PracaGrupypl.praca.dyskusje › Wypadek a wysokoć wynagrodzenia

  • 1. Data: 2007-09-14 10:14:35
    Temat: Wypadek a wysokoć wynagrodzenia
    Od: "GFR" <m...@g...pl>

    Witam,

    Żona jest pracownikiem budżetówki... W pewną sobotę (dzień wolny od pracy),
    reprezentowała urząd na zawodach sportowych rozgrywanych pomiędzy innymi
    urzędami "z branży".
    Niestety odniosła dość poważną kontuzję. 1,5 miesiąca na zwolnieniu
    lekarskim a i to nie zakończyło skutecznie leczenie. (Zerwane więzadło w
    kolanie). Na marzec (brawa dla służby zdrowia) ma zapisaną operację...

    Po powrocie do pracy okazało się że
    1. Nie przysługuje jej nic z ubezpieczenia grupowego bo nie była przez co
    najmneij 4 dni w szpitalu.
    2. Dostawała tylko 70% wynagrodzenia.

    Cała sprawa rozbija się o kwalifikację tego zdarzenia jako wypadek przy
    pracy bądź nie.
    Skoro byłą na tych zawodach i reprezentowała nie siebie jako osobę prywatną
    tylko przedstawiciela urzedu państwowego to uważam że powinno być to
    zakwalifikowane jako wypadek przy pracy. Skoro ubezpieczenie nic daje to
    powinno być chociaż 100% wynagrodzenia wypłacone a nie 70%.

    Jak dotąd jest to w tamtejszym urzędzie traktowane jako wypadek poza pracą
    ponieważ poszkodowana była tylko przedstawicielem urzędu poza godzinami
    pracy. Tu wydaje mi się że niesłusznie jest to tak zakwalifikowane bo
    przedstawiciel to to samo co pracownik.

    Co można z tym zrobić? Kto ma rację ? Jak dojść swoich praw ?

    Pozdrawiam,
    Grzegorz

  • 2. Data: 2007-09-14 10:36:11
    Temat: Re: Wypadek a wysokoć wynagrodzenia
    Od: "gardziej" <b...@b...pl>

> [...]
    > przedstawiciel to to samo co pracownik.
    >
    > Co można z tym zrobić? Kto ma rację ? Jak dojść swoich praw ?

    wszystko rozbija sie o to, czy byla w pracy wtedy czy tez nie. jesli
    przyszla sobie od tak na impreze popatrzec i przy okazji wziela w niej
    udzial to byla prywatnie. jesli zostala poproszona o udzial, polecono jej
    udzial to powinna zglosic nadgodziny w tym czasie i walczyc o swoje.

  • 3. Data: 2007-09-14 10:40:14
    Od: "GFR" <m...@g...pl>

    Użytkownik "gardziej" <b...@b...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > udzial to byla prywatnie. jesli zostala poproszona o udzial, polecono jej
    > udzial to powinna zglosic nadgodziny w tym czasie i walczyc o swoje.

    Nie przyszła od tak sobie na imprezę. Impreza byłą zaplanowana, zapisy,
    stroje jednolite dla zawodników.., podstawiony autokar i w sumie kawał
    drogi.
    Problem tylko taki że nie dostała na to delegacji wiec jest to punktem
    sporu.

  • 4. Data: 2007-09-14 10:43:52
    Od: "gardziej" <b...@b...pl>

> [...]
    > drogi.
    > Problem tylko taki że nie dostała na to delegacji wiec jest to punktem

    moim zdaniem nie trzeba "delegacji", zeby byly nadgodziny, to jest tylko
    dokument, ktorego w firmie "zapomniano" wystawic...

  • 5. Data: 2007-09-14 10:47:36
    Od: "GFR" <m...@g...pl>

    Użytkownik "GFR" <m...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > drogi.
    > Problem tylko taki że nie dostała na to delegacji wiec jest to punktem

    Właśnie zamieniłem słówko z żoną.. Dodam tylko że na koszulkach były fajne
    napisy Urząd XXX w Olsztynie.

  • 6. Data: 2007-09-14 13:36:36
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    Dnia 2007-09-14 12:47 [GFR] napisał(a):

    > Właśnie zamieniłem słówko z żoną.. Dodam tylko że na koszulkach były fajne
    > napisy Urząd XXX w Olsztynie.

    Czy brała udział w zawodach w związku z wykonywaniem obowiązków
    wynikających z umowy o pracę czy też uprawia sport a z tytułu
    wykonywanej pracy jest członkiem reprezentacji akurat tego a nie innego
    zakładu pracy?

    --
    : Pozdrawiam, _ [Pe.Ka] Paweł Kruk _ ::
    ::: _ _^_ //\ peka1972#gazeta.pl GG:2091615 //\::

  • 7. Data: 2007-09-14 15:33:56
    Od: janist <j...@o...pl>

    gardziej pisze:

    > wszystko rozbija sie o to, czy byla w pracy wtedy czy tez nie.

    Nie do konca. Ustawa mówi o zwiazku z praca a nie o byciu w pracy.
    A zwiazek z praca ma kazde dzialanie pracownika na korzysc pracodawcy
    przy czym wystaczy przekonanie pracownika, ze tak jest.
    W takiej sytuacji jezeli "reprezentowala" urzad a nie byl to np.
    dobrowolny festyn, to IMO ma to zwiazek z praca w rozumieniu prawa.

    Co do sposobu zalatwienia sprawy:
    - pracowni ma obowiazek najszybciej jak to mozliwe poinformowac
    przelozonego o zaistnieniu wypadku. Jezeli nie bylo to mozliwe tuz po
    wypadku to natychmias po powricie ze zwolnienia albo telefonicznie.
    - przelozony ma obowiazek zglosic sluzbom BHP zaistnienie wypadku
    (pisemnie). Jesli tego nie zrobil trzeba go zapytad dlaczego i nie
    przyjmowac do wiadomosci, ze w jego ocenie nie byl to wypadek. Jezeli to
    nie pomoze to PIP lub do Sadu pozew o sporzadzenie protokolu powypadkowego.
    - po zgloszeniu wypadku zespol powypadkowy ma obowiazejk w przeciagu 5
    dzni (chyba) sporzadzic protokol powypadkowy. Jezeli pracownik sie z nim
    nie zgadza to moze podpisac sie na protokole powypadkowym z notatka, ze
    wnosi zastrzezenia do protokolu i wniesc je na pismie,
    - nastepnie pracodawca ma obowiazek poprosic o wyjasnienia zespol
    powypadkowy lub powolac nowy.
    - jazeli tego nie zrobi lub opinia pierwszego zespolu jest poddtrzymana
    pozostaje droga sadowa.

    Zamiast pisac pozew do sadu pracy mozna napisac pismo do ZUS o wyplate
    odszkodowania i wyslac razem z protokolem powypadkowym. ZUS oczywiscie
    odmowi, ale wtedy mozna wniesc sprawe od razu do Sadu odwolawczego
    ubezpieczeniowego. Sprawa bedzie wtedy przeciwko ZUS'owi a pracodawca
    bedzie strona zainteresowana. Pozew do Sadu pracy nie ma sensu bo jesli
    tam zapadnie wyrok na korzysc pracownika to i tak ZUS odmowi wyplaty i
    trzeba bedzie isc do Sadu odwolaczego.

    Radze wystepowac przed Sadem samemu. Wszystkie informacje sa dostepne w
    necie. Poszukajcie wyrokow SN odnosnie zwiazku z praca.

    np.
    2001. 03. 28 wyrok SN II UKN 290/00 OSNP 2002/24/602

    Udział w meczu piłkarskim w ramach festynu ludowego organizowanego przez
    urząd gminy, nie stanowi wykonywania przez pracownika samorządowego
    zwykłych czynności w rozumieniu art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12
    czerwca 1975 r. o świadczeniach z tytułu wypadków przy pracy i chorób
    zawodowych (jednolity tekst: Dz. U. z 1983 r. Nr 30, poz. 144 ze zm.) w
    sytuacji, gdy pracownik był zatrudniony na stanowisku konserwatora
    oczyszczalni.

    To nie jest na Wasza korzysc dlatego jest wazne, czy to byl dobrowolny
    festyn czy zawody, czy pracodawca wydal polecenie uczestniczenia w
    zawodach, bo jak pisalem:

    1999. 08. 18 wyrok SN II UKN 86/99 OSNP 2001/1/20

    Dla uznania, że czynność była podjęta w interesie pracodawcy, nie ma
    znaczenia, czy została uzgodniona z pracodawcą, czy też podjęta bez jego
    wiedzy. Nawet subiektywne przekonanie pracownika, że działa na rzecz lub
    w interesie pracodawcy, daje podstawę objęcia takiego działania ochroną
    przewidzianą w ustawie z dnia 12 czerwca 1975 r. o świadczeniach z
    tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (jednolity tekst: Dz. U.
    z 1983 r. Nr 30, poz. 144 ze zm.).

    pozdrawiam.
    janist

  • 8. Data: 2007-09-14 15:51:14
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    > 2. Dostawała tylko 70% wynagrodzenia.

    Pomijając fakt, czy to był wypadek czy nie (bo inni się tym tematem
    zajeli), to mam pytanie:
    Czy to był _zasiłek_ chorobowy płacony z ZUS, czy _wynagrodzenie_
    chorobowe płacone przez pracodawcę?
    Jeżeli to pierwsze to wszystko ok, jeżeli to drugie, to pracodawca nie
    powinien pomniejszać do 70%, tylko wypłacić 80%.
    Czyli, jeżeli w roku 2007 pańska żona była na zwolnieniu lekarkim dłużej
    niż 33 dni, to wszytko ok, jeżeli krócej, to znaczy że pracodawca
    zaniżył wielkość wynagrodzenia chorobowego i powinien wyrównac to do
    80%.

    Pozdrawiam
    {wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

    Nikiel ;-)