PracaGrupypl.praca.dyskusje › zasiłek chorbowy wysokość

  • 1. Data: 2007-09-14 16:41:31
    Temat: zasiłek chorbowy wysokość
    Od: Marcin Jan <t...@g...pl>

    witam
    pytałem na podatkach ale tam cisza, więc może tu.
    Otóż ile powinien wynosić zasiłek chorobowy po okresie zatrudnienia jak
    przez ostatnie 12 miesięcy zarabiałem 4200 brutto? Za te 39 dni L4 jak
    na razie dostałem w sumie 2267,40 netto wydaje mi sie to mało.
    Proszę o pomoc jak to policz, najlepiej na jakieś dniówki albo w cyklu
    miesięcznym.
    Bylem w zus ale kobieta tak mętnie tłumaczyła, mówiła że nie może być
    więcj niż średnia krajowa, dziwne?
    pozdrawiam
    marcin jan

  • 2. Data: 2007-09-14 17:12:42
    Temat: Re: zasiłek chorbowy wysokość
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    Dnia 2007-09-14 18:41 [Marcin Jan] napisał(a):

    > Otóż ile powinien wynosić zasiłek chorobowy po okresie zatrudnienia jak
    > przez ostatnie 12 miesięcy zarabiałem 4200 brutto? Za te 39 dni L4 jak
    > na razie dostałem w sumie 2267,40 netto wydaje mi sie to mało.

    Tyle co trzeba. 80% pensji do 90 dni zwolnienia.

    --
    : Pozdrawiam, _ [Pe.Ka] Paweł Kruk _ ::
    ::: _ _^_ //\ peka1972#gazeta.pl GG:2091615 //\::

  • 3. Data: 2007-09-14 17:20:55
    Od: Marcin Jan <t...@g...pl>

    Pe.Ka napisał(a):

    > Tyle co trzeba. 80% pensji do 90 dni zwolnienia.

    no ale ta suma 2267,40 została wypłacona za 39 dni l4 a nie za miesiąc.
    Jakby to było za okres jednego miesiąca to rzeczywiście byłoby ok.
    pozdrawiam
    marcin

  • 4. Data: 2007-09-14 17:31:51
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    Dnia 2007-09-14 19:20 [Marcin Jan] napisał(a):

    > no ale ta suma 2267,40 została wypłacona za 39 dni l4 a nie za miesiąc.
    > Jakby to było za okres jednego miesiąca to rzeczywiście byłoby ok.

    A wybacz. Nie zwróciłem uwagi.
    Gugiel wyrzuca taką frazę: "Podstawa wymiaru zasiłku chorobowego
    przysługującego za okres po ustaniu tytułu ubezpieczenia chorobowego nie
    może być wyższa od kwoty odpowiadającej 100% przeciętnego wynagrodzenia.
    Kwota ta jest ustalana miesięcznie na okres trzech miesięcy, poczynając
    od trzeciego miesiąca kalendarzowego każdego kwartału i nie jest
    pomniejszana o 18, 71%."

    Jak znajdę to napiszę z jakiej to ustawy.

  • 5. Data: 2007-09-14 17:32:58
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Użytkownik "Pe.Ka" <c...@t...cy> napisał w wiadomości
    > Tyle co trzeba. 80% pensji do 90 dni zwolnienia.

    Potem też ewentualnie tyle. ;)

    Pozdrawiam
    {wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 6. Data: 2007-09-14 17:36:21
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    Dnia 2007-09-14 19:31 [Pe.Ka] napisał(a):

    > Jak znajdę to napiszę z jakiej to ustawy.

    Ustawa o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie
    choroby i macierzyństwa. Art 46.

  • 7. Data: 2007-09-14 17:40:47
    Od: Marcin Jan <t...@g...pl>

    Pe.Ka napisał(a):

> [...]
    > od trzeciego miesiąca kalendarzowego każdego kwartału i nie jest
    > pomniejszana o 18, 71%."
    >
    > Jak znajdę to napiszę z jakiej to ustawy.

    bardzo chętnie bo ja na stronach zus znalazłem cuś takiego
    http://www.zus.pl/wai/default.asp?p=4&id=429
    "Podstawę wymiaru zasiłku przysługującego ubezpieczonemu niebędącemu
    pracownikiem stanowi przeciętny miesięczny przychód za okres 12 miesięcy
    kalendarzowych poprzedzających powstanie niezdolności do pracy..."

    więc nie widziałem tu nic w temacie przeciętnego wynagrodzenia.
    pozdrawiam
    marcin jan

  • 8. Data: 2007-09-14 18:01:09
    Od: Marcin Jan <t...@g...pl>

    Pe.Ka napisał(a):

    > Ustawa o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie
    > choroby i macierzyństwa. Art 46.

    wielkie dzięki, teraz już wszystko jasne. Myślałem że przeciętne
    wynagrodzenie nie ma tu nic do rzeczy, ale prawda okazała się inna.
    pozdrawiam
    marcin jan

  • 9. Data: 2007-09-14 18:03:08
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Użytkownik "Marcin Jan" <t...@g...pl> napisał w wiadomości
    L4
    > no ale ta suma 2267,40 została wypłacona za 39 dni l4 a nie za
    miesiąc.
    > Jakby to było za okres jednego miesiąca to rzeczywiście byłoby ok.

    W zusie mają rację. Obniża się podstawę zasiłku do 100% przeciętnego
    wynagrodzenia. Miałam problem ze znalezieniem ustawy/rozporządzenia w
    necie, ale znalazłam coś 'podobnego' ze sprawdzonego źródła:
    http://e-inspektorat.zus.pl/komunikaty.asp?id_profil
    u=&pomoc=3&menu=4&id_komunikatu=523

    To jest jakaś informacja statystyczna:
    "Kolejnym rozwiązaniem, wprowadzonym ustawą z dnia 25 czerwca 1999 r. o
    świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i
    macierzyństwa (z późniejszymi zmianami), jest ograniczenie podstawy
    wymiaru zasiłku chorobowego i świadczenia rehabilitacyjnego po ustaniu
    tytułu ubezpieczenia chorobowego do 100% przeciętnego wynagrodzenia. Z
    tego powodu w II kwartale 2007 r. obniżono wypłaty o 14 645,7 tys. zł.,
    natomiast w I półroczu 2007 r. obniżono wypłaty o 33 581,0 tys. zł."

    Kiedyś było ograniczenie do 250%.

  • 10. Data: 2007-09-16 10:12:44
    Od: Any User <t...@t...pl>

> [...]
    > miesięcznym.
    > Bylem w zus ale kobieta tak mętnie tłumaczyła, mówiła że nie może być

    Istotnie, po ustaniu stosunku pracy, kwota chorobowego jest liczona
    maksymalnie od średniej pensji (jeśli chory zarabiał więcej, niż owa
    średnia pensja).

    Miało to z założenia doprowadzić do likwidacji nadużyć typu: pan X
    zatrudnia się fikcyjnie po znajomości z pensją np. 20.000 złotych, firma
    płaci od tego ZUS i wszystko inne przez 62 dni, po czym pracownik idzie
    na pół roku chorobowego za publiczne pieniądze.

    --
    Zobacz, jak się pracuje w Google:
    http://pracownik.blogspot.com