.dyskusje › Zostalem na lodzie ?

  • 1. Data: 2002-06-09 21:02:34
    Temat: Re: Zostalem na lodzie ?
    Od: "Jagoda Brzozowska" <j...@N...poczta.gazeta.pl>

    Jeżeli nie masz pisemnego dowodu (czyli zawartej umowy), to szanse
    udowodnienia, że ta premia Ci się należy są niskie. To, że dostawałeś ją
    wcześniej nie oznacza, że musi być wypłacona w późniejszym terminie. W sądzie
    pracy trzeba legitymować się papierami...

  • 2. Data: 2002-06-09 21:20:31
    Temat: Zostalem na lodzie ?
    Od: "Maciej" <m...@p...onet.pl>

    Witam grupowiczow,
    prosze o pomoc w ocenie nastepujacych faktow.
    Ubieglego roku w lutym porozumialem sie z szefostwem firmy w ktorej
    pracowalem co do podwyzki. Mialem dostawac dodatek do pensji (staly),
    najpierw na osobnej umowie zleceniu, a potem jako premie. Byla to umowa
    ustna. Dodatek ten dostawalem , co prawda byl mi wyplacany niejednokrotnie
    po monitach z mojej strony i niejednokrotnie z niemalym opoznieniem.
    Ostatnie pieniadze dostalem 30 pazdziernika za lipiec i sierpien
    jednoczesnie. Potem juz byly tylko obietnice, ustne i pisemne (comiesieczne
    wnioski o wyplacenie mi premmi) i kolejne niedotrzymywane terminy wyplaty,
    ktore podawal mi pracodawca. Obecnie sytuacja wyglada w sposob nastepujacy.
    Kwiecien tego roku byl ostatnim miesiacem mojej pracy w tej firmie. Zostalem
    zwolniony za wypowiedzeniem pracodawcy. Nadmienie, ze firma ewidetnie
    popadla w problemy finansowe (trudnosci z plynnoscia finansowa i zwolnila
    ok. 1/3 zalogi to mniej wiecej 150 osób. Firma ta zalega mi z wyplaceniem
    dodatku do pensji za osiem miesiecy (posiadam kserokopie wniosków o
    wyplacenie mi premii i jednego swiadka ustnej umowy), ja skupiam sie na
    grzecznym przypominaniu, ze miesiacami czekam na te pieniadze, a szefostfo
    firmy grzecznie i spokojnie mnie uspokaja, ze te pieniadze mi sie naleza i
    otrzmam je lada moment. Czyli na dodatek z z wrzesnia czekam juz ponad
    siedem miesiecy, za pazdziernik ponad szec i tak dalej do kwietnia. Prosze
    podpowiedziec jakie mam mozliwosci: pozostaje mi trwac w lagodnosci i
    grzecznie prosic, czy moge skierowac sprawe do sadu liczac na pozytywne dla
    mnie roztrzygniecie.

    Za pomoc z K2 wielkie dzieki
    pozdrawiam Maciej Kaczmarski

  • 3. Data: 2002-06-10 07:15:14
    Od: "Sebol" <l...@s...pl>

    Użytkownik "Jagoda Brzozowska" <j...@N...poczta.gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:ae0fpa$2hg$1@news.gazeta.pl...
> [...]
    sądzie
    > pracy trzeba legitymować się papierami...

    taaa?? a od kiedy umowa ustna przestala byc obowiazujaca?

    --
    l...@s...pl
    gg 1287117

  • 4. Data: 2002-06-10 14:03:49
    Od: "AndrzejW" <a...@s...pl>

    "Sebol" <l...@s...pl> wrote in message news:ae1jk1$d3t$1@news.tpi.pl...

    > Użytkownik "Jagoda Brzozowska" <j...@N...poczta.gazeta.pl> napisał w
    > wiadomości news:ae0fpa$2hg$1@news.gazeta.pl...
    > sądzie
    >
    > taaa?? a od kiedy umowa ustna przestala byc obowiazujaca?

    Jak mawiała moja babcia jest to "umowa o oszustwo" - a taka z art 4?? jest
    nieważna.

    Andrzej

  • 5. Data: 2002-06-10 18:30:15
    Temat: Odp: Zostalem na lodzie ?
    Od: "glos" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik Sebol <l...@s...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:ae1jk1$d3t$...@n...tpi.pl...

    > Użytkownik "Jagoda Brzozowska" <j...@N...poczta.gazeta.pl> napisał w
    > wiadomości news:ae0fpa$2hg$1@news.gazeta.pl...
    > sądzie
    >
    > taaa?? a od kiedy umowa ustna przestala byc obowiazujaca?

    moze byc obowiazujaca, o ile obie strony do niej sie stosuja, natomiast nie
    ma mocy dowodowej.

    Kodeks Pracy (Kodeks Cywilny reguluje to zreszta podobnie):

    Art. 29.
    § 1. Umowa o pracę powinna być zawarta na piśmie, z wyraźnym określeniem
    rodzaju i warunków umowy, a w szczególności powinna określać:
    1) rodzaj pracy i miejsce jej wykonywania oraz termin rozpoczęcia pracy,
    2) wynagrodzenie odpowiadające rodzajowi pracy.
    § 2. skreślony.
    § 3. Jeżeli umowa o pracę nie została zawarta na piśmie, pracodawca powinien
    niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 7 dni od dnia rozpoczęcia
    pracy, potwierdzić pracownikowi na piśmie rodzaj umowy i jej warunki.

    --

    pozdrawiam,

    glos

  • 6. Data: 2002-06-12 01:59:01
    Od: "Maciej" <m...@p...onet.pl>

    Piekne dzieki
    pozdrawiam Maciek

    PS. Dalej nie mam planu gry.

  • 7. Data: 2002-06-13 10:48:05
    Od: " leszek" <s...@N...poczta.gazeta.pl>

    Maciej <m...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Piekne dzieki
    > pozdrawiam Maciek
    >
    > PS. Dalej nie mam planu gry.

    Należne jest tylko to, co jest wpisane w umowie pracę.

    Na twoim miejscu postarał bym się jednak o pisemne potwierdzenie twoich
    roszczeń motywując to tym, że przestajesz pracować i tracisz kontakt z firmą.

    Jeśli ci odmówią, to pozostaje tylko droga sądowa, ale małe szanse. Nie tyle,
    że twój szef się wyprze (przecież na pewno nie chce cię oszukać), ale może
    powiedzieć że premia była uzależniona od czegoś (na przykład wyniku
    finansowego firmy) i nic nie poradzisz. Poza tym nie masz nawet podstaw do
    skarżenia, po przecież nikt ci wprost nie odmówił. Wcześniej też dostawałeś
    premię z opóźnieniem.

    Lepszym rozwiązaniem jest wtedy nie zadrażniać i cierpliwie czekać. Przecież
    prawdopodobnie nie chcą cię oszukać, po prostu nie mają pieniędzy.