PracaGrupypl.praca.dyskusjesamochód służbowy › Re: samochód służbowy
    From: "" <g...@W...onet.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: samochód służbowy
    Date: 12 Aug 2003 19:24:18 +0200

    > Jeżeli pracowałem dla kogoś na umowę o dzieło i w czasie tej pracy używałem
    > służbowego samochodu ( własność pracodawcy) i samochód się popsuł -
    > pracodawca chce żebym pokrył koszty naprawy ja niebardzo mam ochotę.
    >
    > Kto ma rację ( i z prawnego i moralnego ) punktu widzenia??
    >
    > Co o tym myślicie??

    imho:

    moralnie:
    jesli to stluczka, to Ty powinienes pokryc koszty (pomijam kwestie ew.
    ubezpieczenia). Jesli normalne zuzycie - zleceniodawca.

    prawnie:
    nie ma czegos takiego jak samochod sluzbowy przy pracy na umowe o dzielo, wiec
    bylaby tu wlasciwa umowa uzyczenia (KC art 710-719), chyba ze Twoja umowa
    reguluje to inaczej.

    KC art. 713. Biorący do używania ponosi zwykłe koszty utrzymania rzeczy
    użyczonej. Jeżeli poczynił inne wydatki lub nakłady na rzecz, stosuje się
    odpowiednio przepisy o prowadzeniu cudzych spraw bez zlecenia.

    KC art. 718. § 1. Po zakończeniu użyczenia biorący do używania obowiązany jest
    zwrócić użyczającemu rzecz w stanie nie pogorszonym; jednakże biorący nie
    ponosi odpowiedzialności za zużycie rzeczy będące następstwem prawidłowego
    używania.

    pozdrawiam,

    glos