PracaGrupypl.praca.dyskusje › Umowa lojalnościowa

  • 1. Data: 2003-11-19 07:58:25
    Temat: Umowa lojalnościowa
    Od: "gregory" <g...@t...pl>

    Witam,
    Mam mały orzech do zgryzienia i stwierdziłem, że może warto o tym napisać i
    byćmoże uzyskam od Was jakąś podpowiedź.
    A mianowicie żona została wysłana przez firmę na studia podyplomowe. Wczoraj
    dostała do podpisania "lojalkę", która jest dość restrykcyjnie sformułowana.
    Między innymi są zapisy, które wydają mi się przesadzone tj:
    - będzie musiała pracować u obecnego pracodawcy przez 5 lat po ukończeniu
    studiów,
    - jeśli żona wypowie umowę o pracę bez względu na okres przepracowany, koszt
    studiów podlegający zwrotowi się nie zmienia. Czyli nie ma zapisu mówiącego
    o proporcjonalnemu zmniejszaniu kosztów wraz z ubieganiem przepracowanego
    czasu,
    - w punktach wymieniających przyczyny zwrotu kosztów studiów przez
    pracownika, poza punktami o zwolnieniu dyscyplinarnym oraz wypowiedzeniu
    pracy przez pracownika, jest zapis mówiący o innych przyczynach leżących po
    stronie pracownika.
    Umowa zaczyna się od słów [ "Przedmiotem niniejszej umowy jest finansowanie
    przez pracodawcę studiów podyplomowych......."]. Sytuacja była inna, to
    znaczy pracodawca wysłał żonę na studia, żona o nie zabiegała.
    Sporządziłem drugą umowę, gdzie wniosłem małe poprawki odnośnie czasu pracy
    po ukończeniu studiów (3 lata) oraz malejących kosztach w miarę upływu czasu
    pracy. Zmieniłem również pierwsze zdanie mówiące czego umowa dotyczy i
    napisałem, że pracodawca wysyła pracownika na studia podyplomowe.
    Lecz czy żona może ją zaproponować pracodawcy ?
    Co można w takim przypadku wywalczyć i jak się o to ubiegać ?

    Pozdrawiam i liczę na pomoc

    grzegorz

  • 2. Data: 2003-11-19 08:02:34
    Temat: Re: Umowa lojalnościowa
    Od: "RobertW" <i...@S...pl>

    gregory raczył napisać:
    (...)
    oczywiście że może negocjować. a jak warunki są nie do przyjęcia - nie
    podpisywać.
    i zmień "niewielkie poprawki" na duże rozczenia - będzie miała z czego
    rezygnować.
    poczwiczcie negocjacje w domu:)
    RW

  • 3. Data: 2003-11-19 08:22:57
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Wed, 19 Nov 2003 08:58:25 +0100, "gregory"
    <g...@t...pl> zakodował:

    >Co można w takim przypadku wywalczyć i jak się o to ubiegać ?

    Walczyć możesz do woli (byle walka oznaczała negocjacje, a nie wizytę
    ludzi w dresach) - ważne, co podpiszą obydwie strony z drobnym, ale:

    Rozporzadzenie w sprawie zasad i warunkow podnoszenia kwalifikacji
    zawodowych i wyksztalcenia ogolnego doroslych:

    § 3. Kształcenie dorosłych w formach szkolnych odbywa się w szkołach
    podstawowych, ponadpodstawowych i szkołach wyższych, zwanych dalej
    "szkołami".
    § 4. 1. Pracownikowi, który podejmuje naukę w szkole na podstawie
    skierowania zakładu pracy, przysługuj? urlop szkoleniowy i zwolnienia
    z czę?ci dnia pracy w wymiarach okre?lonych w § 7, płatne według zasad
    obowi?zuj?cych przy obliczaniu wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy.
    2. Zakład pracy może przyznać pracownikowi, o którym mowa w ust. 1,
    dodatkowe ?wiadczenia, a w szczególno?ci:
    1) zwrócić koszty przejazdu, zakwaterowania i wyżywienia na zasadach
    obowi?zuj?cych przy podróżach służbowych na obszarze kraju, o ile
    nauka odbywa się w innej miejscowo?ci niż miejsce zamieszkania i
    miejsce pracy pracownika,
    2) pokryć koszty podręczników i innych materiałów szkoleniowych,
    3) pokryć opłaty za naukę, pobierane przez szkołę,
    4) udzielić dodatkowego urlopu szkoleniowego.

    [...]

    § 6. 1. Zakład pracy zawiera z pracownikiem, o którym mowa w § 4 ust.
    1, umowę okre?laj?c? wzajemne prawa i obowi?zki stron.
    2. Pracownik, który otrzymał od zakładu pracy ?wiadczenia, o których
    mowa w § 4, i w trakcie nauki lub po jej ukończeniu w terminie
    okre?lonym w umowie, nie dłuższym niż 3 lata:
    1) rozwi?że stosunek pracy za wypowiedzeniem,
    2) z którym zakład rozwi?że stosunek pracy bez wypowiedzenia z jego
    winy,
    3) którego stosunek pracy wyga?nie wskutek porzucenia pracy
    jest obowi?zany do zwrotu kosztów poniesionych przez zakład pracy na
    jego naukę w wysoko?ci proporcjonalnej do czasu pracy po ukończeniu
    nauki lub czasu pracy w czasie nauki, chyba że zakład pracy odst?pi od
    ż?dania zwrotu kosztów w czę?ci lub w cało?ci.
    3. Pracownik, który otrzymał od zakładu pracy ?wiadczenia, o których
    mowa w § 4, jest obowi?zany, na wniosek zakładu pracy, do zwrotu
    kosztów tych ?wiadczeń w czę?ci lub cało?ci, jeżeli bez uzasadnionych
    przyczyn przerwie naukę w szkole lub jej nie podejmie.
    4. Pracownik nie ma obowi?zku zwrotu kosztów, o których mowa w ust. 2
    mimo rozwi?zania stosunku pracy, jeżeli zostało ono spowodowane:
    1) szkodliwym wpływem wykonywanej pracy na zdrowie pracownika,
    stwierdzonym orzeczeniem lekarskim wydanym w trybie odrębnych
    przepisów, w razie gdy zakład pracy nie przeniósł go do innej pracy
    odpowiedniej ze względu na stan zdrowia i kwalifikacje zawodowe w
    terminie wskazanym w orzeczeniu lekarskim,
    2) brakiem możliwo?ci dalszego zatrudnienia ze względu na inwalidztwo
    lub utratę zdolno?ci do wykonywania dotychczasowej pracy,
    3) przeprowadzeniem się pracownika do innej miejscowo?ci w zwi?zku ze
    zmian? miejsca zatrudnienia małżonka,
    4) przeprowadzeniem się pracownika do innej miejscowo?ci ze względu na
    zawarcie zwi?zku małżeńskiego z osob? zamieszkał? w tej miejscowo?ci.

    § 7. 1. Wymiar urlopu szkoleniowego dla pracownika skierowanego,
    przystępuj?cego do egzaminów końcowych, w tym egzaminów
    eksternistycznych, w szkołach ponadpodstawowych wszystkich typów
    wynosi 6 dni roboczych.
    [...]
    5. Wymiar urlopu szkoleniowego w każdym roku studiów w szkole wyższej,
    przeznaczonego na udział w obowi?zkowych zajęciach oraz przygotowanie
    się i przyst?pienie do egzaminów, wynosi dla pracownika skierowanego:
    1) na studia wieczorowe - 21 dni roboczych,
    2) na studia zaoczne - 28 dni roboczych.
    6. W ostatnim roku studiów, o których mowa w ust. 5, pracownikowi
    skierowanemu przysługuje dodatkowo 21 dni roboczych urlopu
    szkoleniowego na przygotowanie pracy magisterskiej (dyplomowej) oraz
    przygotowanie się i przyst?pienie do egzaminu magisterskiego
    (dyplomowego).

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 4. Data: 2003-11-19 08:40:43
    Od: "gregory" <g...@t...pl>

    Właśnie uzyskałem Rozporządzenie Rady Ministrów i wiem co moga a czego nie.
    Wielkie dzięki za pomoc

    pozdrawiam :-)
    Grzegorz

  • 5. Data: 2003-11-19 08:42:47
    Od: w...@p...onet.pl

    > Witam,
    > A mianowicie żona została wysłana przez firmę na studia podyplomowe.

    najpierw podstawa prawna: "Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej oraz
    Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 12 października 1993 r. w sprawie
    zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego
    dorosłych." i zgodnie z tym Rozporządzeniem, skoro zawierana jest umowa,
    odpracowywanie itd to pracodawca "skierował" żonę.

    > Wczoraj
    > dostała do podpisania "lojalkę", która jest dość restrykcyjnie sformułowana.

    umowę o podnioszeniu przez pracownika kwalifikacji zawodowych w formach
    pozaszkolnych na podstawie skierowania zakładu pracy (tak, tak zakałdu pracy)

    > Między innymi są zapisy, które wydają mi się przesadzone tj:
    > - będzie musiała pracować u obecnego pracodawcy przez 5 lat po ukończeniu
    > studiów,

    max 3 lata -par. 6 ust. 2 w związku z par. 9 ust. 2 Rozporządzenia, o którym
    mowa na wstępie

> [...]
    > o proporcjonalnemu zmniejszaniu kosztów wraz z ubieganiem przepracowanego

    zwrot proporcjonalny do czasu przepracowanego po ukończeniu nauki lub w czsie
    nauki - podstawa j.w.

> [...]
    > pracy przez pracownika, jest zapis mówiący o innych przyczynach leżących po

    Pracownik ma ten obowiązek jezeli (podstawa j.w.):
    1) rozwiąże stosunek pracy za wypowiedzeniem,
    2) z którym zakład rozwiąże stosunek pracy bez wypowiedzenia z jego winy,
    3) którego stosunek pracy wygaśnie wskutek porzucenia pracy

    > Umowa zaczyna się od słów [ "Przedmiotem niniejszej umowy jest finansowanie
    > przez pracodawcę studiów podyplomowych......."]. Sytuacja była inna, to
    > znaczy pracodawca wysłał żonę na studia, żona o nie zabiegała.

    bez znaczenia

> [...]
    > pracy. Zmieniłem również pierwsze zdanie mówiące czego umowa dotyczy i
    > napisałem, że pracodawca wysyła pracownika na studia podyplomowe.

    kieruje, kieruje.

    > Lecz czy żona może ją zaproponować pracodawcy ?

    jak najbardziej

    > Co można w takim przypadku wywalczyć i jak się o to ubiegać ?

    wywalczyc można:
    ) zwrot kosztów uczestnictwa, w tym zakwaterowania, wyżywienia i przejazdu,
    2) urlop szkoleniowy na udział w obowiązkowych zajęciach oraz zwolnienie z
    części dnia pracy w wymiarze określonym w § 10 (28 dni roboczych), płatne
    według zasad obowiązujących przy obliczaniu wynagrodzenia za urlop
    wypoczynkowy.

    negocjować, negocjować i jeszcze raz negocjować. Można tez "przenegocjować" i
    nie pójść na studia

    Paweł

  • 6. Data: 2003-11-19 08:44:36
    Od: w...@p...onet.pl

    > Rozporzadzenie w sprawie zasad i warunkow podnoszenia kwalifikacji
    > zawodowych i wyksztalcenia ogolnego doroslych:

    wszystko się zgadza a zatem [ciach]

    tylko § 8. 1. Podstawowymi formami kształcenia, dokształcania, a także
    doskonalenia w formach pozaszkolnych są:
    1) studia podyplomowe,

    Paweł

  • 7. Data: 2003-11-19 09:28:46
    Od: "gregory" <g...@t...pl>

    > tylko § 8. 1. Podstawowymi formami kształcenia, dokształcania, a także
    > doskonalenia w formach pozaszkolnych są:
    > 1) studia podyplomowe,

    No właśnie, tutaj jest to Farmaceutyczne Studium Podyplomowe. Czy można to
    traktować jako studia podyplomowe ?
    W rozporządzeniu nie ma wzmianki o studium .

  • 8. Data: 2003-11-19 10:38:31
    Od: w...@p...onet.pl

    > No właśnie, tutaj jest to Farmaceutyczne Studium Podyplomowe. Czy można to
    > traktować jako studia podyplomowe ?
    > W rozporządzeniu nie ma wzmianki o studium .

    można

    Paweł

  • 9. Data: 2003-11-19 10:53:00
    Od: "gregory" <g...@t...pl>

    Jeszcze raz dziękuję za pomoc :-)

    Pozdrawiam

    Grzegorz

  • 10. Data: 2003-11-20 06:51:32
    Od: "gregory" <g...@t...pl>

    Witam,
    Czy jeśli żona podpisze umowę napisaną przez Prezesa to czy będzie ona
    prawomocna w momencie gdy okaże się, że jest niezgodna z Rozporządzeniem
    Rady Ministrów ?

    Pozdrawiam i góry dziekuję za odpowiedź

    grzegorz