PracaGrupypl.praca.dyskusje › "Szkodliwe" szlifierza [?]

  • 1. Data: 2008-08-20 14:36:34
    Temat: "Szkodliwe" szlifierza [?]
    Od: "GAL" <G...@T...pl>

    Kiedyś na różnych stanowiskach były dodatki tak zwane "szkodliwe". Teraz
    pytałem w zakładzie czy jest dodatek "szkodliwy" za pracę przy szlifowaniu
    ceramiki berylowej [trucizna].Dowiedziałem się, że od lat nie ma już
    dodatków szkodliwych bo
    "nowe przepisy zabraniają prac które mogą szkodzić
    człowiekowi".Niespecjalnie rozumiem to przekazanie dlatego proszę o
    komentarze...
    GAL

  • 2. Data: 2008-08-20 20:08:06
    Temat: Re: "Szkodliwe" szlifierza [?]
    Od: A Tennyson <t...@b...buuz>

    On 08/20/2008 03:36 PM, "GAL" <G...@T...pl>, wrote:

    > za pracę przy szlifowaniu ceramiki berylowej [trucizna]

    Szczerze mówiąc to konia z rzędem temu, kto się domyśli o co Ci chodzi.

    W każdym razie ceramika berylowa nie jest trucizną. Tlenek berylu
    znajduje się na wykazie substancji rakotwórczych. Ale czy należy ten
    wykaz traktować poważnie? ;-) Poważnie, w tym sensie, że jest to
    obowiązujące prawo. Niepoważnie, gdyż nie zawiera (albo nie zawierał) do
    niedawna wszystkich znanych rakotówóczych substancji. Podkreślam
    _znanych_. Chodzi mi o formaldehyd. Nie chcę mi się sprawdzać. PDF, do
    którego mam dostęp, nie jest zwektoryzowany, a nie chcę mi się marnować
    oczu i czasu na szukanie formaldehydu. Z aldehydem mrówkowym była
    zabawna sprawa. Przez jakiś czas był na wykazie, później znikł. Osoba
    odpowiedzialna za sporządzenie wykazu powiedziała kiedyś publicznie
    coś w stylu "sorry Winetou" nie wiem jak to się stało. ;-)

    Wykaz masz tutaj:

    http://www.ciop.pl/13279

    Zacytuję jeszcze fragment ze strony CIOP-u:

    http://www.ciop.pl/11441.html

    "Za czynniki rakotwórcze wg ww. rozporządzenia uważa się czynniki
    zaliczone do kategorii 1 lub 2 substancji rakotwórczych, które są
    zamieszczone w wykazie substancji niebezpiecznych według rozporządzenia
    ministra zdrowia z dnia 2 września 2003 r. w sprawie wykazu substancji
    niebezpiecznych wraz z ich klasyfikacją i oznakowaniem (Dz.U.2003, nr
    199, poz. 1948 - które obowiązywało do dnia 29.10.2005 r., a następnie
    zostało uchylone przez Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 28
    września 2005 r. w sprawie wykazu substancji niebezpiecznych wraz z ich
    klasyfikacją i oznakowaniem - Dz.U. 2005 nr 201 poz. 1674). "

    Dalej nie chcę mi się grzebać. A Ty miałeś na to czas, bo ślesz
    cross-post'y pytając się o tą ceramikę berylową od kwietnia br., np. na
    pl.sci.chemia:

    Newsgroups: pl.sci.chemia, pl.sci.farmacja, pl.sci.inzynieria,
    pl.sci.medycyna
    From: "GAL" <g...@w...pl>
    Date: Wed, 16 Apr 2008 20:53:18 +0200
    Subject: Ceramika berylowa szkodliwa?

    Interesuje mnie stopień szkodliwości ceramiki berylowej.W necie sporo pisze
    się o szkodliwości berylu i zatruciach.Natomiast nie znalazłem nic o
    szkodliwości ceramiki berylowej. Dokładniej to chodzi o szlifowanie tejże
    ceramiki w cieczy. Jak grożna jest ciecz nasycona pyłami ceramiki w
    kontakcie ze skórą? Jak grożne sa pyły ceramiki berylowej?

    GAL

    I jeszcze jedno. Czynnik rakotwórczy to nie to samo co trucizna. Nie umiera
    się od tego od razu. Przykład - dygresja - orzeszki ziemne i zawarte w nich
    aflatoksyny. Obżeramy się tym latami i żyjemy. Jednak może się okazać, że
    nasza wątróbka zaczyna wyglądać nieciekawie i jest do wymiany. ;-)
    Wulkanizowany lateks jest rakotwórczy (to bylby jeszcze jeden argument
    przeciwników gumowej antykoncepcji).
    ;-)

    Wracając do okolic meritum, rozpiętość czasowa występowania efektów
    pracy przy azbeście też jest różna. Od kilku niesięcy do kilkudziesięciu
    lat.
    Należy zaznaczyć, że azbest jest rakotwórczy wtedy, gdy jest wdychany.
    Podobnie może wyglądać sprawa tlenków berylu.

    A "szkodliwym", jako świadczeniu pieniężnym, zapomnij. To niewlaściwie
    postawione pytanie.

    Pozdrawiam,

    --
    A Tennyson

  • 3. Data: 2008-08-20 20:54:55
    Od: A Tennyson <t...@b...buuz>

    On 08/20/2008 09:08 PM, "A Tennyson" <t...@b...buuz>, wrote:

    > ceramika berylowa nie jest trucizną

    Okazuje się, jednak, że coś jest na rzeczy. Jednostki chorobowe/słowa
    kluczowe:

    1) acute beryllium disease - beryloza ostra

    2) chronic beryllium disease - beryloza przewlekła

    Całkiem spora część ludzi, bo podobno 16% wykazuje również reakcje
    alergiczne na beryl.

    Dalej radź sobie sam, Gal. Aha, teraz ja zapytam. Czy twoje pytanie ma
    cos wspólnego z http://www.pitow.wroc.pl/ ?

    Pozdrawiam,

    --
    A Tennyson

  • 4. Data: 2008-08-21 08:12:28
    Od: bhpekspert <b...@g...com>

    On 20 Sie, 16:36, "GAL" <G...@T...pl> wrote:
> [...]
    > "nowe przepisy zabraniają prac które mogą szkodzić
    > człowiekowi".Niespecjalnie rozumiem to przekazanie dlatego proszę o
    Masz wyjasnienia poniżej
    http://www.bhp.org.pl/Article1271.html

  • 5. Data: 2008-08-21 08:13:32
    Od: bhpekspert <b...@g...com>

    On 20 Sie, 16:36, "GAL" <G...@T...pl> wrote:
> [...]
    > "nowe przepisy zabraniają prac które mogą szkodzić
    > człowiekowi".Niespecjalnie rozumiem to przekazanie dlatego proszę o

    Poniżej masz wyjasnienia
    http://www.bhp.org.pl/Article1271.html

  • 6. Data: 2008-08-21 15:49:31
    Od: "GAL" <G...@T...pl>

    Użytkownik "A Tennyson" <t...@b...buuz> napisał w wiadomości

> [...]
    > alergiczne na beryl.
    >
    > Dalej radź sobie sam, Gal. Aha, teraz ja zapytam. Czy twoje pytanie ma

    Nie chcę operować zakładami w których spotkałem ceramikę . To niezdrowe gdy
    publicznie mieszamy w to konkretny zakład. Ale pierwszy raz z problemem
    spotkałem się u znajomego z małego zakładu . Twierdził, że przez około 2
    lata szlifował często ceramikę berylową [nie do końca mu wierzę- ta ceramika
    jest rzadko stosowana-sądzę, że on szlifował głównie ceramikę piezo]. Miał
    potworne kłopoty zdrowotne i żaden lekarz nie mógł mu pomóc. Próbowałem mu
    pomóc radą.Nie udalo mi się sprawdzić wpływu ceramiki na jego zdrowie choć
    główne jego kłopoty to narządy oddechowe.Oceniłem, że to chyba nie beryl a
    pyły były powodem jego kłopotów.Ale chęć wyjaśnienia sprawy berylu wciąż
    mnie drąży.Nie znalazłem niestety konkretnych inforamacji jaki ta ceramika
    ma wpływ na człowieka.Kiedyś odnalazłem tylko sam beryl-bardzo przykre
    następstwa przy wdychaniu [pienista ślina objawem], i przykre przy
    połknięciu, oraz przy kontakcie ze skórą. Ale beryl, a ceramika berylowa to
    dwie odrębne sprawy... Z pewnych względów [zawód]wciąż mam jakby do
    czynienia z tematem....A skąd Twój pomysł , że to PITOW?
    Acha -znajomy już nie pracuje tam i jego zdrowie ma się lepiej...
    GAL

  • 7. Data: 2008-08-21 19:21:31
    Od: "gargamel" <s...@d...na>

> [...]
    > piezo]. Miał potworne kłopoty zdrowotne i żaden lekarz nie mógł mu pomóc.

    nie będę wnikał w szczegóły, ale ogólnie wdychanie jakichkolwiek pyłów
    powstających podczas szlifowania jest szkodliwe, pyły samego kamienia
    szlifierskiego są szkodliwe, dlatego spytam się, czy ty i twój znajomy nie
    używacie podczas pracy tak podstawowych zabezpieczeń jak maseczka
    przeciwpyłowa i okulary? to są takie podstawowe wymagania BHP, bo jak nie,
    to rzeczywiście pracujesz w szczególnie szkodliwych warunkach:O(

  • 8. Data: 2008-08-26 11:20:59
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "GAL" <G...@T...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > następstwa przy wdychaniu [pienista ślina objawem], i przykre przy
    > połknięciu, oraz przy kontakcie ze skórą. Ale beryl, a ceramika berylowa

    Kiedyś miałem do czynienia z pewnym urządzeniem elektronicznym
    wykorzystującym niewielkie przekładki izolacyjne z ceramiki berylowej. W
    okolicach tych podkładek były wyraźne ostrzeżenia przed substancjami
    toksycznymi a same podkładki były całkowicie odizolowane od otoczenia.
    Urządzenie teraz miałoby ok. 20 lat (jako przestarzałe wycofano je z użycia
    kilka lat temu).

    e.

  • 9. Data: 2008-08-28 03:59:33
    Od: "GAL" <G...@T...pl>

    Użytkownik "A Tennyson" <t...@b...buuz> napisał w wiadomości

    Aha, teraz ja zapytam. Czy twoje pytanie ma
> [...]

    Mało jest ludzi znających temat.Dlatego spytam: Czy Ty masz na imię Jan?

    GAL

  • 10. Data: 2008-08-28 22:10:04
    Od: A Tennyson <t...@b...buuz>

    On 08/28/2008 04:59 AM, "GAL" <G...@T...pl>, wrote:

    > Czy Ty masz na imię Jan?

    Nie, nie jestem Janem. Nazywam się Alfred Tennyson. Pomysł z PITOW
    przyszedł mi do głowy, gdy skojarzyłem nagłówki Twoich newsów,
    z których wynika, że wysyłasz je z Wrocławia z wynikami wyszukiwania
    Google.
    Właściwie to nie pomysł, a raczej przypuszczenie.

    Pozdrawiam,

    --

    A Tennyson