PracaGrupypl.praca.dyskusje › Wypowiedzenie UoP w trybie art 55

  • 1. Data: 2007-01-31 19:18:04
    Temat: Wypowiedzenie UoP w trybie art 55
    Od: Artur <s...@r...pbz>

    Przykładowa sytuacja (która może się zdarzyć w rzeczywistości):

    Bohaterowie:
    - pracodawca;
    - pracownik.

    Miejsce akcji:
    - prywatne przedsiębiorstwo zatrudniające poniżej 5 pracowników.

    Opis akcji:
    - pracownik, (po konflikcie z pracodawcą) postanowił wziąść rozwód z
    pracodawcą i ze względu na (zdaniem tego pracownika) ciężkie naruszenie
    przepisów prawa pracy przez pracodawcę, składa wypowiedzenie umowy o pracę
    na czas nieokreślony w trybie artykułu 55 §11 KP.
    Firma, malutka, nie posiada komórki kadr czy typu registratury, biura
    podawczego wobec czego ów pracownik przedmiotowe wypowiedzenie chce złożyć
    bezpośrednio na ręce pracodawcy. Pracownik prosi jednocześnie o
    potwierdzenie swojego egzemplarza że takie wypowiedzenie złożył. Pracodawca
    zapoznając się z treścią wypowiedzenia odmawia przyjęcia wypowiedzenia i
    potwierdzenia egzemplarza od pracownika.
    Co teraz może zrobić pracownik by "mieć dupochron"?
    Udać się na pocztę i nadać poleconym z "PO"?
    To wszak co najmniej dwa dni ... :(
    Ponadto pracodawca już wie co będzie w przesyłce i celowo nie odbierze tej
    przesyłki ... :(((
    Idąc dalej .. pracodawca wpada na pomysł i to on wypowiada UoP pracownikowi
    dyscyplinarnie za .... jego nie stawienie się w pracy.

    W tej sytuacji pracownik ma przechlapane :((

    Ale idźmy dalej ....
    Zakładamy że pracodawca nie potwierdził przyjęcia wypowiedzenia, ale go
    przeczytał (więc się z nim zapoznał) - ale o tym wiedzą tylko pracodawca i
    pracownik - dowodu namacalnego nie ma :((
    Przesyłki poleconej nie podjął ... :(((
    Ale nie wypowiada pracownikowi UoP

    Jak się ma sprawa ze świadectwem pracy?
    Jaki termin jego wystawienia i od kiedy liczony?
    Jaką wpisze przyczynę rozwiązania stosunku pracy (wpisze że pracownik
    wypowiedział w trybie art. 55 KP??)

    Taka sytuacja byłaby nieciekawa .. ;)

    Walimy dalej ;)))

    Jako powód wypowiedzenia UoP w trybie art 55, pracownik podaje notoryczne
    spóźnione wypłacanie wynagrodzenia za pracę, i do tego w "częściach",
    zwlekanie z wypłatami świadczenia urlopowego (od ok 5 lat) tłumaczone że
    "trudna sytuacja" na rynku itp. (a mógł w odpowiednim terminie przecież
    poinformować pracowników że w roku tym a tym nie będzie wypłacał
    świadczenia urlopowego - ale tego pracodawca nie przekazywał pracownikom,
    wobec czego świadczenia urlopowe musiał wypłacić).
    W nawiązaniu do tych świadczeń urlopowych, to domagać ten pracownik może
    tylko za ostatnie trzy lata (okres przedawnienia jest przecież).
    Dodatkowa argumentuje w tym wypowiedzeniu że zgodnie z UoP angaż posiada na
    inne stanowisko niż faktycznie wykonywane. To wykonywane (ustalone od
    samego początku, tylko pracodawca rzekł "wpiszemy takie bo...") jest
    prestiżowo lepsze i umożliwiające łatwiejsze znalezienie pracy na rynku
    przez pracownika niż to które jest "wpisane" w UoP.
    Czy można od tego pracodawcy żądać sprostowania i zażądać by na świadectwie
    pracy było wpisane stanowisko FAKTYCZNIE wykonywane przez pracownika?

    Jotte - miałbyś jakiś scenariusz na te powyższe sytuacje?

    Jestem ciekaw Waszych zdań Drodzy Grupowicze :))

    PS. Jeszcze mnie zastanawia jedna rzecz. Mianowicie, gdyby pracodawca
    przyjął to wypowiedzenie ale odwołał się do SP i zażądał przysługującego mu
    w przypadku pomyślnego dla niego orzeczeniu SP, odszkodowania na podstawie
    art. 61^2 §1 w wysokości 3-miesięcznego okresu wypowiedzenia.
    Jak to by było rozliczane?
    Pracownik musiałby zapłacić pracodawcy swój zarobek brutto? A co jeżeli
    jest stawka godzinowa (np. 5zł/r-g) i do tego płynna nagroda uznaniowa?
    Jeżeli pracownik musiałby zapłacić brutto - co wtedy ze składkami na ZUS i
    podatkiem? Kto je odprowadzałby? Czy pracodawca odprowadziłby z tego
    otrzymanego wynagrodzenia składki na "konto byłego pracownika"?

    Uffff ... nieźle co? ;)))

  • 2. Data: 2007-01-31 19:21:45
    Temat: Re: Wypowiedzenie UoP w trybie art 55
    Od: KrzysiekPP <jimi@nospam_ceti.pl>

    > Co teraz może zrobić pracownik by "mieć dupochron"?
    > Udać się na pocztę i nadać poleconym z "PO"?

    Wezwac kogos na swiadków. Wypowiedziec mozna tez ustnie ...

    --
    Krzysiek, Kraków, http://kszysiek.xt.pl/

  • 3. Data: 2007-01-31 19:33:16
    Od: Artur <s...@r...pbz>

    Dnia Wed, 31 Jan 2007 20:21:45 +0100, KrzysiekPP napisał(a):

    > Wezwac kogos na swiadków. Wypowiedziec mozna tez ustnie ...

    Nie masz racji - musi być na piśmie:
    art. 55 §2.
    Oświadczenie pracownika o rozwiązaniu umowy o pracę bez wypowiedzenia
    powinno nastąpić na piśmie, z podaniem przyczyny uzasadniającej rozwiązanie
    umowy.

    Wiem, założysz że ustawodawca umieścił "POWINNO" co nie jest tożsame z
    "MUSI", ale ... ;)

  • 4. Data: 2007-01-31 19:52:07
    Od: "Lukasz" <l...@p...onet.WYTNIJpl>

> [...]
    rozwiązanie
    > umowy.
    > Wiem, założysz że ustawodawca umieścił "POWINNO" co nie jest tożsame z

    No więc wręczasz pismo w obecności świadka.

    --
    Lukasz

  • 5. Data: 2007-01-31 20:18:54
    Od: Artur <s...@r...pbz>

    Dnia Wed, 31 Jan 2007 20:52:07 +0100, Lukasz napisał(a):

    > No więc wręczasz pismo w obecności świadka.

    Jak zaznaczałem w pierwszym poście - firma "do 5 pracowników". Czyli jeden
    "odchodzący" - zostaje góra 4. Trzech z nich jest w "terenie", ten co jest
    na miejscu .... hmmm... ma 52 lata i marne widoki na znalezienie nowej
    pracy. Sądzisz że będzie on świadkiem i zezna PRAWDĘ przed SP?

  • 6. Data: 2007-01-31 20:22:19
    Od: KrzysiekPP <jimi@nospam_ceti.pl>

    > na miejscu .... hmmm... ma 52 lata i marne widoki na znalezienie nowej
    > pracy. Sądzisz że będzie on świadkiem i zezna PRAWDĘ przed SP?

    Swiadkiem wcale nie musi byc pracownik. Moze to byc dowolna
    "poczytalna" i "bezstronna" osoba.

    --
    Krzysiek, Kraków, http://kszysiek.xt.pl/

  • 7. Data: 2007-01-31 20:27:51
    Od: Artur <s...@r...pbz>

    Dnia Wed, 31 Jan 2007 21:22:19 +0100, KrzysiekPP napisał(a):

    > Swiadkiem wcale nie musi byc pracownik. Moze to byc dowolna
    > "poczytalna" i "bezstronna" osoba.

    Rozumiem.
    Ale nikt postronny nie wejdzie na teren firmy - powiedzmy że są psy na
    wybiegu ;)
    Nie no - po prostu nie ma szansy na to by znaleźć świadka na tą
    okoliczność.

  • 8. Data: 2007-01-31 20:40:54
    Od: KrzysiekPP <jimi@nospam_ceti.pl>

    > Nie no - po prostu nie ma szansy na to by znaleźć świadka na tą
    > okoliczność.

    Trzeba sie po prostu przygotowac ... najlepiej wysłac za potwierdzeniem
    odbioru. Chociaz pracodawca i wtedy moze powiedziec, ze dostał czystą
    kartkę A4.

    --
    Krzysiek, Kraków, http://kszysiek.xt.pl/

  • 9. Data: 2007-01-31 20:45:44
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:8m39k8nv4ukm$.1u8l54o6slb1w.dlg@40tude.net Artur
    <s...@r...pbz> pisze:

    > Jotte - miałbyś jakiś scenariusz na te powyższe sytuacje?
    Czemu akurat ja?
    No ale dobra, wywołany do tablicy coś tam pogadam.

> [...]
    > wypowiedzenia i potwierdzenia egzemplarza od pracownika.
    > Co teraz może zrobić pracownik by "mieć dupochron"?
    Trochę za późno o tym myśli. Prawo nie jest i nie będzie doskonałe.
    W opisanej sytuacji błędem byłoby składanie rzeczonego dokumentu w 4 oczy.
    Zdecydowanie wysłałbym pocztą (na świadka bym nie liczył).
    Niemniej załóżmy, że stało się. Najprostszym sposobem na naprawienie tej
    sytuacji jest zapewnienie sobie świadka (ale tu - patrz wyżej) w 5 min. po
    uniku pracodawcy. Z tym może być kłopot. Więc tak czy inaczej niezwłocznie
    posyłam pocztą i przechowuję dowód nadania z wyraźnie napisaną datą i
    godziną nadania (plus wyraźna pieczęć).

    > Udać się na pocztę i nadać poleconym z "PO"?
    > To wszak co najmniej dwa dni ... :(
    > Ponadto pracodawca już wie co będzie w przesyłce i celowo nie odbierze tej
    > przesyłki ... :(((
    Trzeba pamiętać, że oświadczenie woli (a takim aktem jest zarówno
    wypowiedzenie, jak i rozwiązanie stosunku pracy bez wypowiedzenia) musi dla
    skuteczności być złożone w taki sposób, aby strona _mogła_ się z nim
    zapoznać (art. 61 KC, a także art. 60 KC). Zatem niepodjęcie awizowanej
    przesyłki niekoniecznie musi powodować nieskuteczność oświadczenia.
    Oceną strony dowodowej zajmie się sąd.

    > Idąc dalej .. pracodawca wpada na pomysł i to on wypowiada UoP
    > pracownikowi dyscyplinarnie za .... jego nie stawienie się w pracy.
    > W tej sytuacji pracownik ma przechlapane :((
    To raczej marny pomysł. Machinacje z ewidencją czasu pracy są łatwe do
    wykazania.

    > Jak się ma sprawa ze świadectwem pracy?
    > Jaki termin jego wystawienia i od kiedy liczony?
    Niezwłocznie po zapoznaniu się z wolą pracownika albo dniem, w którym mógł
    się z nią zapoznać (naturalnie uniki są możliwe).

    > Jaką wpisze przyczynę rozwiązania stosunku pracy (wpisze że pracownik
    > wypowiedział w trybie art. 55 KP??)
    Tak, zgodnie z art. 97 §2 KP oraz Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki
    Socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa
    pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania (ze zmianami).

    > Taka sytuacja byłaby nieciekawa .. ;)
    Czemu?

> [...]
    > Czy można od tego pracodawcy żądać sprostowania i zażądać by na
    > świadectwie pracy było wpisane stanowisko FAKTYCZNIE wykonywane przez
    Żądać to można wszystkiego. Jeśli ktoś podpisał umowę na zasadzie "wpiszemy
    takie, bo...", to po prostu poświadczył nieprawdę, by nie rzec sfałszował
    dokument.
    Natomiast przedstawienie dowodów twierdzeń ciąży na stronie, która chce z
    nich wywieść skutek prawny. Sąd oceni wiarygodność i wyda wyrok. Zaznaczam,
    że w Polsce dowodem może być wszystko, co sąd dopuści jako dowód. A więc
    także zeznanie. W uzasadnieniach wyroków wydawanych przez polskie sądy
    często znajdujemy frazę typu "sąd nie dał wiary zeznaniom". Paranoja, ale
    tak jest.
    Tu nie ma sprawiedliwości, tu jest sąd... :)))

> [...]
    > mu w przypadku pomyślnego dla niego orzeczeniu SP, odszkodowania na
    > podstawie art. 61^2 §1 w wysokości 3-miesięcznego okresu wypowiedzenia.
    Składając pozew o uznanie za nieuzasadnione rozwiązanie umowy o pracę bez
    wypowiedzenia przez pracownika, może _wnosić_ o zasądzenie odszkodowania na
    zasadach kodeksowych.
    Rozliczenie zależałoby przede wszystkim od okresu wypowiedzenia, rodzaju
    umowy i kwoty wymienionej w tej umowie. Składniki zmienne pewnie by jakoś
    uśredniono na podstawie list płac, ale to już tylko mój domysł.

    W sumie wymyśliłeś scenariusz dość brzegowy, w którym bez sądu się raczej
    nie obejdzie.

    --
    Jotte

  • 10. Data: 2007-01-31 20:51:01
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:MPG.202b1baa702a793c989698@news.task.gda.pl KrzysiekPP
    <jimi@nospam_ceti.pl> pisze:

    > Trzeba sie po prostu przygotowac ... najlepiej wysłac za potwierdzeniem
    > odbioru. Chociaz pracodawca i wtedy moze powiedziec, ze dostał czystą
    > kartkę A4.
    Wątpię w skuteczność, ale i na to jest sposób. Nazywa się notariusz.

    --
    Jotte