PracaGrupypl.praca.dyskusje › Uzależnienie dalszego zatrudnienia od zawarcia umowy cywilnoprawnej

  • 1. Data: 2007-11-29 13:31:52
    Temat: Uzależnienie dalszego zatrudnienia od zawarcia umowy cywilnoprawnej
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Witam!

    Taki problemik, w dużym skrócie:
    Jest sobie pracownik od kilku lat pracujący dla pracodawcy. Pewnego
    dnia pracodawca podsuwa pracownikowi dodatkową umowę o zachowaniu
    poufności, która skonstruowana jest tak, że pracodawca nei ma żadnych
    obowiązków, a pracownik sporo, do tego za dowolne przekroczenie
    pracownik może zostać obciążaony ogromną karą. Umowa nie zawiera
    żadnego katalogu informacji poufnych, jedynie definicję tak szeroką,
    że w zasadzie wykonanie telefonu i przedstawienei się nazwą firmy
    naraża pracownika na zarzut ujawnienia informacji poufnej.
    Pracodawca jednoczesnie grozi, że niezawarcie takiej umowy będzie
    skutkować zwolnieniem pracownika.

    Niezależnie od oceny samej umowy, która IMHO w sądzie by upadła ze
    względu na zupełny brak proporcjonalności, pytanie, czy w myśl Kodeksu
    Pracy proponowanie takiej umowy jest legalne?
    Mam wątpliwości związane z tym, żę taka umowa, zawierana pod rygorem
    wypowiedzenia umowy o pracę de facto reguluje stosunki pomiędzy
    pracownikiem i pracodawcą, w tym obowiązki pracownika.
    Pytanie, czy w takim razie nie podchodzi to pod art. 22 par. 1.1?

    Czy ktoś ma doświadczenie związane z podobną sytuacją?

    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 2. Data: 2007-11-29 13:37:59
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Adam Płaszczyca pisze:
> [...]
    > naraża pracownika na zarzut ujawnienia informacji poufnej.
    > Pracodawca jednoczesnie grozi, że niezawarcie takiej umowy będzie

    Nie znam treści umowy, ale skoro ona jest tak rygorystyczna, to może
    zastosować strajk włoski: podpisać i skrupulatnie jej przestrzegać,
    łącznie z nieprzedstawianiem się przez telefon :)

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 3. Data: 2007-11-29 14:13:50
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Thu, 29 Nov 2007 14:37:59 +0100, Liwiusz
    <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:

    > Nie znam treści umowy, ale skoro ona jest tak rygorystyczna, to może
    >zastosować strajk włoski: podpisać i skrupulatnie jej przestrzegać,
    >łącznie z nieprzedstawianiem się przez telefon :)

    Prostsze rozwiązanie - nie podpisywac i zmienić pracę. Jednak przed
    tak drastycznymi rozwiązaniami chciałbym zasięgnąć opinii wiedzących,
    co do legalności takiej umowy.
    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 4. Data: 2007-11-29 19:35:43
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:fimfbm$k7g$1@news.onet.pl Liwiusz
    <l...@b...tego.poczta.onet.pl> pisze:

    > Nie znam treści umowy, ale skoro ona jest tak rygorystyczna, to może
    > zastosować strajk włoski: podpisać i skrupulatnie jej przestrzegać,
    > łącznie z nieprzedstawianiem się przez telefon :)
    Pracownik już jakiś czas pracuje. Wydaje mi się więc, że taka umowa to
    zmiana warunków pracy, więc wymaga określonej procedury. Ciekaw jestem, czy
    pracodawca przedstawił warunki tej umowy we właściwy sposób (i potem będzie
    musiał odmowę podpisania podać jako powód wypowiedzenia), czy wszystko jest
    na gębę (i potem będzie szukał pretekstu do rozwiązania stosunku pracy).

    --
    Jotte

  • 5. Data: 2007-11-30 09:13:12
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Thu, 29 Nov 2007 20:35:43 +0100, "Jotte"
    <t...@w...spam.wypad.polska> wrote:

    >Pracownik już jakiś czas pracuje. Wydaje mi się więc, że taka umowa to
    >zmiana warunków pracy, więc wymaga określonej procedury. Ciekaw jestem, czy

    Też tak uważam - to przede wszystkim powinna być część umowu o pracę,
    albo też regulamin pracy.

> [...]
    >na gębę (i potem będzie szukał pretekstu do rozwiązania stosunku pracy).

    Na szczęście nie jest na gębę, do tego potwierdzenie, że zawarcie
    umowy jest konieczne do dalszej współpracy jest na piśmie (niezły
    samobój IMHO).

    Pytanie co z takim fantem pracownik może zrobić? PIP, czy inna
    organizacja? W sumie zagrożenie 'albo podpiszesz albo Cię zwalniamy'
    zaczyna mi pachnieć groźbą karalną, choć nie wiem, czy nie za daleko
    wybiegam...
    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 6. Data: 2007-11-30 13:09:25
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:lskvk3dc6lmk170n35ioj5u1lnsqd96fme@4ax.com Adam
    Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl> pisze:

> [...]
    > organizacja? W sumie zagrożenie 'albo podpiszesz albo Cię zwalniamy'
    > zaczyna mi pachnieć groźbą karalną, choć nie wiem, czy nie za daleko
    Za daleko IMO.
    Ja bym na początek odpowiedział pismem, że nie zgadzam się na proponowane
    warunki umowy jako że są one np. zbyt ogólnikowe, rażąco niekorzystne dla
    mnie itp. i ew. zasugerował możliwość rozmów mających na celu ustalenie
    warunków możliwych do przyjęcia przez obie strony.
    Zapewniając sobie dowód doręczenia.

    --
    Jotte

  • 7. Data: 2007-11-30 22:02:52
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Fri, 30 Nov 2007 14:09:25 +0100, "Jotte"
    <t...@w...spam.wypad.polska> wrote:

> [...]
    >mnie itp. i ew. zasugerował możliwość rozmów mających na celu ustalenie
    >warunków możliwych do przyjęcia przez obie strony.

    To już było, była przedstawiona propozycja umowy która była do
    przyjęcia, jednak prawdopodobnie taka umowe wymysliła centrala
    zamorska i lokalni nie moga zmienic, więc nic z tego.
    PIP stwierdził, że umowamoi cywilnymi sie nei zajmuje, choc zrobił to
    jeszcze zanim pojawiło sie uzależnienie zatrudnienia.
    Ciekawe, czy teraz coś zdziała.
    Chodzi nie tyle o jednego pracownika, a o sprawienie, żeby pracodawca
    zrezygnował ze swojego, kretyńskiego pomysłu.
    --
    ___________/ mail: _...@i...pl GG: 3524356