PracaGrupypl.praca.dyskusje › Wypozyczanie pracownikow

  • 1. Data: 2003-04-23 00:03:28
    Temat: Wypozyczanie pracownikow
    Od: "GreG" <g...@n...wp.pl>

    Czy pracodawca moze wynajac swojego pracownika, zatrudnionego
    w ramach umowy o prace - innej firmie? Powiedzmy, ze jest
    to praca w podobnych warunkach i na tym samym stanowisku.

    I jeszcze jedno. Czy pracodawca moze sankcjonowac swoich
    pracownikow za ich bledy, w postaci potracania im
    z wynagrodzenia bazowego?

    GreG

  • 2. Data: 2003-04-23 05:37:36
    Temat: Re: Wypozyczanie pracownikow
    Od: n...@p...ninka.net (Nina M. Miller)

    "GreG" <g...@n...wp.pl> writes:

    > I jeszcze jedno. Czy pracodawca moze sankcjonowac swoich
    > pracownikow za ich bledy, w postaci potracania im
    > z wynagrodzenia bazowego?

    ja bym rzekla, ze nawet powinien.
    jesli nie ma nikogo odpowiedzialnego za powazny blad, ktory naraza na
    straty pracodawce, to ilosc tych bledow bedzie rosla - no bo po co sie
    przejmowac?

    --
    Nina Mazur Miller
    n...@p...ninka.net

  • 3. Data: 2003-04-23 05:54:03
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia 22 Apr 2003 22:37:36 -0700, n...@p...ninka.net
    (Nina M. Miller) zakodował:

    >jesli nie ma nikogo odpowiedzialnego za powazny blad, ktory naraza na
    >straty pracodawce, to ilosc tych bledow bedzie rosla - no bo po co sie
    >przejmowac?

    Pracownik nie odpowiada za efekt swojej pracy - jeżeli się starał, ale
    mu nie wyszło, to nie można go za to ukarać. Trzeba udowodnić, że
    błąd wyniknął z jego zaniedbania bądź niestosowania się do zasad
    ustalonych w zakładzie - wtedy pracodawca może udzielić upomnienia,
    nagany albo zwolnić pracownika. Pieniążki jednak może mu zabrać tylko
    w ściśle określonych sytuacjach.

    KP:
    Art. 87. § 1. Z wynagrodzenia za pracę - po odliczeniu składek na
    ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób
    fizycznych - podlegaj? potr?ceniu tylko następuj?ce należno?ci:
    1) sumy egzekwowane na mocy tytułów wykonawczych na zaspokojenie
    ?wiadczeń alimentacyjnych,
    2) sumy egzekwowane na mocy tytułów wykonawczych na pokrycie
    należno?ci innych niż ?wiadczenia alimentacyjne,
    3) zaliczki pieniężne udzielone pracownikowi,
    4) kary pieniężne przewidziane w art. 108.

    Art. 108. § 1. Za nieprzestrzeganie przez pracownika ustalonego
    porz?dku, regulaminu pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy
    oraz przepisów przeciwpożarowych pracodawca może stosować:
    1) karę upomnienia,
    2) karę nagany.
    § 2. Za nieprzestrzeganie przez pracownika przepisów bezpieczeństwa i
    higieny pracy lub przepisów przeciwpożarowych, opuszczenie pracy bez
    usprawiedliwienia, stawienie się do pracy w stanie nietrzeĽwo?ci lub
    spożywanie alkoholu w czasie pracy - pracodawca może również stosować
    karę pieniężn?.
    § 3. Kara pieniężna za jedno przekroczenie, jak i za każdy dzień
    nieusprawiedliwionej nieobecno?ci, nie może być wyższa od
    jednodniowego wynagrodzenia pracownika, a ł?cznie kary pieniężne nie
    mog? przewyższać dziesi?tej czę?ci wynagrodzenia przypadaj?cego
    pracownikowi do wypłaty, po dokonaniu potr?ceń, o których mowa w art.
    87 § 1 pkt 1-3.
    § 4. Wpływy z kar pieniężnych przeznacza się na poprawę warunków
    bezpieczeństwa i higieny pracy.
    Art. 109. § 1. Kara nie może być zastosowana po upływie 2 tygodni od
    powzięcia wiadomo?ci o naruszeniu obowi?zku pracowniczego i po upływie
    3 miesięcy od dopuszczenia się tego naruszenia.
    § 2. Kara może być zastosowana tylko po uprzednim wysłuchaniu
    pracownika.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 4. Data: 2003-04-23 09:02:53
    Temat: Odp: Wypozyczanie pracownikow
    Od: "Rafal" <?@?.?>

    Użytkownik GreG <g...@n...wp.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych n
    apisał:b84l8i$qr0$...@a...dialog.net.pl...
    > Czy pracodawca moze wynajac swojego pracownika, zatrudnionego
    > w ramach umowy o prace - innej firmie? Powiedzmy, ze jest
    > to praca w podobnych warunkach i na tym samym stanowisku.

    Może. Tzn nie wiem czy jest to całkowicie zgodne z prawem (w sumie nie ma tu
    taj jakichś przekrętów), ale znam taki przypadek: Firma A(stary pracodawca)
    podpisuje umowę z firmą B(nowy pracodawca) o świadczenie usług (np. biurowyc
    h).
    Jednocześnie firma A realizuje te usługi poprzez pracownika, który nadal for
    malnie zatrudniony jest w A, ale faktycznie pracuje w B.
    Firma A płaci pensję pracownikowi za wykonywanie pracy w firmie B, a jednocz
    eśnie obciąża firmę B fakturą za wykonane usługi.

    Rafał

  • 5. Data: 2003-04-23 11:35:37
    Od: " leszek" <s...@N...gazeta.pl>

    GreG <g...@n...wp.pl> napisał(a):

    > Czy pracodawca moze wynajac swojego pracownika, zatrudnionego
    > w ramach umowy o prace - innej firmie? Powiedzmy, ze jest
    > to praca w podobnych warunkach i na tym samym stanowisku.

    W kodeksie pracy nie ma pojęcia "wypożyczania pracowników", ani niczego w
    tym rodzaju.

  • 6. Data: 2003-04-23 12:18:04
    Od: "Kamil Paszkiewicz" <k...@N...pl>

    " leszek" <s...@N...gazeta.pl> wrote in message
    > W kodeksie pracy nie ma pojęcia "wypożyczania pracowników", ani
    niczego w
    > tym rodzaju.

    Ale w byznesie jest takie pojęcie jak outsourcing...
    IMHO to się zazębia z "wypozyczaniem" pracowników...

    Kamil Paszkiewicz
    Visual FoxPro FAQ: http://www.dbf.pl/vfp
    "Jedzmy gówna, przecież miliony much nie mogą się mylić!" - W.Łysiak

  • 7. Data: 2003-04-23 16:43:05
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Wed, 23 Apr 2003 11:35:37 +0000 (UTC), " leszek"
    <s...@N...gazeta.pl> zakodował:

    >W kodeksie pracy nie ma pojęcia "wypożyczania pracowników", ani niczego w
    >tym rodzaju.

    "wypożyczenia" nie ma, ale jest:
    Art. 174^1. § 1. Za zgod? pracownika, wyrażon? na pi?mie, pracodawca
    może udzielić pracownikowi urlopu bezpłatnego w celu wykonywania pracy
    u innego pracodawcy przez okres ustalony w zawartym w tej sprawie
    porozumieniu między pracodawcami.
    § 2. Okres urlopu bezpłatnego, o którym mowa w § 1, wlicza się do
    okresu pracy, od którego zależ? uprawnienia pracownicze u
    dotychczasowego pracodawcy.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 8. Data: 2003-04-23 22:19:28
    Od: n...@p...ninka.net (Nina M. Miller)

    "Kamil Paszkiewicz" <k...@N...pl> writes:

    > " leszek" <s...@N...gazeta.pl> wrote in message
    > niczego w
    >
    > Ale w byznesie jest takie pojęcie jak outsourcing...
    > IMHO to się zazębia z "wypozyczaniem" pracowników...

    outsourcing o ile dobrze pamietam oznacza cos innego: oddawani czesci
    pracy do wykonania, pracy ktora byla robiona przez ludzi zatrudnionych
    na etacie, firmom zewnetrznym na zlecenie.

    czyli na przyklad masz wydawnictwo i ktoregos dnia decydujesz sobie,
    ze bardziej ci sie bedzie oplacac, zamiast robic sklad i grafike u
    siebie, przez etatowcow - dac to firmie zajmujacej sie DTP.

  • 9. Data: 2003-04-24 06:28:10
    Od: "Kamil Paszkiewicz" <k...@N...pl>

    "Nina M. Miller" <n...@p...ninka.net> wrote in message
> [...]
    > ze bardziej ci sie bedzie oplacac, zamiast robic sklad i grafike u
    > siebie, przez etatowcow - dac to firmie zajmujacej sie DTP.

    Ok, dlatego nie napisałem, że to to samo, tylko że się "zazębia".
    Znam po prostu przypadki, kiedy pracownicy zewnętrznej firmy
    mają stanowisko pracy u klienta. Są jakby oddelegowani. I to mi
    się kojarzy z "wypożyczaniem" :-)

  • 10. Data: 2003-04-24 06:57:43
    Od: "Rafal" <?@?.?>

    Użytkownik Nina M. Miller <n...@p...ninka.net> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:m...@p...ninka.net...

> [...]
    > ze bardziej ci sie bedzie oplacac, zamiast robic sklad i grafike u
    > siebie, przez etatowcow - dac to firmie zajmujacej sie DTP.

    I to jest właśnie też pewna forma outsourcingu. Z tym tylko, że na zewnątrz
    wypuszczasz "etat", ale pozostawiasz w firmie miejsce pracy.
    Znam taki przypadek, że firma A zamówiła "usługi sekretarskie" w firmie B,
    ale usługi te wykonywane były przez pracownika firmy B w firmie A (przy
    biurku w firmie A, korzystając z telefonów firmy A itd.). Tak więc
    praktycznie sytuacja wyglądała tak jakby pracownik pracował w firmie A,ale
    formalnie był zatrudniony przez B.

    Firma A ma korzyści z tego takie jakby zatrudniała pracownika na stałe, ale
    nie musi się zajmować jego obsługą płacową (Zusy, pity, inne rozliczenia).

    Rafał