PracaGrupypl.praca.dyskusje › wlasna dzialalnosc gospodarcza

  • 1. Data: 2003-12-28 09:30:57
    Temat: wlasna dzialalnosc gospodarcza
    Od: "netcomp" <n...@g...pl>

    jestem zatrudniony na umowe o prace.
    mam okazje podjac wspolprace z druga firma ale warunkiem jest prowadzenie
    dzialalnosci gospodarczej i wystawianie im comiesiecznej faktury vat za
    uslugi
    z jakimi kosztami i formalnosciami nalezy sie liczyc (rejestracja, zus, vat)
    ?
    czy prowadzenie ksiegowosci dla takiego procederu jest wykonalne dla
    przecietnego czlowieka ?

  • 2. Data: 2003-12-28 15:42:45
    Temat: Re: wlasna dzialalnosc gospodarcza
    Od: "J" <b...@N...gazeta.pl>

    witam,
    ja wlasnie tak pracuje, i jestem zadowolony. Krótko opiszę jak to zrobić:
    - zakładasz działalność gosp. w urzędzie gminy (koszt 100 zł), ale od 1
    stycznia będzie to w Krajowym Rejestrze Przedsiębiorców - czy coś takiego
    - musisz zgłośić w sekcji podatków od nieruchomości że rozpoczynasz
    działalność pod danym adresem
    - z zaświadczeniem o działolności gosp. lecisz do Urzędu Statystycznego i
    wypełniasz formularz o nadanie regonu
    - następnie do Urzędu Skarbowego zgłaszasz działalność (musisz mieć powyższe
    dokumenty, pamiętaj o rachunku bankowym zalożonym dla dzialalności gosp.)
    Jak się domyślam firma zatrudniająca Cię chce byś wystawiał faktury vat. Więc
    w US musisz zaznaczyć na druku że jesteś płatnikiem vat.
    - a teraz lecisz do ZUS by sie tam zgłosić
    I tak szczęśliwie zostałeś biznesmenem. A co do oszczędności to pamiętaj że
    większość rzeczy możesz wliczyć w koszty np. benzynę i środki czystości
    zakupione do domu.
    A teraz płatności za ZUS. Pamiętaj że miesięcznie nie musisz płacić za zus
    chorych 700 zł wystarczy że będziesz płacił zdrowotne ok 140 zł oraz będziesz
    miał umowę zlecenie na jakieś 50 zł i dopiero od tego zapłacisz kilkanaści zł
    zusu.
    Ale tu pojawia się zasadzka: w taki sposób nie będzisz zbierał na emeryturę.
    Więc ubezpiecz się w III filarze - to się bardziej opłaca niż zus.
    No to narazie tyle pozdrawiam
    J >

  • 3. Data: 2003-12-28 16:45:09
    Od: "Kubik" <k...@p...pl>

    Użytkownik "J" <b...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    będziesz
    > miał umowę zlecenie na jakieś 50 zł i dopiero od tego zapłacisz kilkanaści

    Czy ktoś mógłby to potwierdzić? Temat był już wałkowany,
    ale nigdy nie doszło do sensownych wniosków :)

    IMO jest to jednak w praktyce niemożliwe; gdyby
    było wszyscy by tak postępowali i przepisy zostały
    by szybko zmienione (albo ZUS by zbankrutował ;))

    pozdr
    Adam

  • 4. Data: 2003-12-29 04:53:17
    Od: "asmira" <a...@p...onet.pl>

    > IMO jest to jednak w praktyce niemożliwe; gdyby
    > było wszyscy by tak postępowali i przepisy zostały
    > by szybko zmienione (albo ZUS by zbankrutował ;))

    ZUS i tak jest bankrutem.
    A poza tym to ciii, bo sie zorientuja jak z KRUS-em.
    ;)
    Asmira

  • 5. Data: 2003-12-29 11:59:23
    Od: "Inzynier" <i...@o...pl>

    Użytkownik "J" <b...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    "(....) wystarczy że będziesz płacił zdrowotne ok 140 zł oraz będziesz miał
    umowę zlecenie na jakieś 50 zł i dopiero od tego zapłacisz kilkanaści zł "
    ____________________

    Jeżeli masz już gdzieś zatrudnienie etatowe ze zgłoszonym do ZUS co najmniej
    wynagrodzeniem minimalnym (dzisiaj ok. 800zł) to moim zdaniem nie ma
    obowiązku płacenia ZUS, tylko samo zdrowotne. Trzeba tylko uwazac, aby nie
    swiadczyc tego samego pracodawcy na etacie i na zleceniach no i lepiej
    poinformowac pracodawce o planach, bo jak nic jest to podstawa do wylania z
    roboty (Potem sądy zwykle przywracaja, ale to po 1-1,5 roku)

    Prowadznie księgowości jest proste tak jak domowy budżet : dochód =
    przychód - koszty. Sztuka jest jedynie to aby podatki byly jak najmniejsze.
    Czyli trzeba robic jak najwyzsze koszty. A co moze byc kosztami uzyskania
    przychodów i co nimi nie jest to juz wiedza "tajemna" :-). Mozna ja posiasc
    duzo czytajac, szczegolnie prasy specjalistcznej, rozmawiajac z ksiegowymi,
    doswiadczonymi "dzialaczami" i prawnikami gospodarczymi. A jak nie chce ci
    sie tego robic i kombinowac to po prostu placi sie troche (mysle, ze 10-20%)
    wyzsze podatki.

    Pozdrawiam
    - Działacz Gospodarczy

  • 6. Data: 2003-12-29 14:06:15
    Od: "asmira" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > doswiadczonymi "dzialaczami" i prawnikami gospodarczymi. A jak nie chce ci
    > sie tego robic i kombinowac to po prostu placi sie troche (mysle, ze

    Jest jednak pewne ale. Właśnie się na nie nadziałam. Interes idzie dość
    dobrze, postanowiliśmy zatem zmienić mieszkanie. I bank licząc naszą
    zdolność kredytową wziął pod uwagę wyłącznie to co wykazaliśmy jako dochód
    :) Nie muszę chyba mówić jaki procent naszego przychodu to "dochód" i
    dlaczego. Ciołek z banku, nigdy nie prowadzący własnej działalności
    gospodarczej chyba jednak tego nie wie. Krew mnie zalewa, bo w zasadzie
    jednym posunięciem ręki mogę sobie zwiększyć, na papierze, ten dochód. I nie
    mając większych zysków, robię się automatycznie bardziej wiarygodna.

    Asmira

  • 7. Data: 2004-01-02 15:15:47
    Od: "Inzynier" <i...@o...pl>

    Użytkownik "asmira" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    nie
    > mając większych zysków, robię się automatycznie bardziej wiarygodna.

    Nie wiem, czy się skarżysz na swój los, czy chwalisz. Słyszałem, że do
    kredytu trzeba podać PIT za poprzedni rok I DOCHÓD z ostatnich sześciu m-cy.
    PITu juz tak latwo nie zmienisz - szczególnie jesli nie planowalas kredytu
    od dawna. A co do dochodu, to w zasadzie samemu w DG nie mozna wiele zrobic
    nie narazajac sie na zarzut USK o probie obejscia przepisow podatkowych. Co
    innego, jesli ma sie udzialy w SP z oo., ktora ma udziale w innej sp zoo
    itd. Wtedy jest to "zwykła kreatywna ksiegowosc". Natomist majac ryczalt
    ewidencjonowany bank (np. PKOSA) na podstawie wlasnych wskazników szacuje
    dochod zaleznie od branzy. Tyle, ze uslugi IT nie podlegaja pod ryczałt.

    Pozdrawiam -
    Inzynier