PracaGrupypl.praca.dyskusje › Rozliczenie wyjazdow - pytanie w kwestii prawnej

  • 1. Data: 2003-01-29 15:00:00
    Temat: Rozliczenie wyjazdow - pytanie w kwestii prawnej
    Od: "Krzysztof Cieslak" <k...@p...fm>

    Witam.

    Od 1 stycznia zostalo zlikwidoane biuro regionalne w warszawie, pracownicy
    rozprcelowani do innych regionow - obsluguja jednak dokladnie ten sam teren
    (kilkanascie miast w okolicach warszawy)
    Zostala zmieniona umowa - miejsce pracy zamiast Warszawa mam obecnie Gdansk.
    A mieszkam pod Warszawa.

    Pracodawca nie chce pokrywac kosztow dojazdy do biura w Gdansku, twierdzac,
    ze jest to dojazd do miejsca pracy. A rozliczenia delegacji (uzytkuje swoj
    samochod prywatny) sa prowadzone od miejsca zamieszkania.

    Czy jest to zgodne z kodeksem? Wg mnie nie, gdyz delegacje powinny byc
    rozliczane od miejsca pracy (czyli Gdanska) a nie miejsca zamieszkania
    pracownika.

    Czy w takiej sytuacji jest mozliwe zadanie od firmy prowadzenia rozliczen
    wyjazdow sluzbowych od miejsca pracy lub pokrywanie kosztu dojazdu do biura?
    Ewentualnie, czy w przypadku rezygnacji z pracy bedzie mozliwe zadanie
    odszkodowania od firmy?

    Pozdrawiam
    Krzysztof Cieslak

  • 2. Data: 2003-01-30 19:47:39
    Od: "Tomek" <b...@o...pl>

> [...]
    biura?
    > Ewentualnie, czy w przypadku rezygnacji z pracy bedzie mozliwe zadanie

    Miejscem pracy jest Gdansk, więc za dojazd z W-wy nie zwraca ci kosztów.
    Powinien zwracać za dojazd z Gdańska do Warszawy.
    Swoją drogą to wszystko i tak zależy od pracodawcy. Fajnie to sobie
    wymyślił.

    Tomek

  • 3. Data: 2003-01-30 22:20:32
    Od: "Krzysztof Cieslak" <k...@p...fm>

> [...]
    > Powinien zwracać za dojazd z Gdańska do Warszawy.
    > Swoją drogą to wszystko i tak zależy od pracodawcy. Fajnie to sobie

    oki, ale delegacje powinny byc wystawiane od gdanska i powrot do gdanska..
    nie od miejsca zamieszkania i powort do miejsca zamieszkania???czy zle
    kombinuje?

    Pozdrawiam
    Krzysztof Cieslak

  • 4. Data: 2003-01-30 22:37:12
    Od: "Tomek" <b...@o...pl>

    > oki, ale delegacje powinny byc wystawiane od gdanska i powrot do gdanska..
    > nie od miejsca zamieszkania i powort do miejsca zamieszkania???czy zle
> [...]

    Powinny. Dobrze kombinujesz, twój szef zresztą też. Możesz żądać zwrotu
    kosztów za przejazdy , jeżeli masz na nie jakiś dokument. Dla mnie to jest
    bez sensu. Pomijając koszty dojazdu z Gdańska do W-wy to jeszcze stracony
    czas. Może w ten sposób chce, żeby pracownicy sami zrezygnowali z pracy ?

    Pzdr
    Tomek

  • 5. Data: 2003-01-31 07:19:32
    Od: "Krzysztof Cieslak" <k...@p...fm>

> [...]
    > czas. Może w ten sposób chce, żeby pracownicy sami zrezygnowali z pracy ?

    za kazdym razem, jak jestem w biurze, podpisuje sie na liscie obecnosci, a
    dni kiedy jestem "w trasie" oznaczm jako wyjazd. poza tym, wystawiane sa
    delegacje (czyli tzw polecenie wyjazdu).
    nie wiem, jakie sa zamierzenia szefa...ale jakby chcial zwolnic, to by
    zwolnil :(((
    przy likwidacji biura

    pozdrawiam
    Krzysztof Cieslak

  • 6. Data: 2003-01-31 09:15:09
    Od: "Tomek" <b...@o...pl>

    > nie wiem, jakie sa zamierzenia szefa...ale jakby chcial zwolnic, to by
    > zwolnil :(((
    > przy likwidacji biura
    >
    > pozdrawiam
    > Krzysztof Cieslak

    No niby tak. Ale jak cie zwolni to musi zapłacić za wypowiedzenie.

    Tomek

  • 7. Data: 2003-01-31 12:33:46
    Od: s...@p...onet.pl

    > Witam.
    >
    > Zapoznaj sie z ROZPORZĄDZENIE MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ 1)
    z dnia 19 grudnia 2002 r.
    w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących
    pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery
    budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.
    (Dz. U. Nr 236, poz. 1990)
    Na podstawie art. 775 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz.
    U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, Nr 106, poz. 668 i Nr 113, poz. 717, z 1999 r. Nr
    99, poz. 1152, z 2000 r. Nr 19, poz. 239, Nr 43, poz. 489, Nr 107, poz. 1127 i
    Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 11, poz. 84, Nr 28, poz. 301, Nr 52, poz. 538,
    Nr 99, poz. 1075, Nr 111, poz. 1194, Nr 123, poz. 1354, Nr 128, poz. 1405 i Nr
    154, poz. 1805 oraz z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 135, poz. 1146, Nr 196, poz.
    1660, Nr 199, poz. 1673 i Nr 200, poz. 1679) zarządza się, co następuje:
    § 1. Rozporządzenie określa wysokość oraz warunki ustalania należności
    przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej
    jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej odbywanej na obszarze
    kraju, zwanej dalej "podróżą".
    § 2. Miejscowość rozpoczęcia i zakończenia podróży określa pracodawca.
    Pracodawca może uznać za miejscowość rozpoczęcia (zakończenia) podróży
    miejscowość pobytu stałego lub czasowego pracownika.
    § 3. Z tytułu podróży odbywanej w terminie i miejscu określonym przez
    pracodawcę pracownikowi przysługują diety oraz zwrot kosztów:
    1) przejazdów;
    2) noclegów;
    3) dojazdów środkami komunikacji miejscowej;
    4) innych udokumentowanych wydatków, określonych przez pracodawcę odpowiednio
    do uzasadnionych potrzeb.
    § 4. 1. Dieta jest przeznaczona na pokrycie zwiększonych kosztów wyżywienia w
    czasie podróży i wynosi 20 zł za dobę podróży.
    2. Należność z tytułu diet oblicza się za czas od rozpoczęcia podróży (wyjazdu)
    do powrotu (przyjazdu ) po wykonaniu zadania, w następujący sposób:
    1) jeżeli podróż trwa nie dłużej niż dobę i wynosi:
    a) od 8 do 12 godzin - przysługuje połowa diety,
    b) ponad 12 godzin - przysługuje dieta w pełnej wysokości;
    2) jeżeli podróż trwa dłużej niż dobę, za każdą dobę przysługuje dieta w pełnej
    wysokości, a za niepełną, ale rozpoczętą dobę:
    a) do 8 godzin - przysługuje połowa diety,
    b) ponad 8 godzin - przysługuje dieta w pełnej wysokości.
    3. Dieta nie przysługuje:
    1) za czas delegowania do miejscowości pobytu stałego lub czasowego pracownika
    oraz w przypadkach, o których mowa w § 8;
    2) jeżeli pracownikowi zapewniono bezpłatne całodzienne wyżywienie.
    § 5. 1. Środek transportu właściwy do odbycia podróży określa pracodawca.
    2. Zwrot kosztów przejazdu obejmuje cenę biletu określonego środka transportu,
    z uwzględnieniem przysługującej pracownikowi ulgi na dany środek transportu,
    bez względu na to, z jakiego tytułu ulga ta przysługuje.
    3. Na wniosek pracownika pracodawca może wyrazić zgodę na przejazd w podróży
    samochodem osobowym, motocyklem lub motorowerem niebędącym własnością
    pracodawcy. W takim przypadku pracownikowi przysługuje zwrot kosztów przejazdu
    w wysokości stanowiącej iloczyn przejechanych kilometrów przez stawkę za jeden
    kilometr przebiegu, ustaloną przez pracodawcę, która nie może być wyższa niż:
    1) 0,4798 zł - dla samochodu o pojemności skokowej silnika do 900 cm3;
    2) 0,7692 zł - dla samochodu o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm3;
    3) 0,2119 zł - dla motocykla;
    4) 0,1272 zł - dla motoroweru.
    § 6. 1. Za każdą rozpoczętą dobę pobytu w podróży pracownikowi przysługuje
    ryczałt na pokrycie kosztów dojazdów środkami komunikacji miejscowej w
    wysokości 20% diety.
    2. Ryczałt, o którym mowa w ust. 1, nie przysługuje, jeżeli pracownik nie
    ponosi kosztów dojazdów.
    3. Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli na wniosek pracownika pracodawca
    wyrazi zgodę na pokrycie udokumentowanych kosztów dojazdów środkami komunikacji
    miejscowej.
    § 7. 1. Za nocleg w hotelu lub innym obiekcie świadczącym usługi hotelarskie
    pracownikowi przysługuje zwrot kosztów w wysokości stwierdzonej rachunkiem.
    2. Pracownikowi, któremu nie zapewniono bezpłatnego noclegu i który nie
    przedłożył rachunku, o którym mowa w ust. 1, przysługuje ryczałt za każdy
    nocleg w wysokości 150% diety.
    3. Ryczałt za nocleg przysługuje wówczas, gdy nocleg trwał co najmniej 6 godzin
    pomiędzy godzinami 21 i 7.
    4. Zwrot kosztów noclegu lub ryczałt za nocleg nie przysługuje za czas
    przejazdu, a także jeżeli pracodawca uzna, że pracownik ma możliwość
    codziennego powrotu do miejscowości stałego lub czasowego pobytu.
    § 8. Pracownikowi przebywającemu w podróży trwającej co najmniej 10 dni
    przysługuje zwrot kosztów przejazdu w dniu wolnym od pracy, środkiem transportu
    określonym przez pracodawcę, do miejscowości pobytu stałego lub czasowego i z
    powrotem.
    § 9. 1. Od 2004 r. kwota diety, o której mowa w § 4 ust. 1, oraz stawka za
    jeden kilometr przebiegu, o której mowa w § 5 ust. 3, ulegają corocznie zmianie
    w stopniu odpowiadającym planowanemu średniorocznemu wskaźnikowi cen towarów i
    usług konsumpcyjnych ogółem przyjętemu w ustawie budżetowej na dany rok.
    2. Zmiana następuje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w
    którym została ogłoszona ustawa budżetowa na dany rok w Dzienniku Ustaw
    Rzeczypospolitej Polskiej.
    3. Podstawę zmiany kwoty diety oraz stawki za jeden kilometr przebiegu stanowi
    odpowiednio kwota diety oraz stawka za jeden kilometr przebiegu obowiązująca w
    roku poprzedzającym rok, w którym zmiana następuje.
    4. Kwotę diety zaokrągla się do pełnego złotego w górę.
    § 10. Traci moc rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19
    grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania oraz wysokości
    należności przysługujących pracownikowi z tytułu podróży służbowej na obszarze
    kraju (Dz. U. Nr 151, poz. 1720).
    § 11. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2003 r.
    Minister Pracy i Polityki Społecznej: J. Hausner

    Zyczę przyjemnego czytania. Pozdrawiam

  • 8. Data: 2003-01-31 12:40:08
    Od: s...@p...onet.pl

    > Witam.
    >
    > Jeszcze jedna uwaga. Powyższe rozporządzenie obowiązuje jeżeli pracodawca w
    regulaminie pracy nie ustali inaczejnie ustali inaczej.Patrz także regukamin
    pracy w pracy swojej.Pozdrawiam

  • 9. Data: 2003-01-31 13:32:32
    Od: "Krzysztof Cieslak" <k...@p...fm>

> [...]
    > Pracodawca może uznać za miejscowość rozpoczęcia (zakończenia) podróży
    > miejscowość pobytu stałego lub czasowego pracownika.

    dzieki..juz wiem, ze jesli jestem walony w d... to zgodnie z prawem.

    pozdrawiam
    Krzysztof Cieslak

  • 10. Data: 2003-01-31 20:46:31
    Temat: Re: Rozliczenie wyjazdow - [OT]
    Od: "Polan" <_...@w...pl>

    Użytkownik "Krzysztof Cieslak" <k...@p...fm> napisał w wiadomości
> [...]

    W-wa. Wola. ul .Pustola ? Jesli nie sorry - zbieznosc ......................

    pozdr.
    polan