PracaGrupypl.praca.dyskusje › Zatrudnienie na macierzyńskim.

  • 1. Data: 2005-07-21 20:10:38
    Temat: Zatrudnienie na macierzyńskim.
    Od: "Robert Ł." <l...@v...pl>

    Proszę o poradę jak pomóc znajomej.
    Dziewczyna urodziła w ubiegłym tygodniu dziecko i jest w tej chwili na
    urlopie macierzyńskim. Umowę o pracę ma do końca lipca (umowa była na rok).
    Wiem, że nie dostanie wychowawczego jeżeli nie będzie zatrudniona. Czy mogę
    ją zatrudnić w czasie macierzyńskiego od dnia 01.08 i zaraz po nim udzielić
    wychowawczego? Czy zachowując ciągłość pracy będzie ona miała prawo do
    zasiłku wychowawczego? Czy poniosę w związku z tym koszty?

  • 2. Data: 2005-07-21 22:15:45
    Temat: Re: Zatrudnienie na macierzyńskim.
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Witam,
    od 1.08.2005 wypłatę zasiłku macierzyńskiego przejmie ZUS.
    Gdy się skończy okres zasiłku macierzyńskiego znajoma może się
    zarejestrować w urzędzie pracy jako bezrobotna - z prawem do zasiłku,
    jeżeli była zatrudniona w wymiarze pełnego etatu lub pobierała
    wynagrodzenie co najmniej równe minimalnemu.
    Nową umowę o pracę można zawrzeć po zakończeniu okresu zasiłku
    macierzyńskiego lub dopiero po zakończeniu okresu zasiłku dla
    bezrobotnych.
    Nawet od pierwszego dnia umowy o pracę matka może wystąpić o urlop
    wychowawczy, ponieważ wymagany staż wynosi ogółem 6 miesięcy. Tzw.
    ciągłość pracy nie jest wymagana do uzyskania tzw. zasiłku
    wychowawczego (obecnie jest to dodatek do zasiłku rodzinnego).
    Urlop wychowawczy jest urlopem bezpłatnym, więc pracodawca musi tylko
    co miesiąc składać odpowiednie deklaracje do ZUS oraz pamiętać o
    takiej osobie przy okazji sprawozdań do GUS.

    wa

  • 3. Data: 2005-07-22 07:42:04
    Od: "MK" <n...@f...spam>

    > Czy mogę ją zatrudnić w czasie macierzyńskiego od dnia 01.08 i zaraz po
    > nim udzielić wychowawczego?

    Nie radze. Poszukaj w sieci informacji o tym jakie klopoty ZUS robi kobietom
    w ciazy. W skrócie - jezeli w czasie ciazy kobieta zostala zatrudniona lub
    dostala podwyzke ZUS wstrzymuje zasilek pod zarzutem wyludzenia, tzn. ze
    zatrudnienie/podwyzka bylo fikcyjne tylko w celu wyludzenia swiadczenia.
    mk