PracaGrupypl.praca.dyskusje › Umowa o dzieło a ZUS

  • 1. Data: 2005-09-25 07:25:57
    Temat: Umowa o dzieło a ZUS
    Od: "AlPaczino" <n...@y...pl>

    Witam
    Czy pracując na umowę o dzieło można samemu płacić ZUSy + jakieś
    ubezpieczenia czy jest to tylko dla tych co mają DG ? Chodzi mi o to czy jak
    dostanę powiedzmy 2000 netto to z tego zapłacę te około 700zł ZUS, + jakieś
    ubezpieczenie? Czy to właśnie tak wygląda?

  • 2. Data: 2005-09-25 14:52:33
    Temat: Re: Umowa o dzieło a ZUS
    Od: Marek Szapajko <f...@t...pbz>

    *AlPaczino* napisał(a):

> [...]
    > dostanę powiedzmy 2000 netto to z tego zapłacę te około 700zł ZUS, + jakieś
    > ubezpieczenie? Czy to właśnie tak wygląda?

    Trochę za mało danych podałeś, więc opiszę Ci swój przykład.

    Pracowałem w X na umowę o pracę. Zwolniłem się mając w perspektywie pracę
    w Y na umowę o dzieło.

    1.W ciągu miesiąca musiałem zdecydować się na *dobrowolne* kontynuowanie
    ubezpieczenia emerytalnego i rentowego (jest to ZTCW jedyny przypadek
    kiedy można coś takiego zrobić -- musi być zachowana ciągłość
    tych ubezpieczeń). Składka minimalna była naliczana od kwoty minimalnego
    miesięcznego wynagrodzenia (849 zł) w sumie ok 270 zł. Co miesiąc
    składasz deklarację ZUS DRA.

    2. Ubezpieczenie zdrowotne powinieneś zawrzeć. Podpisujesz umowę
    z NFZ) potem rejestrujesz się w ZUS. Wysokość składki zmienia się
    co kwartał i wynosiła ostatnio ok. 200 zł. Tu również co miesiąc
    musisz składać deklarację ZUS DRA. Co do ubezpieczenia zdrowotnego
    to dużo taniej jest ,,podczepić się'' pod ubezpieczenie żony
    zatrudnionej na umowę o pracę :).

    W obu przypadkach wysokości składek są naliczane inaczej niż dla DG
    (przez ostatnie dwa lata suma miesięcznych składek nie przekraczała
    w moim przypadku 500 zł/mc).

    Reasumując: ubezpieczenia emerytalne i rentowe są dobrowolne i ZTCW
    mogą być zawarte tylko jako kontynuacja. Ubezpieczenie zdrowotne również
    jest dobrowolne, ale jeśli go nie będziesz miał, to będziesz musiał
    leczyć się na własny koszt.

    Tyle opisu mojego przypadku. Jeśli się mylę -- niech mnie ktoś poprawi.

    Marek Szapajko .... http://www.szapajko.republika.pl .... Zażółć gęślą jaźń
    GG: 208353 ....... OdROTuj email: echo f...@t...pbz | tr 'a-z' 'n-za-m'
    ***
    Knowledge In, Bullshit Out.

  • 3. Data: 2005-09-25 17:53:27
    Od: "AlPaczino" <n...@y...pl>

    Użytkownik "Marek Szapajko" <f...@t...pbz> napisał w wiadomości

> [...]
    > leczyć się na własny koszt.
    >
    > Tyle opisu mojego przypadku. Jeśli się mylę -- niech mnie ktoś poprawi.

    Dziękuje za wyczerpującą odpowiedź. Napisałeś że "ubezpieczenia emerytalne i
    rentowe są dobrowolne i ZTCW > mogą być zawarte tylko jako kontynuacja" a ja
    jestem świerzo po studiach i nie płaciłem dotychczas żadnego z nich. Więc
    jak to będzie u mnie wyglądać? Umowa o dzieło to umowa z 50% kosztami
    uzyskania przychodu. Nie wiem jeszcze jakie dane są Ci potrzebne by określić
    co ja mogę zrobić ale jakby co to pisz :)

  • 4. Data: 2005-09-29 16:20:24
    Od: Marek Szapajko <f...@t...pbz>

    *AlPaczino* napisał(a):

> [...]
    > jestem świerzo po studiach i nie płaciłem dotychczas żadnego z nich. Więc

    Boszzzz, czy moja wypowiedź była aż tak niejasna? :)

    > Umowa o dzieło to umowa z 50% kosztami
    > uzyskania przychodu. Nie wiem jeszcze jakie dane są Ci potrzebne by określić
    > co ja mogę zrobić ale jakby co to pisz :)

    Jeżeli nie pracowałeś w przeciągu ostatniego miesiąca na umowę o pracę
    to dobrowolnego ubezpieczenia emerytalnego i rentowego nie zawrzesz.

    Co do zdrowotnego to już napisałem. Warto je mieć. Stanu cywilnego nie podałeś,
    więc nie wiem czy możesz się ,,podczepić'' pod żonę :) (może można pod kogoś
    innego, np. któregoś z rodziców?, może dla absolwentów są jakieś preferencje?).
    Zapewne jest jakaś podstawa prawna, która te sprawy reguluje. Ja opisywałem
    tylko sytuację z własnej praktyki. Na grupie jest zapewne sporo osób
    z większa wiedzą.

    Jeśli zdecydujesz ubezpieczyć się sam to:

    1. Idziesz do oddziału NFZ, tam wypełniasz wniosek o objęcie dobrowolnym
    ubezpieczeniem zdrowotnym i dostajesz jego potwierdzoną kopię z nadanym
    numerem umowy. To jest dla Ciebie potwierdzenie, że umowa została zawarta
    do momentu jej przysłania.

    2. Idziesz do ZUS i tam wypełniasz deklarację ZUS ZZA (zgłoszenie do
    ubezpieczenia zdrowotnego). Kod tytułu ubezpieczenia to 241000.

    3. Do dwóch tygodni przychodzi umowa z NFZ.

    4. Do 15 każdego miesiąca składasz deklarację ZUS DRA (deklaracja
    rozliczeniowa) i opłacasz składkę. Jej wysokość jest aktualizowana
    co kwartał.

    Marek Szapajko .... http://www.szapajko.republika.pl .... Zażółć gęślą jaźń
    GG: 208353 ....... OdROTuj email: echo f...@t...pbz | tr 'a-z' 'n-za-m'
    ***