PracaGrupypl.praca.dyskusjezmiana umowy na czas okreslony na czas nie okreslony › Re: zmiana umowy na czas okreslony na czas nie okreslony
  • Data: 2002-05-06 14:07:37
    Temat: Re: zmiana umowy na czas okreslony na czas nie okreslony
    Od: No Name <v...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Kaizen wrote:

    > Użytkownik "No Name" <v...@w...pl> napisał w wiadomości

    > A moze jakieś argumetny poza mało logiczną logiką?
    >
    > KP
    > Art. 25. Par. 1. Umowę o pracę zawiera się na czas nie okre?lony, na czas
    > okre?lony lub na czas wykonania okre?lonej pracy.
    > Par. 2. Każda z umów, o których mowa w Par. 1, może być poprzedzona umow? o
    > pracę na okres próbny, nie przekraczaj?cy 3 miesięcy.

    Sam sobie odpowiadasz - jeżeli czas trwania umowy na okres próbny jest
    określony (zazwyczaj 2 tygodnie do 3 miesięcy) to jest to umowa na czas
    określony, ponieważ jest on określony w umowie. Ze znaczeniem słów
    możesz zapoznać się w jednym ze słowników języka polskiego. Ustawodawca
    ograniczył czas trwania ww umowy, ze względu na dobro pracownika - w
    innym przypadku pracodawca mógłby "próbować" np. dwa lata i zwalniać
    pracownika bez dodatkowych konsekwencji, wynikłych chociażby ze stażu pracy.

    > Co to n.cz.p? Nie pasuje do żadnego typu umowy o pracę.

    Uproszczenie językowe z mojej strony, powinno być: "n.o.p."

    > Nie ma takiej możliwości. Umowa na okres próbny kończy się z wyznaczoną
    > datą, przez wypowiedzenie lub rozwiązanie za naruszenie obowiązków. Żadna
    > klauzula nie może zobowiązać żadnej ze stron do podpisania następnej umowy.

    Intencją umowy n.o.p. jest upewnienie się stron, co do celowości
    zawarcia innej, zazwyczaj na czas nieokreślony. Brakuje słowa "lub". Lub
    z wyznaczoną datą, lub przez wypowiedzenie, lub bez wypowiedzenia, z
    powodu naruszenia,...W dowolnej umowie o pracę można zawierać klauzule,
    pod warunkiem, że nie są onie mniej korzystne dla pracownika niż KP.
    Jeżeli pracodawca zgodzi się umieścić zapis, że po okresie próbnym
    zatrudni pracownika bezwarunkowo i będzie mu do emerytury płacił milion
    dolarów miesięcznie, to zpis taki ma skutek prawny. Nawet, jeżeli
    pracownik narusza ciężko swoje obowiązki, pod warunkiem, że nie łamie
    prawa, ale wtedy odpowiada karnie, a nie z KP. KP zagadnienia ujmuje
    fakultatywnie: pracodawca może wypowiedzieć", a nie "wypowiada" lub
    "musi wypowiedzieć". Umowa n.o.p. ma charakter umowy intencyjnej, co do
    dalszego zatrudniania; jeżeli ktoś te intencje lekceważy lub świadomie
    ich nie respektuje, jest oszustem.

    > A co do tego mają urzędnicy?

    Oni interpretują zapisy kodeksowe w przypadku odwołania się "od decyzji"

    > Umowa na okres próbny nie może być poprzedzona umową na okres próbny (patrz
    > wyżej cytowany fragment KP).

    Może, z punktu widzenia czynnika czasu i tego samego pracodawcy. Jeżeli
    np. pracodawca stwierdzi, że dana osoba nie nadaje się na stanowisko, na
    którym była próbowana, a być może nadaje się na stanowisko inne np. w
    innym dziale.Pracodawca może motywować to tym, że "każda umowa może być
    poprzedzona" a okres próbny dotyczy różnych umów (jedna np. z czasem
    zadaniowym, druga nie, z innym zakresem obowiązków) Fakt, że takie
    rozwiązanienie nie jest praktykowane, nie znaczy, że w najbliżym czasie
    nie wejdzie w modę. Podobnie jak kratka w "ciężarowym" BMW za 250 000 zł
    to czysty debilizm w krystalicznej postaci - każdy inny debilizm da się
    również zalegalizować. Pracownik cały czas może wykonywać te same
    obowiązki, bo jak dobrze wiesz zmiana zakresu nie dłuższa niż...

    Z pozdrowieniami, jak zawsze:

    Dogbert