PracaGrupypl.praca.dyskusje › UK: Fundusze Emerytalne - jak do tego podejsc?

  • 1. Data: 2003-10-02 12:37:51
    Temat: UK: Fundusze Emerytalne - jak do tego podejsc?
    Od: " " <j...@N...gazeta.pl>

    Wznawiam ten wątek tutaj, bo na forum Polonia ludzie
    mają na głowach ważniejsze (widać) tematy.

    Czołem wszystkim,

    Ostatnio skończyłem kolejny roczek pracy i powaznie zacząłem
    się zastanawiać czy nie zacząć "na poważnie" inwestować
    w swoją przyszłość (albo fundusz emerytalny jak kto woli).
    Do tej pory pracodawca wpłacał 2-3% moich zarobków na ten
    szczytny cel, ja ze swojej strony jeszcze nic tam nie dopłacałem
    (dopiero jestem przed 30-tką, więc takie sprawy zawsze odkłada
    się "na potem" - ehhhhh....).

    Mam zatem kilka pytań dot. tematu:

    1. czy w ogóle jest sens się "na poważnie" ładować w ten
    interes? Tzn. jak jest z wiarygodnością i wypłacalnością
    takich funduszy? (mówimy tu o przestrzeni "za 40 lat"!).
    Czy nie lepiej samemu odkładać sobie na jakimś osobnym
    koncie "na starość" (wg. zasady "licz na siebie")?

    Na prospektach i w opinii agentów funduszu wszystko jest cacy,
    ale nie wiem na ile ten biznes jest wiarygodny
    (podobno opiera się na długoterminowych inwestycjach w akcje
    i obligacje).

    2. Przy założeniu, że w to wejdę, to ile powinna wynosić sensowna
    składka (w % od pensji - 5, 10, 15% - więcej?), aby na starość
    mieć w miarę przyzwoitą emeryturkę
    (tzn. taką, za jaką da się wyżyć na średnim poziomie)?
    Oczywiście biorąc poprawkę na inflację w przyszłości.

    Mój doradca emerytalny (opłacany przez pracodawcę zresztą)
    zaleca jak największe składki do funduszu, ale w ostateczności on
    ma z tego liczoną prowizję (podejrzewam).

    Chodzi o to, żeby składka była na tyle wysoka, aby dać w miarę
    przyzwoitą podstawę na przyszłą emeryturę, ale i też nie taka,
    żeby teraz na obecne "tzw. życie" zostały mi "grosze".

    Czekam na sugestie zorientowanych w temacie (najlepiej
    oszczędzających w brytyjskich funduszach,
    chociaż podejrzewam że we wszystkich
    krajach anglosaskich działają one na podobnych zasadach).

    Pozdrowienia dla wszystkich słowiańskich Wyspiarzy,
    skot

  • 2. Data: 2003-10-02 18:21:36
    Temat: Re: Fundusze Emerytalne - jak do tego podejsc?
    Od: "krzysztofsf" <k...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik <j...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > oszczędzających w brytyjskich funduszach,
    > chociaż podejrzewam że we wszystkich
    > krajach anglosaskich działają one na podobnych zasadach).

    Temat dla mnie obecnie abstrakcyjny, ale masz tu ciekawostke ne temat jednej
    z metod dywersyfikacji oszczednosci. Skoro 3% pensji masz juz w funduszu?
    http://www.e-numizmatyka.pl/poradnik.php

    --
    pzdr. Krzysztof

    ##CV## http://kch.spec.pl ##