PracaGrupypl.praca.dyskusjewspolpraca z zagranicznym klientem › Re: wspolpraca z zagranicznym klientem - głupia porada
    From: "Fotech" <w...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: wspolpraca z zagranicznym klientem - głupia porada
    Date: Sat, 2 Oct 2004 07:45:49 +0200

    > Moje pytanie - jaki rodzaj umowy mam z nim podpisac? (czy to powinno byc
    > potem tłumaczone na polski, w razie czego?) Kto ma od tego odprowadzić
    > podatki? Jeśli ja mam płacic podatki, to jakie i kiedy? Oczywiście
    > zastanawia mnie tez w jaki sposób miałabym dostawac wynagrodzenie (czek,
    > przelew, inne metody??), tak zebym jak najmniej straciła na oplatach,
    > prowizjach i innych.

    Bylo by prosciej, gdybys napisala, jaki to konkretnie kraj. Jesli różne i
    nieregularne, najprosciej jest otworzyc dzialalnosc gospodarcza w Polsce, podpisywac
    proste umowy na wykonanie uslugi (jesli wiesz, ze zamawiajacy jest w porzadku, mozesz
    przyjmowac zlecenie bez takiej umowy), wystawiac rachunek i przyjmowac pieniadze na
    konto swojego przedsiębiorstwa. Sa w tym drobne klopoty, ze np koszty przelewu 10
    dolarow za strone tlumaczenia sa równe mniej wiecej tej kwocie. Dlatego byloby
    rozsadnie zrobic tez platforme do przyjmowania platnosci karta np przez www. Wielu
    ludzi jednak nie lubie z tego korzystac. Jesli mialalbys klientow w jednym kraju i
    to by byl przewazajacy rynek, mozesz sobie otworzyc firmowe konto w takim kraju, i
    wtedy wygoda dla Klientow pelna (zakładajac, że prawo tego kraju na to pozwala), a
    Ty masz dostęp do konta albo przez www, a wyplacasz najczesciej karta w Polsce, co
    wiąże się z kosztami tez.
    Model przekazywania należnośći zalezny jest od kwot przede wszystkim.
    Jest jeden delikatny problem - VAT, Jesli stale miesiecznie wpłynie Ci do kasy firmy
    wiecej niz 3800zl, to musisz placic dodatkowo VAT. Niby to nie jest problem (firmy w
    Polsce pewnie Cie beda czesto o to pytac), ale juz przy tłumaczeniach
    wyeksportowanych trzeba miec pewnosc, ze Twoje zlecenie nie bedzie wtornie w jakiejs
    postaci wracac do Polski. Jesli masz taka pewnosc (np tlumaczysz dla francuskiej
    firmy z francuskiego na rosyjski:P), to mozesz mimo rejestracji na VAT potraktowac
    usluge jako eksportowa i VATu nie zapłacic za takie zlecenie.
    Wiem, ze osoba, ktora nie ma z tym stycznosci powinna juz przestac czytac:) tak więc
    w przypadku podjecia tej drogi warto poprosic żywą osobe o cierpliwe wytlumaczenie
    tematu i pomoc w wyborze spodsobu opdatkowania przede wszystkim, oraz uwzglednic tzw
    zbieg świadczeń w ZUS (ważne).

    O prowadzeniu dzialalnosci i zakładaniu przeczytasz na
    http://www.1praca.gov.pl/firma.php
    oraz
    http://www.mf.gov.pl/aktualnosci/index.php
    No i jeszcze jest milion innych miejsc na ten temat.

    Wojtek