PracaGrupypl.praca.dyskusje"specjaliści" vs "reszta świata" › Re: "specjaliści" vs "reszta świata"
    From: Maciej Koziński <m...@w...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: "specjaliści" vs "reszta świata"
    Date: Thu, 17 Apr 2003 14:13:23 +0200

    Lisa Foo wrote:
    > Niektóre wypowiedzi sugerują, że jeśli ma się zrobiony soft
    > (pmiętacie wątek z PHP) to można go sprzedac za grosze.

    To zależy nie od tego, za ile kto chce sprzedać, ale za ile może
    sprzedać, tj. ile zapłaci potencjalny klient.

    > Przecież informatyk (na przykład) nie może otrzymać za swoją pracę płacy
    > na poziomie pani od sprzątania. To oczywiste, że zastępowalność tych

    Zależy czy ją przyjmie czy woli zostać na kuroniówce.

    > jest różna. Informatyk zastąpi panią od sprzątania po 5 minutach gdy
    > dowie się gdzie są jego narządzia pracy, a pani od sprzątania spędzi rok
    > (albo dłużej) na nauce PHP zanim coś zacznie robić.

    Ja znam takich informatyków, co i rok by im nie wystarczył, żeby nauczyć
    się czystości i porządku ;-)

    > Idac tym tokiem myślenia 3D Studio MAX (na przykład) powinien według
    > niektórych grupowiczów kosztować 500 PLN, bo przecież jest juz napisany
    > i teraz to tylko kosmetyka, instalka i hula.

    Problem polega na tym, że oprogramowanie daje się - jak każdą informację
    elektroniczną - łatwo kopiować. Ergo - wraz z rozwojem Internetu i
    ilości podmiotów produkujących oprogramowanie - ceny oprogramowania
    produkowanego przez firmy spadają. Producenci mogą sobie to odbić
    efektem skali sprzedając dużą ilość pakietów właściwie bez kosztów
    zmiennych. Pojedynczy programista nie ma w takim wypadku szans zrobienia
    oprogramowania na zamówienie w cenie konkurencyjnej z dużym producentem
    (chyba, że robi coś zupełnie specyficznego).
    Łatwość upowszechniania oprogramowania niestety utrudnia życie
    programistom.

    > A może MS Windows (dowolny) powinien kosztować 150 PLN również zgodnie
    > z argumentacją pewnej osoby, że lepiej sprzedac 1 mln Windowsów za 150
    > niż 1 tysiąc Windowsów za 1500.

    A dlaczego nie?
    Część firm już sprzedaje nie tyle oprogramowanie, co pakiet usług
    konsultingowych, których częścią jest właśnie software (często Open
    Source).

    M.
    --
    Maciej Koziński