PracaGrupypl.praca.dyskusjeurlop i tel sluzbowy › Re: urlop i tel sluzbowy (lekko[OT])
    From: "grom@x" <gromax@_skasuj_.interia.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: urlop i tel sluzbowy (lekko[OT])
    Date: Thu, 28 Dec 2006 11:58:05 +0100

    > wyjasnij prosze co to ryzyko gospodarcze ? pojacie nie mam..

    powiedzmy, że wierzę że piszesz prawdziwie o swojej nieznajomosci znaczenia tego
    pojęcia.
    ale adrem:
    1. KTOŚ wymyśla sposób na zarabianie pieniedzy. jest to firma robiąca COŚ.
    2. w wyniku tego COŚ zostaje sprzedany PRODUKT, który przynosi dochód
    3. dochód pozwala na regulacje zobowiązań

    Juz widać, że KTOŚ robiąc COŚ zaryzykował swoje zasoby. On tez jest odpowiedzialny za
    powodzenie przedsięwzięcia. On też ponosi ryzyko. Ponieważ działa gospodarczo, jest
    to ryzyko gospodarcze. generalnie polega ono na: wykorzystaniu zasobów do robienia
    COŚ, a tym samym wygenerowaniu kosztów, które moga się zwrócić albo też i nie.

    W którymś momencie (moze się zdarzyć, że jest to moment poczatkowy) KTOŚ stwierdza,
    że do robienia COŚ potrzebuje zwiekszenia zasobów o innych ludzi. Zatrudnia wiec ich,
    może zleca jakieś dodatkowe prace. W dalszym ciągu on jest odpowiedzialny za robienie
    COŚ, tylko otrzymuje pomoc w postaci tych ludzi. KTOŚ ponosi odpowiedzialność za to
    co sie dzieje, a nie jego pomoc.
    Mała przenośnia - bedac kurierem "rowerowym" jako narzędzie pracy ma sie rower. COŚ
    to przewiezienie jakiejś rzeczy z pkt A do pkt B.
    W rowerze psuje się zębatka przy tylnim kole. Kto nie zauważył wcześniej, ze może się
    coś zepsuć?
    albo zdarza sie wypadek losowy - strzela dętka (bo komuś się stłukło szkło, które
    pocięło detkę i oponę)

    I teraz: kto jest odpowiedzialny w tych dwóch przypadkach? wydaje mi sie że w
    pierwszym można było wcześniej zauwazyc, ze zębatka nie pracuje prawidłowo. W drugim
    zdarzenie losowe.
    W obydwu przypadkach trzeba ponieśc dodatkowe koszta. Zapasowa dętka może jest w
    plecaku, ale zębatka? jest to koszt.
    A jednocześnie wystepuje drugi, poważniejszy problem, mianowicie transport przesyłki.
    Jak awarię da sie usunąc w ciagu kilku minut, to ok, ale jak potrzebna piesza
    wycieczka do sklepu rowerowego, może wypłacenie kasy w bankomacie, brak gotówki itp
    itd.
    I to nie rower, nie zębatka, nie detka będą płacić. I nie one wcześniej zainwestowały
    w siebie jako zasób rowerzysty. Nie one odpowiadają zakierunek jazdy. One sa tylko
    potrzebne i wykonują swoją pracę. A ktos poniósł ryzyko kupując akurat ten a nie inny
    rower

    To taki skrót działalności jakiejkolwiek. Trzeba w coś zainwestować i potem starac
    się wykorzystać tę inwestycje jak najlepiej. A byc może jeszcze doinwestować. A być
    może jeszcze utrzymać inwestycję. A byc może jeszcze ją rozwinąć. A być może ....

    Sorki, ale trochę to pytanie trąciło mi lekko myszką. stąd też reakcja w postaci
    małego "wykladu" dla zadających banalne pytania :)

    --

    to tylko moje zdanie, taki skrót myślowy
    *G*R*O*M*A*X*