PracaGrupypl.praca.dyskusje › Z serii CV do oceny...

  • 31. Data: 2005-11-14 19:19:45
    Temat: Re: Z serii CV do oceny...
    Od: "Miros/law L. Baran" <b...@h...pl>

    PT Kriss pisze:

    > Z co? "bezszeryfową" - to na Arial, helvetica, univers, gill sants, futura.
    > szeryfowe to: times, garamond, palatino, utopia. Kroje bezszeryfowe mają prosty
    > nowoczesny wyglad. Podstawowym wyróżnikiem jest brak poziomych kresek.

    Nie, nie. Zainteresowało mnie stwierdzenie, jakoby kroje bezszeryfowe
    były lepsze w tekstach technicznych (podczas gdy nie nadają się one
    praktycznie wcale jako podstawowy krój pisma w jakiejkolwiek drukowanej
    publikacji).

    Jubal

    --
    [ Miros/law L Baran, baran-at-knm-org-pl, neg IQ, cert AI ] [ 0101010 is ]
    [ BOF2510053411, http://hell.pl/baran/tek/, alchemy pany! ] [ The Answer ]

    ''I like a man who grins when he fights.''

  • 32. Data: 2005-11-15 00:30:26
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > były lepsze w tekstach technicznych (podczas gdy nie nadają się one
    > praktycznie wcale jako podstawowy krój pisma w jakiejkolwiek drukowanej

    Nie wiem czy dokładnie Cię rozumiem :-) że... dlaczego się nie nadają do
    technicznych tekstów ? Weż do ręki dowolną instrukcję "czegoś tam" i zobacz jaki
    jest krój pisma. W Polsce powstała moda ma timesa. Ludzie nie potrafią wyjść pa
    za tą czcionkę :-( A można stosować regułę tekst techniczny - bez szeryfów,
    literacki - szeryfy. Ale nie jest to sztywna reguła. Polecam: "Projektowanie
    czasopism na Twoim komputerze" - Joe Grossmann, "Skład komputerowy w minutę" -
    Roger C. Parker

    Kriss

  • 33. Data: 2005-11-15 16:11:54
    Temat: [OT] było: Z serii CV do oceny...
    Od: "Miros/law L. Baran" <b...@h...pl>

    PT Kriss pisze:

    > Nie wiem czy dokładnie Cię rozumiem :-) że... dlaczego się nie nadają do
    > technicznych tekstów?

    Są mniej wygodne w czytaniu, zwłaszcza jeśli składa się nimi dłuższy
    tekst.

    > Weż do ręki dowolną instrukcję "czegoś tam" i zobacz jaki
    > jest krój pisma.

    Brzydki. Instrukcje ,,czegoś tam'' są zwykle składane niestarannie,
    żeby nie powiedzieć -- niechlujnie.

    > W Polsce powstała moda ma timesa. Ludzie nie potrafią wyjść pa
    > za tą czcionkę :-(

    Etam.

    > A można stosować regułę tekst techniczny - bez szeryfów,
    > literacki - szeryfy.

    To nie jest dobra reguła. Powiem więcej, to jest bardzo zła reguła.

    > Ale nie jest to sztywna reguła. Polecam: "Projektowanie czasopism na
    > Twoim komputerze" - Joe Grossmann, "Skład komputerowy w minutę" -
    > Roger C. Parker

    Niestety, mam wrażenie, że zbyt wiele osób wydaje zbyt wiele publikacji
    zapoznawszy się jedynie z powyższymi pozycjami.

    Jubal

    --
    [ Miros/law L Baran, baran-at-knm-org-pl, neg IQ, cert AI ] [ 0101010 is ]
    [ BOF2510053411, http://hell.pl/baran/tek/, alchemy pany! ] [ The Answer ]

    ONI to MY.

  • 34. Data: 2005-11-15 16:59:16
    Temat: Re: [OT] było: Z serii CV do oceny...
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

    > Są mniej wygodne w czytaniu, zwłaszcza jeśli składa się nimi dłuższy
    > tekst.

    Szeryfowe lepiej się czyta lepiej, bo szeryfy prowadzą wzrok, ale to nie powód
    to sztywnej postawy.

    > Brzydki. Instrukcje ,,czegoś tam'' są zwykle składane niestarannie,
    > żeby nie powiedzieć -- niechlujnie.

    Niezgodzę się, może np instrukcja kleju do tapet :-) miałem bardziej na myśli
    instr sprzętu elektronicznego, samochodów itp Mam kilka profesjonalnie
    złożonych, a to że się zdarzają fatalne, to prawda. Lecz o niczym to nie
    świadczy.

    > Etam.

    Wszystkie prace na uczelniach to times, horror.

    > To nie jest dobra reguła. Powiem więcej, to jest bardzo zła reguła.

    Zależy do kogo. Pewnie zaraz powiesz, że Polska tradycja typografi jest the best
    :-), tak jak nasza motoryzacyzacja, elektronika, kino :-)

    > Niestety, mam wrażenie, że zbyt wiele osób wydaje zbyt wiele publikacji
    > zapoznawszy się jedynie z powyższymi pozycjami.

    Ja mam niestety wrażenie, że wiele osób poprzestaje na obsłudze prog graf i DTP
    bez teoretycznego warsztatu. Co zresztą widać na około. Lubię korzystać z wiedzy
    ludzi, którzy reprezentują znacznie wyższy poziom w tej materii niż My Polacy.
    Oni mają po prostu dużo większe doświadczenie.

    Kriss

  • 35. Data: 2005-11-15 17:45:22
    Od: Sławomir Szyszło <s...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 15 Nov 2005 01:30:26 +0100, "Kriss" <k...@p...onet.pl>
    wklepał(-a):

> [...]
    >czasopism na Twoim komputerze" - Joe Grossmann, "Skład komputerowy w minutę" -

    A mi się zawsze wydawało, że bezszeryfowe to się stosuje w publikacjach do
    czytania na ekranie, a szeryfowe do druku.
    Jeśli za "instrukcje" rozumiesz jakieś ulotki dodawane do
    roweru/tostera/whatever, to nie jest to żadną miarą wiarygodny test na
    czytelność tekstu. Sprawdziłem - raz jest szeryfową, raz bezszeryfową. ICMPTZ?
    :>

  • 36. Data: 2005-11-15 18:03:37
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > czytelność tekstu. Sprawdziłem - raz jest szeryfową, raz bezszeryfową. ICMPTZ?

    Wydawało Ci się. Nie chodzi o ulotki. Tylko wydawnictwa techniczne lub
    instrukcje obsługi, np frezerki cyfrowej lub innych tego typu rzeczy.

    Kriss

  • 37. Data: 2005-11-15 19:29:44
    Od: "Miros/law L. Baran" <b...@h...pl>

    PT Kriss pisze:

    > Wydawało Ci się. Nie chodzi o ulotki. Tylko wydawnictwa techniczne lub
    > instrukcje obsługi, np frezerki cyfrowej lub innych tego typu rzeczy.

    Aha. A gdzie źródło tych mądrości?

    Jubal

    --
    [ Miros/law L Baran, baran-at-knm-org-pl, neg IQ, cert AI ] [ 0101010 is ]
    [ BOF2510053411, http://hell.pl/baran/tek/, alchemy pany! ] [ The Answer ]

    Don't comment or patch bad code; rewrite it.

  • 38. Data: 2005-11-15 19:36:05
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

    > Aha. A gdzie źródło tych mądrości?

    Właśnie, to samo mogę spytać Ciebie. Gdzie są źródła Twojej opini.

    Kriss.

  • 39. Data: 2005-11-15 21:41:08
    Od: Miros/law `Jubal' Baran MD <b...@h...pl>

    Kriss <k...@p...onet.pl> wrote:

    > Właśnie, to samo mogę spytać Ciebie. Gdzie są źródła Twojej opini.

    Przeważnie w głowie.

    Co, w mojej opinii, warto przeczytać (w losowej kolejności):

    <http://www.typografia.ogme.pl/> i inne pisma Roberta Chwałowskiego
    (tamże doskonała bibliografia)
    ,,Redagowanie techniczne książki'', Tekla Malinowska i Ludwik Syta
    ,,Człowiek i jego znaki'', Adrian Frutiger
    ,,About Face'', David Jury
    <http://www.gust.org.pl/PDF/BIUL/06/01-jmn.pdf>

    (i mnóstwo innych, ale te pierwsze przyszły mi na myśl)

    Jubal

    --
    [ Miros/law L Baran, baran-at-knm-org-pl, neg IQ, cert AI ] [ 0101010 is ]
    [ BOF2510053411, http://hell.pl/baran/tek/, alchemy pany! ] [ The Answer ]

    Mad dogs and Englishmen go out in the midday sun
    -- Noel Coward

  • 40. Data: 2005-11-15 21:46:59
    Od: "Miros/law L. Baran" <b...@h...pl>