PracaGrupypl.praca.dyskusje › Wzór rozwiązania umowy o pracę

  • 1. Data: 2004-02-01 13:57:02
    Temat: Wzór rozwiązania umowy o pracę
    Od: "Robert" <r...@p...onet.pl>

    Witam,
    Obecnie mam podpisaną umowę o pracę na 6 miesięcy , z możliwością
    dwutygodniowego jej wypowiedzenia.
    Czy może ktoś podać adres strony gdzie znajdę wzór takiego wypowiedzenia lub
    coś na kształ wypowiedzienia
    za porozumieniem stron z "dnia na dzień" (pracodowca nie wypłaca mi pensji w
    terminie, i chyba to mogę podać jako
    główny powód mojego postępowania-dodam jeszcze, że pensje są wypłacane z 3
    miesięcznym poślizgiem.).Ponieważ jest to moja pierwsza poważniejsza praca
    po ukończeniu studiów poraźdzcie jak najlepiej rozstać się z pracodawcą,
    czego uniknąć...
    I jeszcze jedno pytanko: kiedy pracodawa jest zobowiązany wystawić Mi
    świadectwo pracy?, w ostatnim jej dniu czy może to zrobić dużo
    później?
    Dziękuje za wszystkie odpowiedźi.

    P.S. Pewnie wątek taki pojawiał się tutaj wielokrotnie, ale wybacznie
    ..jestem modemowcem:-)

  • 2. Data: 2004-02-01 21:47:30
    Temat: Re: Wzór rozwiązania umowy o pracę
    Od: "krzysztofsf" <k...@p...gazeta.pl>

    http://www.jobuniverse.pl/artykuly/9400.html

    Obowiązki wobec pracownika 17 maja 2001

    Pytanie: Czy zaleganie przez pracodawcę z wypłatą wynagrodzeń oraz
    notoryczne opóźnienia wypłat (sięgające nawet okresu kilku miesięcy)
    stanowią "ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków wobec pracownika"? A
    tym samym, czy może to być przyczyną rozwiązania umowy przez pracownika bez
    wypowiedzenia z winy pracodawcy?

    Jarosław Ładny

    Od 2 czerwca 1996 r., czyli od czasu wejścia w życie ustawy nowelizującej
    kodeks pracy, pracownik ma prawo rozwiązać umowę bez wypowiedzenia, gdy
    pracodawca dopuścił się wobec niego w sposób zawiniony ciężkiego naruszenia
    swoich podstawowych obowiązków (Art. 55 Kodeksu pracy). Będą to takie
    obowiązki, które kodeks pracy definiuje jako podstawowe obowiązki
    pracodawcy, np. naruszenie godności i innych dóbr osobistych pracownika,
    obowiązki dotyczące, zakaz dyskryminacji. Również niewypłacanie w terminie
    wynagrodzenia stanowi ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków wobec
    pracownika. W razie sporu, czy rzeczywiście doszło do ciężkiego naruszenia
    obowiązków przez pracodawcę, ciężar dowodu spoczywa na pracowniku.

    Oświadczenie o rozwiązaniu umowy bez wypowiedzenia pracownik powinien złożyć
    na piśmie i podać w nim przyczynę swojej decyzji. Rozwiązanie umowy w tym
    trybie przez pracownika jest traktowane tak jak wypowiedzenie z zachowaniem
    okresu wypowiedzenia dokonane przez pracodawcę i w związku z tym tak powinno
    być określone w Świadectwie pracy. Ponadto pracodawca jest obowiązany
    wypłacić pracownikowi odszkodowanie za okres wypowiedzenia (w przypadku umów
    na okres próbny i czas nie określony) lub za dwa tygodnie (w przypadku umów
    na czas określony lub na czas wykonania określonej pracy).
    -------

    Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 04.04.2000 (I PKN 516/99) stwierdził, iż
    "obowiązkiem pracodawcy jest terminowe wypłacanie wynagrodzeń, a nie
    uzyskiwanie na nie środków. Pracodawca, który świadomie nie wypłaca w
    terminie wynagrodzeń w pełnej wysokości, narusza w sposób umyślny swój
    podstawowy obowiązek.(...) Z punktu widzenia treści stosunku pracy, a
    zwłaszcza praw pracowniczych, jest całkowicie obojętne, z jakiego źródła
    pracodawca uzyskuje środki na wynagrodzenie. Podstawową cechą stosunku pracy
    jest bowiem, iż to pracodawca ponosi ryzyko prowadzonej działalności, które
    tym samym nie obciąża pracowników. Obowiązek pracodawcy polega więc na
    terminowym wypłacaniu wynagrodzeń pracownikom i do tego obowiązku należy
    odnosić jego winę".

    ----
    Na pytania odpowiada Jarosław Ładny, prawnik Kancelarii Prawniczej
    "Winiarscy" s.c.

    Informacje zawarte w odpowiedzi nie są opinią prawną w rozumieniu Ustawy o
    radcach prawnych i Prawa o adwokaturze.

    poslalem tez na priv
    pzdr
    Krzysztof

    ---

  • 3. Data: 2004-02-01 22:24:27
    Temat: Re: Wzór --jesli ktos ma uwagi, poprawki
    Od: "krzysztofsf" <k...@p...gazeta.pl>

    Poslalem na priv koledze z modemem ponizszy przyklad splodzony "na kolanie".
    Jesli ktos ma poprawki, to zapraszam do przerobki i podeslania lepszej
    wersji.

    Z powodu naruszenia obowiazkow pracodawcy, polegajacego na opoznieniu w
    wyplacie (braku wynagrodzenia) wynagrodzenia za miesiac (tu ostatni miesiac
    za ktory nie wplynela pensja, chyba ze jest wiecej wyplat ktorych nie
    otrzymales jeszcze, to podajesz ze za listopad 03, grudzien 03 i styczen 04
    przykladowo, poniewaz jesli gosc sie spoznial kiedys, a obecnie placi
    terminowo, to nie mozna dac mu "dyscyplinarki") wypowiadam w dniu
    dzisiejszym w trybie natychmiastowym umowe o prace oraz prosze o przekazanie
    azleglych poborow oraz odszkodowania za dwutygodniowy okres wypowiedzenia na
    konto.... najpozniej do dnia......

    Ktos musi to pokwitowac na twojej kopii ze wplynelo do firmy.
    nastepnie udajesz sie do PIP a pozniej do sadu pracy, jesli nie otrzymasz
    pieniedzy.
    Naturalnie swiadectwo pracy powinienes otrzymac rowniez nastepnego dnia i
    jego brak lub utrudnienia w otrzymaniu tez zgalaszasz do pip,
    Mozesz rowniez przedyskutowac sprawe w PIP wczesniej, ale uwazaj, bo czasem
    ludzie w PIP donosza pracodawcy ze ktos od niego byl.

    ---

  • 4. Data: 2004-02-02 00:06:51
    Od: "Robert" <r...@p...onet.pl>

> [...]
    > Mozesz rowniez przedyskutowac sprawe w PIP wczesniej, ale uwazaj, bo czasem
    > ludzie w PIP donosza pracodawcy ze ktos od niego byl.
    Mam jeszcze jedno pytanie, jeżeli zdecyduje się na rozwiązanie umowy o pracę z
    zachowaniem dwutygodniowego okresu wypowiedzenia muszę podać jakiekolwiek
    powody swojej decyzji ?

  • 5. Data: 2004-02-02 07:43:59
    Od: "krzysztofsf" <k...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik "Robert" <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Mam jeszcze jedno pytanie, jeżeli zdecyduje się na rozwiązanie umowy o
    pracę z
    > zachowaniem dwutygodniowego okresu wypowiedzenia muszę podać jakiekolwiek
    > powody swojej decyzji ?

    Nie.

    > --

    ---