PracaGrupypl.praca.dyskusje › zawód wolny - co to jest?

  • 11. Data: 2005-05-12 15:18:59
    Temat: Re: zawód wolny - co to jest?
    Od: "Maciej Ślużyński" <m...@A...pl>

    Dobra, przepraszam, poniosło mnie...

    Ale tak naprawdę chodziło mi raczej o to, jaki zawód mozna uznać za "wolny"
    nie w mysl przepisów prawnych, ale w myśl... zdrowego rozsądku :-)

    Bo w przepisach jest położna, a nie ma piosenkarki; jest felczer, a nie ma
    fotografa... I tak dalej, i tak dalej...

    Więc tak naprawdę potrzebuję informacji, której w Google nie znajdę; chodzi
    mi raczej o propozycje i typy czytelników tej grupy...

    --
    Pozdrawiam serdecznie i świątecznie
    Maciej Ślużyński

  • 12. Data: 2005-05-12 15:22:45
    Od: Zbyszek Tuźnik <d...@b...pl>

    Maciej Ślużyński napisał(a):

    > Raczej o takie pojęcie "wolnego zawodu" mi chodziło; więc spytam czy coś
    > jeszcze w tym stylu?

    Aaaaaa, a to nie o stan prawny chodziło, tylko o tzw. uzus... hmm
    to może <http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=71100>
    No i jak widać można sobie dowolnie hasać.

    pozdrawiam

    Zbyszek

  • 13. Data: 2005-05-12 15:26:46
    Od: "Immona" <c...@W...zpds.com.pl>

    Użytkownik "Maciej Ślużyński" <m...@A...pl> napisał w
    wiadomości news:d5vrhp$1l3$1@opal.icpnet.pl...
    > pierwszej
    >
    > Ja inaczej. I nie znalazłem.
    >
    > Ale chodzi mi tak naprawdę o coś innego; jakie zawody ZWYCZAJOWO można
    uznać
    > za WOLNE?

    Zwyczajowo - to mozesz sobie zapytac na grupie. Rzeczy "zwyczajowo" uznane
    zwykle nie sa spisywane w miejscach oficjalnych i dlatego sa zwyczajowe.

    Definicja prawna jest zwiazana ze specyfika wykonywania pewnych prac -
    wykonujacy wolny zawod nikogo nie zatrudnia i swiadczy uslugi osobom
    fizycznym, nie firmom - i potrzeba uregulowania podatkowo sytuacji, gdy ktos
    wlasnie tak pracuje (swiadczac uslugi wylacznie osobom fizycznym, bez
    wlasnej DG). Inni nizej przez Ciebie wymienieni tych warunkow nie spelniaja
    i moga bez problemu odnalezc sie ze swoja praca w istniejacych ramach
    prawnych umowy o dzielo lub innych umow. BTW to wszystko z Googla i wiedza z
    ostatnich kilku minut.

    > W podanych przez Ciebie przypadkach nie ma na przykład pisarzy, aktorów,
    > polityków, dziennikarzy, malarzy, muzyków, piosenkarzy...
    >
    > Raczej o takie pojęcie "wolnego zawodu" mi chodziło; więc spytam czy coś
    > jeszcze w tym stylu?

    Formalnej listy "tego, co sie zwyczajowo uwaza" raczej nikt nie robi.

    I.

  • 14. Data: 2005-05-12 15:32:26
    Od: "Maciej Ślużyński" <m...@A...pl>

    > Formalnej listy "tego, co sie zwyczajowo uwaza" raczej nikt nie robi.

    No to będę pierwszy :-)))

  • 15. Data: 2005-05-12 21:57:36
    Od: krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Thu, 12 May 2005 17:09:25 +0200, Maciej Ślużyński
    <m...@A...pl> napisał:

> [...]
    > polityków, dziennikarzy, malarzy, muzyków, piosenkarzy...
    >
    > Raczej o takie pojęcie "wolnego zawodu" mi chodziło; więc spytam czy coś

    tutaj jest szerzej (tez z gogle)
    http://216.239.59.104/search?q=cache:K7a_0uvkx_8J:bi
    p.adwokatura.pl/pl/bip/o_nas_i_u_nas/analiza_uokik/p
    x_raport_uokik.pdf+lista+wolnych+zawod%C3%B3w&hl=pl&
    lr=lang_pl

    --
    pzdr. Krzysztof
    ## Szczecin - szukam pracy:##

  • 16. Data: 2005-05-12 21:59:02
    Od: krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Thu, 12 May 2005 17:18:59 +0200, Maciej Ślużyński
    <m...@A...pl> napisał:

    > Ale tak naprawdę chodziło mi raczej o to, jaki zawód mozna uznać za
    > "wolny"
    > nie w mysl przepisów prawnych, ale w myśl... zdrowego rozsądku

    Eee tam, to tak jakbys uwazal, ze prawo oznacza sprwiedliwosc.

    --
    pzdr. Krzysztof
    ## Szczecin - szukam pracy:##

  • 17. Data: 2005-05-14 13:16:36
    Od: "Alan" <s...@g...pl>

    Użytkownik "Immona" <c...@W...zpds.com.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > ramach prawnych umowy o dzielo lub innych umow. BTW to wszystko z Googla i

    Prawnik przykladowo majac kancelarie zatrudnia przeciez ludzi. W dodatku
    swiadczyc moze uslugi dla osob fizycznych jak i prawnych, przedsiebiorstwa
    (firm). Wiec chyba troszke ta definicja jest kulawa...

    --
    soap [at] go2 [dot] pl
    GG: 3265146 | ICQ: 53767178 | GSM: +48 501800741

  • 18. Data: 2005-05-15 11:16:58
    Od: Zbyszek Tuźnik <d...@b...pl>

    Alan napisał(a):

    > Prawnik przykladowo majac kancelarie zatrudnia przeciez ludzi. W dodatku
    > swiadczyc moze uslugi dla osob fizycznych jak i prawnych,
    > przedsiebiorstwa (firm). Wiec chyba troszke ta definicja jest kulawa...

    A gdzie *w ustawie* jest napisane, że prawnik z kancelarią świadczący
    usługi na rzecz podmiotów gospodarczych i ludności uprawia wolny zawód?
    MSZ - mylisz dwie sfery. Immona odpowiadała opisując sytuację de jure
    (na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym), a ty się
    odwołujesz do uzusu. Czasem znaczenie pojęć w obu tych sferach się
    pokrywa, ale nie zawsze musi. I z taką sytuacją - niepokrywania się
    definicji/pojęć - mamy również w tym przypadku, albowiem w rozumieniu
    w/w ustawy zawodem wolnym jest - jak powyżej. Jeśli nie spełnia warunków
    definicji, to traci "podatkowy" status zawodu wolnego. Bo reszta rzecz
    jasna jest sprawą umowną.

    pozdrawiam

    Zbyszek