PracaGrupypl.praca.dyskusje › Wypozycznie Polakow do pracy na zachodzie - ciekawe

  • 1. Data: 2004-08-12 13:30:40
    Temat: Wypozycznie Polakow do pracy na zachodzie - ciekawe
    Od: Krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

    http://praca.gazeta.pl/praca/1,47367,2223188.html

    Jesli ktos uzna, ze temat ciekawy, to warto bedzie skopiowac tresc
    artykulu, zanim przejdzie do archiwum GW

    pzdr
    Krzysztof

  • 2. Data: 2004-08-13 04:56:40
    Od: Witek <n...@p...pl>

    Krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl> napisal w
    pl:

    > Jesli ktos uzna, ze temat ciekawy, to warto bedzie skopiowac tresc
    > artykulu, zanim przejdzie do archiwum GW

    - Jakiś facet z Polski zaproponował mojemu angielskiemu szefowi, że
    zatrudni mnie w Polsce i wypożyczy za pensję niższą o połowę - mówi
    Tomasz, kierowca, który w czerwcu pojechał do pracy w Londynie. - To
    nieprawda. Moim ludziom płacę brytyjskie pensje - odpiera zarzuty polski
    przedsiębiorca

    Nasz czytelnik z Londynu twierdzi, że pewien przedsiębiorca spod Warszawy
    namawia brytyjskich pracodawców, aby nie zatrudniali u siebie Polaków.
    Proponuje, że zatrudni pracowników w Polsce i w ramach tzw. eksportu
    usług "wypożyczy" ich brytyjskiej firmie. Anglicy na to idą, bo ten sam
    pracownik jest znacznie tańszy - zarabia według polskich, a nie
    brytyjskich stawek.

    - Jak tak można, żeby Polak Polakowi takie świństwo robił, tego to nie
    rozumiem - narzeka 30-letni Tomasz z Warszawy. Jest kierowcą ciężarówek,
    w czerwcu wyjechał do Anglii szukać szczęścia i pracy. Udało się dzięki
    kolegi, który od wielu lat pracuje w londyńskiej firmie transportowej. -
    Porozmawiałem z szefem Anglikiem, trochę zareklamowałem kolegę i się
    udało. Chłopak dostał pracę - opowiada.

    Tomasz przepracował dwa tygodnie. Brytyjski pracodawca kończył
    formalizować jego pobyt i pracę w Home Office, gdy w firmie pojawił się
    przedsiębiorca z Polski, który pod Warszawą prowadzi firmę przewozową. -
    Ten facet poszedł do właściciela i powiedział, że nie powinien zatrudniać
    Polaków, bo to mu się nie opłaca ze względu na koszty pozwoleń, podatków.
    Zaproponował, że on będzie pośrednikiem - opowiada Tomasz. - U Anglika
    miałem zarabiać jako kierowca 300 funtów tygodniowo (ok. 8 tys. zł
    miesięcznie). Polak zaoferował mi 4 tys. zł miesięcznie! - skarży się
    Tomasz.

    Jest rozczarowany, w Polsce zostawił rodzinę, zdecydował się na rozłąkę,
    bo w Anglii miał się szybko dorobić. Z żoną planowali, że po roku ona
    także przeprowadzi się do Anglii. W obecnej sytuacji raczej na to nie ma
    szansy.

    Zadzwoniliśmy do tego polskiego przedsiębiorcy (prowadzi w firmę w
    Ząbkach pod Warszawą). Kiedy próbowaliśmy dowiedzieć się, czy
    rzeczywiście wygryza rodaków z dobrze płatnych, zagranicznych posad,
    zaczął krzyczeć. - To nieprawda, to właściciel firmy angielskiej się do
    mnie zwrócił z propozycją, ja do niczego go nie namawiałem! Zresztą nie
    oferuję warunków gorszych od właściciela firmy, ale to moja tajemnica,
    jak to robię. Na siebie biorę też odpowiedzialność. To nie takie proste,
    bo zgłaszają się do pracy różni, często nawet języka nie znają. Tylko im
    przysługę robię - przekonywał z dużą energią.

    Tomasz zapewnia, że mówi świetnie po angielsku: - A przysługi pana J. nie
    potrzebuję. Będę wdzięczny, gdy przestanie kombinować, jak zarobić na
    krzywdzie rodaków - mówi.

    Kto ma rację? Czy rzeczywiście brytyjski właściciel firmy zgłosił się do
    polskiego z prośbą o pośrednictwo? Czy stawki proponowane przez Polaka są
    takie same jak te angielskie? - Nie sądzę, aby ten polski przedsiębiorca
    rzeczywiście zatrudniał Polaków spełniając wszystkie wymogi prawne i
    płacił im brytyjskie stawki - mówi prawnik specjalizujący się z
    problematyce eksportu usług, którego poprosiliśmy o komentarz. -
    Teoretycznie jest to możliwe, ale nieopłacalne. Z praktyki wiem, że w
    takich przypadkach zazwyczaj kryje się jakiś haczyk. Nawet jeśli
    pracownik przez pierwsze miesiące dostanie umówioną kwotę, to potem okaże
    się, że np. nie miał opłacanego ZUS-u albo pracował całkowicie na czarno.
    Słyszałem o wielu takich wypadkach, to zaczęło się jeszcze przed 1 maja.
    W Niemczech wiele podobnych spraw trafiło do prokuratury.

    --
    Witek
    email: n...@p...pl (dziala)

  • 3. Data: 2004-08-13 08:56:06
    Od: "Storm" <tmpstorm[spamkonto]@o2.pl>

    [cut]

    Zylem i pracowalem w Londynie jakies 7 lat temu i najwazniejsze czego tam sie
    nauczylem to to , ze tam Polak musi sie wystrzegac ... innego Polaka ! . Nie
    wiem skad to sie bierze w naszym narodzie (?!). Dochodzilo juz do takich
    skrajnosci , ze w pewnych sytuacjach lepiej bylo nie reagowac na polski jezyk
    ... (?!!!)
    Sa cfaniaki w Polsce biorace pieniadze za zalatwienie pracy w Anglii (nawet do
    1000 funtow). Kochani rodacy nie wierzcie w to i poswieccie te pieniadze na
    dobry kurs jezyka angielskiego. Pojedzcie tam kilka miesiecy pozniej ale z dobra
    znajomoscia jezyka ! (to naprawde wazne) .

  • 4. Data: 2004-08-13 10:27:29
    Od: Daniel Rychcik <m...@u...mat.uni.torun.pl>

    In article <cfhvn5$n3a$1@news.dialog.net.pl>, Storm wrote:
    > Dochodzilo juz do takich skrajnosci, ze w pewnych sytuacjach lepiej
    > bylo nie reagowac na polski jezyk ... (?!!!)

    Nie w pewnych. Generalnie, w żadnych. I nie tylko w Londynie :(

    Daniel
    --
    \ Daniel Rychcik INTEGRAL Science Data Centre, Versoix/Geneve, CH